Bilen i fråga är en BMW e34 540i -95 den ska tydligen vara uppdaterad (95 och upp) så plastkulorna inte behöver bytas efter 15-20 000 mil. Den ska även ha en elektronisk växelväljare.
Mina planer med bilen är och turbo konvertera den. Men jag vill behålla auto lådan då den är rätt bekväm. Så jag har alltid undrat om man kan modifiera växelväljaren så man kan välja fritt bland växlarna utan att datorn tycker att den ska växla hejvilt upp och ner som den vill. Växellådan satt ju i DB7 och den hade ju paddlar. De "mindre" varianterna 5HP19 och 5HP24 fanns ju i massa sport och lyxbilar med paddlar. I nu läget kan man bara välja P D N R 4 3 2. Alltså inte 1:an och 5:an. Men 4 3 2 kan man bara växla till om bilen tycker man är snäll eller har förtjänat det...Om man nu lyckats få in den i säg 2:an så kommer den växla automatiskt om man börjar närma sig varvstopp. Vilket inte är så roligt när man försöker sladda.
Eller kan man lägga in en jänkar växelväljare så man kan växla fritt? Är det någon som har erfarenhet med just 5HP30?