3243
Sök

Volvo 850 T5 -95 SRS Control Unit

80 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#1
Halloj,

Hoppas att jag  postar rätt.

Jag försöker hjälpa min flickväns far med en lite äldre 850 som är köpt och levererad i Helsingfors med Nord Amerika specifikation, närmare bestämt Kanada specifikation.(Långhistoria kort, men han kom runt systemet).

Problemet är att i dag fick bilen en dödsdom, SRS Control Unit(vad jag har kunnat läsa mig till så är det airbag?) måste bytas, och den delen tillverkas inte längre.

Jag har tyvärr inte något serienummer för tillfället, men frågan är: Är det så stor skillnad?                                                                                                                                                                                                           
Att få tag på en via ebay är  nog inte så svårt, måste bara få tag på serienummert.


Tacksam för svar!

906 Inlägg
17 maj 2014
#2
Tja,  Är det själva airbag modulen/boxen du är ute efter så är det troligtvis olika nummer och då är det nog bäst att ha en av samma nr.
Nu har jag aldrig testat själv att sätta i en box av annat nummer än det som matchar mitt egna men kan tänkas det finns en poäng i det.

Har du bråttom må tro? Tror jag har en sådan liggandes, skulle kunna sticka förbi Volvo och höra efter på måndag om det är aktuellt?

=)

6 632 Inlägg
18 maj 2014
#3
Skillnaden blir att airbaglampan kommer fortsätta lysa ifall fel styrdon monteras.

Annars kan de bli så att det monteras ett styrdon för bilar med 1 airbag och säg att du har 2, vid olycka skjuter den bara en.

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
18 maj 2014
#4
skulle tro att det inte är någon skillnad på vilken du använder bara du använder en som har lika många kuddar som du har nu!

men ta fram nummret och skriv det här och på lite andra forum och på köp och sälj grupper på facebook så kommer du garanterat få tag på en relativt fort.

volvos gamla system är inte speciellt avancerat inga givare och skit utan allt sitter i airbag enheten. 
denna sitter monterad under mittenkonsollen i bilen lite bakom handbromsen om jag inte minns tok fel smile

Kör fort så hinner inget hända...

80 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#5
AudiFors skrev:
Tja,  Är det själva airbag modulen/boxen du är ute efter så är det troligtvis olika nummer och då är det nog bäst att ha en av samma nr.
Nu har jag aldrig testat själv att sätta i en box av annat nummer än det som matchar mitt egna men kan tänkas det finns en poäng i det.

Har du bråttom må tro? Tror jag har en sådan liggandes, skulle kunna sticka förbi Volvo och höra efter på måndag om det är aktuellt?

Jag har inte speciellt bråttom, men jag ska försöka få fram serienummer på modulen så kanske du skulle kunna jämnföra med den du har liggandes? (Ifall du har den).

Malheus skrev:
Skillnaden blir att airbaglampan kommer fortsätta lysa ifall fel styrdon monteras.

Annars kan de bli så att det monteras ett styrdon för bilar med 1 airbag och säg att du har 2, vid olycka skjuter den bara en.

Growe skrev:
skulle tro att det inte är någon skillnad på vilken du använder bara du använder en som har lika många kuddar som du har nu!

men ta fram nummret och skriv det här och på lite andra forum och på köp och sälj grupper på facebook så kommer du garanterat få tag på en relativt fort.

volvos gamla system är inte speciellt avancerat inga givare och skit utan allt sitter i airbag enheten. 
denna sitter monterad under mittenkonsollen i bilen lite bakom handbromsen om jag inte minns tok fel smile

Tackar så mÿcket för svar! Jag ska försöka få tag på serienummert, men svärfar har dragit till sommarstället, och det går inte att få tag på han. Det var just det jag hade tänkt, bilen är så pass gammal att det inte kan vara så stor skillnad. Och så klart vill de att två ska utlösas ifall två påsar finns.

Jag och kolla runt lite via bildelsbasen och liknande. ca 400-1000kr, medans på US sidor låg en sån på $400-$1200..

Men så ni tror inte att det skulle vara så stor skillnad på en "amerikansk" modul och en svensk modul?

6 632 Inlägg
19 maj 2014
#6
Amerikanska marknaden har ett annat airbagsystem.

Många utav deras bilar har två-stegs utlösning (Hm.)
En mindre smäll ifall föraren inte har bälte och en kraftigare ifall förare använder bälte.

Förmodligen pga deras "säkerhets" påhitt, för att biltillverkarna inte ska bli stämda för personen skadar sig av airbagsmällen..

De/Dem


Sök