3535
Sök

Watt, ampere och ohm?

Nästan nybörjare
145 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
#1
Jag vet, sök förihellivetti! tänker ni...

Men det har jag gjort o jag har väl relativt bra koll tror jag, men det finns alltid mer man vill ha reda på!

Vad jag är ute efter är lite mer om varför och hur allt påverkar varann... Med lite tur kanske svaren blir så utförliga o lättförståeliga så vi slipper fler batterifrågor! roll

Batterier märks t ex upp med amperetimmar, men finns det nån gräns med hur mycket ampere den kan släppa ifrån sig på en o samma gång? Så man kan få ett riktvärde om när det är någon mening o lägga in en kondensator?

Generatorer märks i ampere rätt av, men det är skillnad beroende på varvtalet hur mycket den ger, finns det några riktlinjer o gå efter där så man kan räkna lite på hur stor generator man egentligen behöver?

Varje högtalare o bas har ett maxvärde i watt, kan man lita på att det finns en standard för detta eller räknar varje tillverkare på var sitt sätt och kan man lägga ihop sin anläggnings maximala förbrukning i watt och då få fram ett användbart värde?

Slutsteg lämnar en maxwatt och är belastningsbara till olika ohm, vid olika belastningar blir de olika lättdrivna, är det så enkelt att de kräver den watten de lämnar eller finns det annat som avgör detta?

Kablar klarar olika mycket, det säger nästan sig själv, men hur mycket? Och hur räknar man ut vad man behöver beroende på kabelns längd? Vad är riktlinjerna här? Är det skillnad på märken? Det brukar vara rätt så stor så stor skillnad på strömkabel och högtalarmatningen, vad beror det på? Gäller olika uträkningar?

Det finns en formel för o räkna om watt till ohm och då få svar på vad ens anläggning kräver av generatorn, men jag aldrig ihåg hur det var nu igen. Sen måste man ju lägga till bilens förbrukning för o veta att man klarar av att matcha allt, finns det något lätt sätt att få reda på vad ens bil har för strömförbrukning?

Till sist, hur många hästar försvinner? Det finns även här en formel för o räkna ut vad antal ampere drar i hästkrafter, men mitt minne är dåligt!

Det var väl det jag inte lyckats få riktig koll på även om jag sökt, allt är nog redan svarat på, men nu kanske man kan få det hela lite samlat! Är det någon som känner att det finns mer nyttigt att veta om detta så får ni gärna lägga till det!

MVH Robban.

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 maj 2007
#2
Tycker att du läser denna!

Där kan du lära dig det mästa kring billjud och dess olika formler osv...

http://www.bilstereoipraktiken.se/

Good Luck!


296 Inlägg
15 maj 2007
#3
jag kan svara på några av dina frågor jag börjar med räkne sakerna som du får många svar på

P= effekt = watt
U=spänning =volt
I=ström  = ampere
R=resistans =ohm

för att räkna ut effekten så använder vi effektlagen (tror ja det heter)
UxI=P    volt x ampere = Watt

ohms lag är
RxI=U     Ohm x Ampere = Watt

om du inte har nog stor generator så kommer du inte få ut det ditt steg lovar dig.  sen så får du inte ha för små kablar då blir kabeln som ett motstånd.   



för att räkna ut kabelns resistans så använder du matrialet x längd / area

jag är för trött för att kolla igenom det jag har skrivit  men hoppas det hjälper lite 
annars så kan det finnas ganska mycket på www.bilstereoipraktiken.se
Senast redigerat av Puttson (15 maj 2007)


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 maj 2007
#4
Puttson skrev:
jag kan svara på några av dina frågor jag börjar med räkne sakerna som du får många svar på

P= effekt = watt
U=spänning =volt
I=ström  = ampere
R=resistans =ohm

för att räkna ut effekten så använder vi effektlagen (tror ja det heter)
UxI=P    volt x ampere = Watt

ohms lag är
RxI=U     Ohm x Ampere = Watt

Ohms lag lyder som ovan, fast med den skillnaden att U = Volt *spänning*  (RxI=U)

Ber om ursäkt för att jag kanske trampade någon på tårna med min rättelse..  =I:>)


vRsex
471 Inlägg
15 maj 2007
#5
www.nardik.se har mycket förklaringar med.

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

21 761 Inlägg
15 maj 2007
#6
El_Gringo skrev:
Batterier märks t ex upp med amperetimmar, men finns det nån gräns med hur mycket ampere den kan släppa ifrån sig på en o samma gång? Så man kan få ett riktvärde om när det är någon mening o lägga in en kondensator?

Generatorer märks i ampere rätt av, men det är skillnad beroende på varvtalet hur mycket den ger, finns det några riktlinjer o gå efter där så man kan räkna lite på hur stor generator man egentligen behöver?

Kablar klarar olika mycket, det säger nästan sig själv, men hur mycket? Och hur räknar man ut vad man behöver beroende på kabelns längd? Vad är riktlinjerna här? Är det skillnad på märken? Det brukar vara rätt så stor så stor skillnad på strömkabel och högtalarmatningen, vad beror det på? Gäller olika uträkningar?

Bilbatterier har ingen angivelse för hur många Ampere de kan lämna ifrån sig under korta ögonblick, tex tiondels sekunder eller liknande. Det man kan kika på är batteriets CCA-värde, det anger hur många Ampere batteriet kan ge ut under en viss tid innan polspänningen sjunker ner till en viss gräns vid en mättemperatur av -18 grader.

Som riktmärke kan man säga att ett 60-70Ah batteri som ger ut mer än 500A i CCA-värde har bra förutsättning att orka ge ström i en hyffsad stereoanläggning. Exempel på batterier som brukar fungera bra när man spelar med motorn avslagen är Optima gul, Tudor/Exide Maxxima DC, Tudor Tech-Tronic/Exide Xtreme, Banner Runningbull. Finns andra märken också.

Dessa batterier fungerar naturligtvis bra även om man inte spelar med motorn avslagen, men de som jag har räknat upp tål djupurladdning bättre än vanliga startbatterier.

En vanlig generator kan inte ge sin maximala ström när motorn går på tomgång, typ 800-900 varv, man kan nog säga att den ger högst hälften av den maximala strömmen (men troligen lite mindre än hälften) med bibehållen laddspänning. En modern generator kan tydligen ge sin maximala ström vid runt 1500 motorvarv, men en lite äldre generator brukar behöva åtminstone 2000 motorvarv för att kunna prestera maximalt.

För att räkna ut den totala resistansen i en kabel så använder man sig av formeln "Rå x Längden / Arean", dvs det som Puttson har skrivit. Rå betyder resistivitet och anger ett materials resistans vid rumstemperatur vid en längd av 1m och en area av 1mm2. Koppar har ett Rå som är ca 0,017.

Har man en 5m kabel på 21mm2 så räknar man alltså: 0,017 x 5m / 21mm2 = 0,004 Ohm. För att sedan räkna ut hur stort spänningsfall det blir i den kabeln vid en viss ström så använder man Ohms lag (I x R = U). Om det går 50A genom kabeln så blir det: 50A x 0,004 Ohm = 0,2V. Det blir teoretiskt 0,2V spänningsfall i den kabeln om det flyter 50A genom den.
Senast redigerat av Drönirettab (15 maj 2007)

296 Inlägg
15 maj 2007
#7
GT90 skrev:
Puttson skrev:
jag kan svara på några av dina frågor jag börjar med räkne sakerna som du får många svar på

P= effekt = watt
U=spänning =volt
I=ström  = ampere
R=resistans =ohm

för att räkna ut effekten så använder vi effektlagen (tror ja det heter)
UxI=P    volt x ampere = Watt

ohms lag är
RxI=U     Ohm x Ampere = Watt

Ohms lag lyder som ovan, fast med den skillnaden att U = Volt *spänning*  (RxI=U)

Ber om ursäkt för att jag kanske trampade någon på tårna med min rättelse..  =I:>)

haha  nä det är bra att du rättar mig  jag var ganska trött    därför ja förklarde så dåligt också.


Nästan nybörjare
145 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#8
Riktigt bra länkar det där, gott om info i allmänhet där! Och svaren är ju bara helt klockrena! Känner redan att jag har mycket bättre koll! tongue

Fortsätter ni ge mig såna här svar så kanske jag snart vet vad jag håller på med! big_smile

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732


Sök