3625
Sök

Volvo 740 b230f går dåligt med v kamaxel

627 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej som tråden lyder idag bytte jag till en v kam men nu går motorn dåligt på tomgång men annars blev den riktigt pigg. Hade en m kam innan och då gick den bra på tomgång hur ska jag få den att gå bra?


498 Inlägg
13 maj 2014
#2
Börja med att kolla så att kamremmen står rätt. Tomgången är typ samma med M-kam.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

695 Inlägg
13 maj 2014
#3
Vet faktiskt inte vad det är som gör oroligt tomgång. Dock har jag hört att många drabbas av orolig tomgång när dem bytar till v kam hmm


627 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
#4
Kamremmen sitter rätt det är just bara tomgången som gungar, men när jag gasar så svarar motorn direkt.


695 Inlägg
13 maj 2014
#5
Låter som ett vanligt "standard" fel som uppstår när du bytar till v kam smile

Kanske hjälper o byta tomgångsmotor?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 maj 2014
#6
Helt 100 på att du har schimsat in ventilspelet rätt? Kört med v kam utam orolig tomgång. Däremot med H kam blir det oroligt. Just därför slutade volvo orginalmontera den

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

627 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#7
Ska det vara ett annat ventilspel med v kam?


2 035 Inlägg
14 maj 2014
#8
volvo-93 skrev:
Ska det vara ett annat ventilspel med v kam?

Det ska vara samma spel men inte 100 säkert att just den V kammen du satte i fick rätt spel. Olika slitage kan det ju vara.
Så kontrollera och justera spelet ändå för säkerhets skull.

Jag satte i en VX3 från M-kammen men jag behövde inte justera spelet.

Biljudsveteran sen 1984!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 maj 2014
#9
bosabengt skrev:
volvo-93 skrev:
Ska det vara ett annat ventilspel med v kam?

Det ska vara samma spel men inte 100 säkert att just den V kammen du satte i fick rätt spel. Olika slitage kan det ju vara.
Så kontrollera och justera spelet ändå för säkerhets skull.

Jag satte i en VX3 från M-kammen men jag behövde inte justera spelet.

Ofta blir det ju typ nästan ok spel när man byter kam. Men man vill ju ha exakt rätt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 738 Inlägg
17 maj 2014
#10
bytte kam på kompisens 945a nu ikväll med 531. bytte från vx3 till V o tomgången på den blev lite lite gungig men inte alls mycket o motorn skakade lite mer än vanligt på tomgång tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#11
Min går mest dåligt när motorn är kall men kan också bli väldigt svårstartad när den är varm, jag undrar om det är någon fara att köra så här vill ju inte ha några brända ventiler direkt men eftersom toppen knackar lite så är det nog inte för litet ventilspel.
Senast redigerat av volvo-93 (17 maj 2014)


627 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#12
Mätte ventilspelet idag och det är 0.40 på alla. Men jag satte tillbaka M nu idag för motorn gick alldeles för dåligt med V kam sad
Senast redigerat av volvo-93 (18 maj 2014)


6 738 Inlägg
18 maj 2014
#13
den 945an vi bytte till v kam igår på började gå jätte dåligt innan oroligt o jävligt, så vi tänkte det att vi byter tillbaka till vx3 an igen, men när vi skulle göra det så hitta vi en lös vackum slang på insuget som vi satte tillbaka. o nu går det jämnt o fint som faan med v kammen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#14
På min var det ingen lös slang så fort jag satte tillbaka m så blev motorn som ny igen.


6 738 Inlägg
18 maj 2014
#15
v kammen kanske funkar bättre till 531 om man har elektroniskt insprut? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

245 Inlägg
18 maj 2014
#16
Nollade ni styrboxen?

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

627 Inlägg
6 738 Inlägg
18 maj 2014
#18
ska inte behövas

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#19
Kan allt detta bero på att jag har 530 topp?


2 035 Inlägg
19 maj 2014
#20
Jag har ju visserligen VX3 i min men kör med 530 topp utan problem.

Ska man mäta exakt ventilspel ska man väl ta bort slammerdämparna. Jag skulle iaf göra det för att vara 100. Mer bök, men då vet man exakt sen.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök