christofer_k skrev:
har en 150 a säkring te mitt steg som driver 2 st 12or
Antar att du inte menar att slutsteget har en 150 Ampere säkring även fast du skriver just så, nämligen ganska ovanligt.
Torde alltså kunna vara så att det sitter en 150 A säkring vid batteriet.
Hur-som-helst, lär er att skilja på begreppen.
Man räknar slutstegens totala rms watt dvs förbrukning som dom är kopplade ( 4 Ohm / 2 Ohm osv) , sedan ggr 2 för att kompensera för verkningsgraden om man inte har digitala slutsteg.
Dividera sen summan med 13 och får ut systemets förbrukning i A.
Kikar man sedan i en korrekt ström-kabel-tabell ser man enkelt hur tjock (area) kabel man minst måste ha för avsedd längd i bilen.
Man räknar alltså förbrukningen, för att få fram kabeln.Säkrar av absolut max 30cm från batteriet
efter kabelns längd och area.
Slutsteg har som tumregel egna säkringar som skyddar dom,
så blanda inte ihop kabelns avsäkring med slutstegets skyddssäkring/-ar !
Till sist, enda anledningen till att strunta i säkring torde vara att
man inte vill kunna kräva ersättning av försäkringsbolaget om bilen brinner upp/ner.
Mvh
Sabblejon