3663
Sök

Behövs bromsok och bromsbelägg bytas när man byter bromsskiva?

167 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#1
Har en Volvo v70n-01

Besiktningen talade om att vänsterbak är bromsskivan helt slut(tok rostig). Så jag är tvungen att byta.

Drar iväg till Mekonomen och säger att jag vill ha bromsskivor bytta bak på bilen. Både höger och vänster bak.
Då säger gubben att han måste byta bromsok och bromsbelägg. Bromsbelägg går jag med på men bromsoken är ju helt ok. Bara rostig som för alla andra. Så jag frågade varför dom byter bromsoken. Får till svar att den måste bytas.
Frågade vad det skulle kosta och fick priset mellan 12-15000kr?!?!?!

Så jag gick där ifrån.

Till min fråga: Måste man byta bromsok samtidigt??

Någon som vet vad volvo tar för bromsskivor och bromsbelägg?
Jag tänker göra arbetet själv nu. Tänker inte bli blåst på pengar.

Spelar det någon roll vilka skivor man köper?
Är dessa bra? http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 7a205072sv

3 860 Inlägg
16 maj 2014
#2
ilaali skrev:
Har en Volvo v70n-01

Besiktningen talade om att vänsterbak är bromsskivan helt slut(tok rostig). Så jag är tvungen att byta.

Drar iväg till Mekonomen och säger att jag vill ha bromsskivor bytta bak på bilen. Både höger och vänster bak.
Då säger gubben att han måste byta bromsok och bromsbelägg. Bromsbelägg går jag med på men bromsoken är ju helt ok. Bara rostig som för alla andra. Så jag frågade varför dom byter bromsoken. Får till svar att den måste bytas.
Frågade vad det skulle kosta och fick priset mellan 12-15000kr?!?!?!

Så jag gick där ifrån.

Till min fråga: Måste man byta bromsok samtidigt??

Någon som vet vad volvo tar för bromsskivor och bromsbelägg?
Jag tänker göra arbetet själv nu. Tänker inte bli blåst på pengar.

Spelar det någon roll vilka skivor man köper?
Är dessa bra? http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 7a205072sv

NEJ! Oket byts inte ut om det inte är trasigt vill säga. Däremot rekommenderar man att man byter skivor och belägg samtidigt.

Sist jag bytte skivor och belägg gjordes det fram/bak hos Volvo, tror jag landade strax över 3 000:-
Men pris beror på modell också, större motor brukar betyda större och dyrare bromsar.
Jag vet inte vilken V70 du har så jag kan inte säga om de du länkade till passar eller ej. Däremot kan jag säga att webshopar inte alltid vet vilka skivor som sitter på vilken bil heller, finns nästan ingen butik på nätet som vet vilken storlek på skivor min bil har... säkrast om man är osäker är att åka till Volvo och be om kostnadsförslag.

EDIT: Tittade dom på bilen eller dom sa rakt ut att man byter oken bara?
Senast redigerat av spokenratt (16 maj 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Evildan
16 maj 2014
#3
Finns två sidor av detta mynt:
*Är dina bromsok bra och går lätt behöver dom absolut inte bytas.

*Är skivan rostig på anliggningsytan är det dessvärre ett tecken på att bromsoket kan vara dåligt, hade oket fungerat hade inte skivan varit rostig då oket hade kunnat pressa belägget emot skivan så som det är tänkt.*

*Det kan dock vara pga dåliga och kärvande belägg som inte belägget har kunnat pressats emot skivan.

Du får med andra ord plocka bort beläggen och undersöka om oket är ok.

Du har helt rätt i att belägg ska bytas med skivorna.

3 860 Inlägg
16 maj 2014
#4
Evildan skrev:
Finns två sidor av detta mynt:
*Är dina bromsok bra och går lätt behöver dom absolut inte bytas.

*Är skivan rostig på anliggningsytan är det dessvärre ett tecken på att bromsoket kan vara dåligt, hade oket fungerat hade inte skivan varit rostig då oket hade kunnat pressa belägget emot skivan så som det är tänkt.*

*Det kan dock vara pga dåliga och kärvande belägg som inte belägget har kunnat pressats emot skivan.

Du får med andra ord plocka bort beläggen och undersöka om oket är ok.

Du har helt rätt i att belägg ska bytas med skivorna.

Håller med. Däremot hade jag inte nöjt mig med svaret, "Det behöver bytas". Inte innan man haft ner det och sett om det verkligen är fel på oket... Och priset?? Tyckte det lät ganska högt får jag säga..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Evildan
16 maj 2014
#5
spokenratt skrev:
Evildan skrev:
Finns två sidor av detta mynt:
*Är dina bromsok bra och går lätt behöver dom absolut inte bytas.

*Är skivan rostig på anliggningsytan är det dessvärre ett tecken på att bromsoket kan vara dåligt, hade oket fungerat hade inte skivan varit rostig då oket hade kunnat pressa belägget emot skivan så som det är tänkt.*

*Det kan dock vara pga dåliga och kärvande belägg som inte belägget har kunnat pressats emot skivan.

Du får med andra ord plocka bort beläggen och undersöka om oket är ok.

Du har helt rätt i att belägg ska bytas med skivorna.

Håller med. Däremot hade jag inte nöjt mig med svaret, "Det behöver bytas". Inte innan man haft ner det och sett om det verkligen är fel på oket... Och priset?? Tyckte det lät ganska högt får jag säga..

Nä, det var ett märkligt svar, men dom vill som alla andra näringsidkare sälja delar och tjäna pengar.
Mekonomen, inte sällan dyrare på både delar och jobb än auktoriserad märkesverkstad.

Till TS, köp Biltemas skivor & belägg så kommer du betydligt billigare undan, så länge du använder bilen som en vanlig bruksbil och inte åker bankörning eller race med den kommer deras produkter fungera utmärkt för dig.

3 860 Inlägg
16 maj 2014
#6
Evildan skrev:
spokenratt skrev:
Evildan skrev:
Finns två sidor av detta mynt:
*Är dina bromsok bra och går lätt behöver dom absolut inte bytas.

*Är skivan rostig på anliggningsytan är det dessvärre ett tecken på att bromsoket kan vara dåligt, hade oket fungerat hade inte skivan varit rostig då oket hade kunnat pressa belägget emot skivan så som det är tänkt.*

*Det kan dock vara pga dåliga och kärvande belägg som inte belägget har kunnat pressats emot skivan.

Du får med andra ord plocka bort beläggen och undersöka om oket är ok.

Du har helt rätt i att belägg ska bytas med skivorna.

Håller med. Däremot hade jag inte nöjt mig med svaret, "Det behöver bytas". Inte innan man haft ner det och sett om det verkligen är fel på oket... Och priset?? Tyckte det lät ganska högt får jag säga..

Nä, det var ett märkligt svar, men dom vill som alla andra näringsidkare sälja delar och tjäna pengar.
Mekonomen, inte sällan dyrare på både delar och jobb än auktoriserad märkesverkstad.

Till TS, köp Biltemas skivor & belägg så kommer du betydligt billigare undan, så länge du använder bilen som en vanlig bruksbil och inte åker bankörning eller race med den kommer deras produkter fungera utmärkt för dig.

Kan bara hålla med!
Skulle göra service för något år sen på min förra V70, fick kostnadsförslag hos både Volvo och Mekonomen, Volvoa var billigast....!

Och ja, är det inte mer än en bruksbil så funkar Biltema bromsarna bra. Dom har haft iaf, bromsok också som inte kostade en förmögenhet.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Evildan
16 maj 2014
#7
spokenratt skrev:
Evildan skrev:
spokenratt skrev:

Håller med. Däremot hade jag inte nöjt mig med svaret, "Det behöver bytas". Inte innan man haft ner det och sett om det verkligen är fel på oket... Och priset?? Tyckte det lät ganska högt får jag säga..

Nä, det var ett märkligt svar, men dom vill som alla andra näringsidkare sälja delar och tjäna pengar.
Mekonomen, inte sällan dyrare på både delar och jobb än auktoriserad märkesverkstad.

Till TS, köp Biltemas skivor & belägg så kommer du betydligt billigare undan, så länge du använder bilen som en vanlig bruksbil och inte åker bankörning eller race med den kommer deras produkter fungera utmärkt för dig.

Kan bara hålla med!
Skulle göra service för något år sen på min förra V70, fick kostnadsförslag hos både Volvo och Mekonomen, Volvoa var billigast....!

Och ja, är det inte mer än en bruksbil så funkar Biltema bromsarna bra. Dom har haft iaf, bromsok också som inte kostade en förmögenhet.

Biltema: V70N 170hk.
Skivor bak 379kr/st. 758kr.
Belägg bak 299kr/par.
Monteringssats bak 79:90kr/sats.
Bromsok bak 699kr/st. 1398kr.

758+299+79:90+1398= 2534,90kr i material.

Reparationshandbok 269kr om det känns att det behövs.

167 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#8
Den har 144HK. Så ingen racebil direkt tongue Mer än slö bil wink

Nej, han kollade inte på bilen. Fick bara veta att det är ett vanligt fel på alla Volvo V70n. Glömde att tillägga att han pratade även om att bromsoljan även kommer att bytas. Men berättade att den byttes för ca 6-7månader sedan. Oljan kommer ändå att bytas. Behövs oljan även bytas om oket(oken) byts? Kändes som han bara ville lura och tjäna storkovan.
Får plocka ner bromsoket och se hur den mår. Men behöver man byta bromsok på båda sidorna?

Tänkte att det skulle vara skönt att någon annan bytte skivor och belägg. Men för 12-15000:- så byter jag själv. Lite väl saftigt pris för så gammal bil.

Kan man även köpa oket på biltema eller ska man köpa den på Volvo?
Biltema säljer bra skivor och belägg? Priset var väldigt lågt på biltema.

Då borde jag klara mig på denna:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … LVO-64070/

Den andra biltema sålde var BROMSSKIVSATS SPORT VOLVO och lite väl onödigt om man inte ska köra på bana.

3 860 Inlägg
16 maj 2014
#9
Biltemas bromsar kommer funka för dig!
Till en brukis kommer både skivor, belägg och ok funka från Biltema!

Om han inte ens kikade på grejerna, då försökte han alla gånger blåsa dig!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 562 Inlägg
16 maj 2014
#10
Den verkstaden/butiken skulle jag nog inte anlita något mer. Oket kan ju mycket väl vara dåligt och vara orsaken till att skivan farit, men det ser man ju som sagt först när man tagit isär var problemet ligger. Har du tid och möjlighet att göra jobbet själv, skulle jag nog renovera oket istället för att byta ut det om det kärvar. ska verkstaden göra det kostar det nog lika mycket som ett nytt.

167 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#11
Tack som f*****n för hjälpen!

Kommer att åka till biltema idag och köpa grejerna. Kommer att köpa ny ok också. Kommer att testa att ta isär oket och se om den har kärvat eller om den var slut/trasigt. Om oket bara kärvade så lämnar jag tillbaka oket.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 maj 2014
#12
det troligaste är att oken är skrot det är mer regel än undantag.
men att bara säga så verkar bra märkligt.


när du byter bromsoken tänk på att läsa på innan om du inte har erfarenhet av sånt jobb.
för man måste lufta bromssystemet. inte speciellt avancerat men man bör vara väldigt påläst innan man ger sig på det smile

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
16 maj 2014
#13
Growe skrev:
det troligaste är att oken är skrot det är mer regel än undantag.
men att bara säga så verkar bra märkligt.


när du byter bromsoken tänk på att läsa på innan om du inte har erfarenhet av sånt jobb.
för man måste lufta bromssystemet. inte speciellt avancerat men man bör vara väldigt påläst innan man ger sig på det smile

Väldigt påläst är väl att ta i?
Men man får ju ta hjälp av en polare/kärringen som trampar pedal såklart..

Till TS.
Ja, byter du ok så måste du ta loss bromsslangen från oket vilket gör att bromsvätska kommer rinna ut. För att sedan få god funktion måste du lufta bromsarna. Byt allt på en sida, lufta, sen byter du allt på nästa sida och luftar där.

Biltemas ok fungerar bra, körde i över 2 år med såna på en 850 utan problem. Deras belägg fungerar bra men dammar en del. Skivorna hade jag aldrig heller problem med.
Senast redigerat av Deception (16 maj 2014)

324 Inlägg
16 maj 2014
#14
ilaali skrev:
Tack som f*****n för hjälpen!

Kommer att åka till biltema idag och köpa grejerna. Kommer att köpa ny ok också. Kommer att testa att ta isär oket och se om den har kärvat eller om den var slut/trasigt. Om oket bara kärvade så lämnar jag tillbaka oket.

Glöm inte bromsvätskan och att fixa fram en bra polare, om du ska byta bromsok!


167 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#15
Catoxxo skrev:
ilaali skrev:
Tack som f*****n för hjälpen!

Kommer att åka till biltema idag och köpa grejerna. Kommer att köpa ny ok också. Kommer att testa att ta isär oket och se om den har kärvat eller om den var slut/trasigt. Om oket bara kärvade så lämnar jag tillbaka oket.

Glöm inte bromsvätskan och att fixa fram en bra polare, om du ska byta bromsok!

Hur vet man vilken bromsvätska man ska ha?

Man kan inte bara använda en slangklämma under tiden man byter bromsok? Då försvinner inte oljan.
Kommer man vara tvungen att fylla på extra med olja?

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
16 maj 2014
#16
ilaali skrev:
Tack som f*****n för hjälpen!

Kommer att åka till biltema idag och köpa grejerna. Kommer att köpa ny ok också. Kommer att testa att ta isär oket och se om den har kärvat eller om den var slut/trasigt. Om oket bara kärvade så lämnar jag tillbaka oket.

Jag skulle inte byta ok om dom inte har fastnat.

Jag har inte orkat läsa igenom alla svar men antagligen så sitter något av dina belägg fast i hållaren. Det händer ganska ofta på dom bilarna om man inte kör hårt med bilen.

Men jag skulle inte köpa delarna på biltema. Visst det kanske fungerar ett tag. Men beläggen rostar mellan skälva klossen och metallplattan. Så att klossen lossnar. Och skivorna kan slå sig och du får en pulserande broms då deras skivor är endast slipade åt ett håll vid tillverkningen. Tex mekonomens skivor är slipade ifrån 2 håll. Men sen säger jag inte att du ska lyssna just på mig men jag har jobbat med dessa bilar ett tag och är utb på dessa.


1 562 Inlägg
16 maj 2014
#17
Vad än du gör om du ska lufta, TRYCK INTE PEDALEN I BOTTEN. Du riskerar då att förstöra tätningarna i huvudcylindern då dessa hamnar utanför sitt normala område. Det bästa är om du har ett luftningsverktyg.

Cupra_
16 maj 2014
#18
ilaali skrev:
Catoxxo skrev:
ilaali skrev:
Tack som f*****n för hjälpen!

Kommer att åka till biltema idag och köpa grejerna. Kommer att köpa ny ok också. Kommer att testa att ta isär oket och se om den har kärvat eller om den var slut/trasigt. Om oket bara kärvade så lämnar jag tillbaka oket.

Glöm inte bromsvätskan och att fixa fram en bra polare, om du ska byta bromsok!

Hur vet man vilken bromsvätska man ska ha?

Man kan inte bara använda en slangklämma under tiden man byter bromsok? Då försvinner inte oljan.
Kommer man vara tvungen att fylla på extra med olja?

Nej, för det nya oket är ju tomt på olja så en slangklämma funkar inte.
Du måste ju ändå få ut luften ur det nya oket. Ja, eventuellt får du fylla på lite.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 maj 2014
#19
mange_240 skrev:
Vad än du gör om du ska lufta, TRYCK INTE PEDALEN I BOTTEN. Du riskerar då att förstöra tätningarna i huvudcylindern då dessa hamnar utanför sitt normala område. Det bästa är om du har ett luftningsverktyg.

exakt..lite det jag vill komma till man bör veta vad man gör innan man börjar försöka lufta..

man bör vara rejält påläst när man mekar bromsar.

ingen examen i bromsvetenskap men endå smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök