2677
Sök

LMM i audi

jobbar påre
751 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#1
tjena.

har en svag känsla att de kan vara LMM som spökar i min bil, provade koppla ur den här för ett tag sen, vart inga större förändringar på bilens gång, enda jag kände var att tomgången blev lite oroligare,

men som sagt, LMM kanske är slut?

min undran är om de går att "testa" en luftmassemätare från en audi a4 2.0 TFSI, själv har ja en a3 3.2 V6.
när ja sökte på regnr på bildelsbasen så kommer de upp en massa olika sensorer, så fick känslan av att dem passar fast de inte är samma tillverkningsnr.

//michael


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 december 2012
#2
Du borde kolla felkoder innan du köper något.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
25 december 2012
#3
Pro_fxr skrev:
tjena.

har en svag känsla att de kan vara LMM som spökar i min bil, provade koppla ur den här för ett tag sen, vart inga större förändringar på bilens gång, enda jag kände var att tomgången blev lite oroligare,

men som sagt, LMM kanske är slut?

min undran är om de går att "testa" en luftmassemätare från en audi a4 2.0 TFSI, själv har ja en a3 3.2 V6.
när ja sökte på regnr på bildelsbasen så kommer de upp en massa olika sensorer, så fick känslan av att dem passar fast de inte är samma tillverkningsnr.

//michael

nej det går tyvär inte

men köp en felsökningsdator på biltema smile funkar skit bra och kostar inte många kronor !!

men som du förklarar skulle jag också gissa på att lmm har gett med sig, kolla på ebay om du hittar något där. Men se till att de är samma artikelnummer


jobbar påre
751 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#4
Har kollat felkoder. Får inte upp några på den. Men motorn hostar å pustar på 2000varv. Och de blev ingen skillnad på gången utan lmm. Samt att vid kallstart så går bilen som den ska.

Får söka reda på en lmm då som passa:)


81 Inlägg
25 december 2012
#5
Hade samma problem på min A4 förra året men det visade sig att vara tryckreglerventilen till vevhusvent gjort sitt.


jobbar påre
751 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#6
Vars sitter denna??


526 Inlägg
25 december 2012
#7
håller med föregående talare! Tryckreglerventilen till vevhusventilationen! Har haft samma problem!

Har du kollat så alla stift är okej?
Kan ju gå som ett arsle om en tändspole dummar sig mm.mm.
Kolla hur färgen ser ut på stifterna och kolla om den går fet/torr på nån a cylindrarna! Lätt sak att kolla!


jobbar påre
751 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#8
Stift och spolar är bytt för kanske 200mil sen.bör inte va dom. Men ska kolla hur stiften ser ut.
bilen går väl bra tkr ja. Är bara dedär ryckandet som stör.

Tryckregleringsventilen. Har nån en aning vars den sitter?? eller hur den ser ut


Putsbög
70 Inlägg
27 december 2012
#9
liten plastmojäng med två st plast slangar till som sitter under din plastkåpa uppepå motorn, vanligt att dom där beter sig så med de symptomen, bytt flertal på jobbet sitter med 5st skruv om jag inte minns fel, lätt att byta

mvh Johan
Senast redigerat av Johan_golfgti (27 december 2012)

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera

jobbar påre
751 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#10
okej:) får ta å skruva lite här framöver när ja hinner:) tack för tipset. hade aldrig kommit på de:P


Pedal To The Metal
750 Inlägg
28 december 2012
#11
Jocke_T skrev:
Hade samma problem på min A4 förra året men det visade sig att vara tryckreglerventilen till vevhusvent gjort sitt.

Ett mycket vanligt problem..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

5 119 Inlägg
28 december 2012
#12
bytte en sådan på en audi på jobbet och på den märkte vi att motorn fick vakum i vevhusventilationen så de va nästan omjligt att lyfta oljelocket med bilen igång. den gick även bättre med oljelocket avplockat.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Pedal To The Metal
750 Inlägg
28 december 2012
#13
Handhavande fel av ägaren xD wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

104 Inlägg
3 januari 2013
#14
Vet inte hur de är på de nyare audisarna, men det jag vet är att du inte får ut nån felkod på LMM även om den är trasig. Kopplar du däremot ur den så får du en felkod på att LMM "inte kan kontaktas", eller nått åt de hållet...
Så är det iallafall på min A4 -96, men vet som sagt inte hur de är på dom nyare...

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...

54 Inlägg
27 mars 2014
#15
mb_pucken skrev:
bytte en sådan på en audi på jobbet och på den märkte vi att motorn fick vakum i vevhusventilationen så de va nästan omjligt att lyfta oljelocket med bilen igång. den gick även bättre med oljelocket avplockat.

Det ska vara så på 2.0tfsi
När du skruvar av oljelocket med motorn igång så ska det vara undertryck

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

5 119 Inlägg
27 mars 2014
#16
IK skrev:
mb_pucken skrev:
bytte en sådan på en audi på jobbet och på den märkte vi att motorn fick vakum i vevhusventilationen så de va nästan omjligt att lyfta oljelocket med bilen igång. den gick även bättre med oljelocket avplockat.

Det ska vara så på 2.0tfsi
När du skruvar av oljelocket med motorn igång så ska det vara undertryck

Konstiga var att efter bytet försvann nästan allt undertryck och bilen gick då bra, den gick även bra utan oljelock wink har inte under min 5 år som vag mek stött på en bil med sådant undertryck...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

54 Inlägg
11 maj 2014
#17
Det ska vara undertryck på den motorn, sen om det är överdrivet mycket undertryck så får man undersöka vad som är fel.

1.8t är däremot inte så, där står locket och hoppar lite pga övertryck, så fort man gasar lite så ändras det till undertryck.

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB


Sök