2786
Sök

Motorbyte i saab 9000Cd 2.0 16v

ninja_escort
10 november 2005
Trådstartare
#1
Det enda jag vill veta nu är om man på nåt sätt " lagligt" kan genom omregistrering eller aa, byta motorn på Saab 9000cd i 2.0 16v årsmodell 89- Till en 2.0 liters turbo motor ?

85 Inlägg
10 november 2005
#2
Ja du kan göra en omreggning till 2,0turbo  men är det inte bättre att köpa en  T16 istället?? Det blir ju billigare att köpa en T16 en att hålla på och bygga om en i16  till just turbo...

lägg ner det...
köp en som redan har turbo smile för dom är inte dyr i dagens läge om den inte är fin D.v.s ...



Mvh

ninja_escort
10 november 2005
Trådstartare
#3
saken är den att jag just bytt min merca mot en 2.0:a i men undrar bara hur pass omständigt de blir me besiktningen.. Men men får väl se hur de blir, men du är hundra på att det går att omregistrera och hur funkar det där ?

30 Inlägg
10 november 2005
#4
Det lär väl funka som en nyreg, precis som man gör vid en import besikt.

Saab Turbo Club Of Sweden

ninja_escort
10 november 2005
Trådstartare
#5
men varför allt tjafs om att man int för turbo konvertera då ? alltså jag byter ju motorn till en turbo med mer effekt ?

40 Inlägg
10 november 2005
#6
du kan glönna turboplanerna på en 89 års modell det går aldrig igenom besiktningen så gör som talladega power sa o köp en t16 det lönar sig i längden


6 851 Inlägg
10 november 2005
#7
badblack skrev:
du kan glönna turboplanerna på en 89 års modell det går aldrig igenom besiktningen

Varför inte det då?


10 287 Inlägg
10 november 2005
#8
Precis,

Läs min sticky:

----------------------------------------------------
1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.
--------------------------------------------------------

Och tycker ni att min sticky är lång och jobbig, titta då på vad ni måste göra:

http://www.naturvardsverket.se/dokument … 92_12k.pdf

34 sidor byråkrati för den som skall byta på en -89:a.

Mvh
Göran

badblack skrev:
du kan glönna turboplanerna på en 89 års modell det går aldrig igenom besiktningen så gör som talladega power sa o köp en t16 det lönar sig i längden

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
10 november 2005
#9
"Tjafset" beror allstå på att alla byråkrater skiter fullständigt i att du kan lova på din mormors grav att det är en orginal orörd godkänd turbomotor. Byråkraterna vill bara se rätt dokument ifyllt av biltillverkaren , allt annat skiter dom fullständigt i.

/Göran


ninja_escort skrev:
men varför allt tjafs om att man int för turbo konvertera då ? alltså jag byter ju motorn till en turbo med mer effekt ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

ninja_escort
10 november 2005
Trådstartare
#10
Okey, tror jag skipper de då, men det är näst intill ömojligt att få Biltilverkaren att fylla i ?

10 287 Inlägg
10 november 2005
#11
Volvo är tvärt omöjliga. Andra har jag ingen aning om. Problemet även om dom ställer upp är att det krävs en komplett komponentkontroll, från tändstift och uppåt. Jag vågar inte ens gissa på vad det kan kosta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök