2847
Sök

Saab 9-5 2.3t -00 Orkeslös, känns som turbon inte laddar. Uppstod efter tvätt

1 705 Inlägg
9 maj 2014
TheRaz skrev:
Jag lyfte av tändkassetten och det var lite blött där i så jag blåste rent "hålen" runt tändstiften med tryckluft, blåste även ur tändhattarna och nu går bilen mycket bättre, fortfarande lite slö men nu är det tillräckligt lite för att jag skulle kunna tänka mig att det är luftfiltret som är problemet. CE lampan slutade även lysa och dök inte upp under den ~1km provturen jag tog för att kolla så att allt funka. fortfarande lågt laddtryck men som sagt så har jag inte bytt luftfiltret ännu.

Men vänta lite nu, sa du inte att du tvättade bilen med huven stängd?
Hur sjukt mycket vatten har du egentligen vräkt på om du får vatten under tändkassetten trots att huven varit stängd!?!

28 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
rcy skrev:
TheRaz skrev:
Jag lyfte av tändkassetten och det var lite blött där i så jag blåste rent "hålen" runt tändstiften med tryckluft, blåste även ur tändhattarna och nu går bilen mycket bättre, fortfarande lite slö men nu är det tillräckligt lite för att jag skulle kunna tänka mig att det är luftfiltret som är problemet. CE lampan slutade även lysa och dök inte upp under den ~1km provturen jag tog för att kolla så att allt funka. fortfarande lågt laddtryck men som sagt så har jag inte bytt luftfiltret ännu.

Men vänta lite nu, sa du inte att du tvättade bilen med huven stängd?
Hur sjukt mycket vatten har du egentligen vräkt på om du får vatten under tändkassetten trots att huven varit stängd!?!

Tvättade rätt rejält med högtryckstvätt men inte jätteöverdrivet, dock var bilen inne på "rekond" (såg lika skitig ut endå) på bilfirman precis innan jag hämtade den så funderar på om vattnet kom in då, dem hade glömt lite papper bredvid batteriet så något hade dem ju gjort i motorrummet.

5 710 Inlägg
14 maj 2014
Det är inte första gången det hamnar vatten i tändstiftbrunnarna och ställer till problem efter en motortvätt.
Har man otur blir det överslag i DI-kassetten o man får byta den oxo (hände min granne).
Man bör ha för vana att vara försiktig med vatten vid ventilkåpa-->DI-kasett eller tejpa skarvarna om man måste spola där.

MVH Jonas
..............

Sök