Tjenna. tänkte lägga upp en projekttråd på min volvo jag håller på och bygger iordning till banbil! Bilen köpte jag I uppsala för sisådär 4 år sen då jag fyllde 18. En första bil är alltid en förstabil och efter det har den blivit kvar. Tanken att bygga något "racing" av den fastnade jag för efter cirka 1.5 år. Så nu har bilen byggts i 2 etapper. Bilen kommer antagligen bara utvecklas och utvecklas om jag känner mig själv rätt.
Personer som ska ha ett extra stort tack som hjälpt mig med bilen o stöttat mig i med och motgångar.
Tobias Olofsson
Rickard Roslund
Henrik Roslund
Simon Ekblom
Andreas Hellgren
Daniel Moziz Johansson
Mor och Far
Även alla andra som hjälpt mig med något ska ha ett stort tack!
Jag och ett gäng kompisar som är Team Disaster Racing och ni kan följa oss på Facebook! Här kan ni följa Tobias Olofsson och Marcus Nilssons kamp i Swedish powerdriftseries och Marcus Bergs tuffa timeattack s40 och inte minst Håkans grymma Timeattack Opel Ascona!! in och gilla oss via denna länken https://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Bilen som den såg ut efter en 18åring stylat och fått den som han ville ha detta va sommaren innan bilen ställdes in och började byggas om. I bra skick för att vara 24 år gammal
Motorn 2013 bestod av:
b230f block med 16v topp. helrenoverad orginalmotor och renoverad orginaltopp, Pulsplitt grenrör byggt av henke Roslund, Bw s200 snurra, Siemens deka 630cc spridare, Linjär malpassi btr. 3" intercooler med orginalkyl. Med mera med mera.
Till sommaren när "turbokonverteringen" va färdig så såg bilen ut såhär innuti.
2 sparco sprint stolar, Sparco snap off nav och lite exklusiva mätare från Kl racing förgyllde Cockpiten denna
sommaren.
Motorn gick smidigt att bygga ihop med hjälp utav kära vänner och folk som ställer upp för en! Dock otroligt mycket jobb som allt annat.
Tyvärr gick motorn på orginalsprut och internwg och efter en kort tids körning så slutade det med att topplockspackningen gick pga för mycket laddtryck. motorn klarade sig bra förutom packningen, Det var här jag bestämmde mig för och bygga 100% serriöst och började riva den i juli 2013.
Bilen såg iaf ut som vilken 740 som helst
Här börjar del 2 i projektet!
Steg 1 i detta skedet var att riva ner bilen invändigt och i motorutrymmet.
Nya Motorn Består utav.
Nyrenoverad b230 med 16v topp, Orginal.
pulssplitt grenrör med t4 fläns.
Borg Warner s200 med extern 50mm Wg.
3" avgassystem hela vägen.
044 pump.
Plenuminsug med fullradietrattar, Nukerail med Bosch motorsport 1200cc.
Malpassi linjär Btr.
30mm Öppen dumpventil.
Stort "Cheva" kyl. Alu intercooler med 3" anslutningar. 13 raders Oljekyl,
m90 låda med pottsvänghjulet och 4puck stum sinterlamell och Sachs 763 tryckplatta.
Vems Motorstyrning. Mac ventil för elektronisk Laddtrycksstyrning.
Med Mera.
Skrapa asfaltsmatta är inte kul men bara att ta tag i det.
Efter detta var jag och min gode vän Daniel "Moziz" Johansson upp till finess i Eskilstuna och hämtade en Driftingbur till bygget!
Här vart de rörigt som han sa
Sen vart det "bara" att börja bygga ihop buren, aldrig byggt bur men fick goda råd utav en god vän Tobias "Totten" Olofsson, Buren tog mig ett bra tag att få i men slutresultatet är jag väldigt nöjd över så efter alla timmar så är de värt det!
Här är vi pågång och fått in en hel del rör! Ganska lurigt att notcha i börjarn, Använde mig av vinkelslip med lamellskiva och Hålsåg i pelarborrmaskin.
Här är buren så gott som klar, Många rör blev det! Stort tack till Andreas Hellgren med hjälp av svettsningen av buren! Kändes skönt och ha en utbildad svettsare som svettsa buren åt mig!
Sedan byggde jag mig en ny Upphägning till kylare och intercooler i fronten, Blev mycket nöjd !
Efter detta så var det dax för lack! En kompis hjälpte mig att lacka iordning motorutrymme och Invändigt en helg!
Inne i boxen redo för färg!
Rött motorutrymme blev det och svart invändigt! Kanonnöjd med Resultatet!
Det var nu de roliga började. Nylackat och ta hem bilen till garaget för en lång och kämpig vår,
Grenröret byggdes om för extern Wg och lindade även det, satan så trångt och jobbigt o linda
Införskaffade mig fin fina Coilovers runt om från MyranesRacing
Renoverade ok och bromsslangar och nya rör drogs nytt, Bromsarna är orginal sålänge men kommer bytas när pengar och tid finns!
Sedan köpte jag mig även ett nytt sprut, ett Vems blev det och köpte även nya spridare som blev Bosch Motorsport 1200cc och ny fuelrail samt att ett nytt insug började byggas.
Även inredningen börjar arta sig. Sparco Sprint stolar med Beltenick 6p bälten, Även MyranesRacing stålspak och en RRS hydraulisk handbroms
Och i skrivande stund har jag kommit lite längre än detta men detta är den nyaste bilden jag har för tillfället! börjar se bra ut nu!.
Fortsättning följer och jag kommer updatera denna tråd filitigt.
Och sist men inte minst glöm inte följ oss på Facebook! https://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Hoppas ni gillar det ni ser! en kommentar är alltid fint
Mvh David Berra Sandberg
Personer som ska ha ett extra stort tack som hjälpt mig med bilen o stöttat mig i med och motgångar.
Tobias Olofsson
Rickard Roslund
Henrik Roslund
Simon Ekblom
Andreas Hellgren
Daniel Moziz Johansson
Mor och Far
Även alla andra som hjälpt mig med något ska ha ett stort tack!
Jag och ett gäng kompisar som är Team Disaster Racing och ni kan följa oss på Facebook! Här kan ni följa Tobias Olofsson och Marcus Nilssons kamp i Swedish powerdriftseries och Marcus Bergs tuffa timeattack s40 och inte minst Håkans grymma Timeattack Opel Ascona!! in och gilla oss via denna länken https://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Bilen som den såg ut efter en 18åring stylat och fått den som han ville ha detta va sommaren innan bilen ställdes in och började byggas om. I bra skick för att vara 24 år gammal
Motorn 2013 bestod av:
b230f block med 16v topp. helrenoverad orginalmotor och renoverad orginaltopp, Pulsplitt grenrör byggt av henke Roslund, Bw s200 snurra, Siemens deka 630cc spridare, Linjär malpassi btr. 3" intercooler med orginalkyl. Med mera med mera.
Till sommaren när "turbokonverteringen" va färdig så såg bilen ut såhär innuti.
2 sparco sprint stolar, Sparco snap off nav och lite exklusiva mätare från Kl racing förgyllde Cockpiten denna
sommaren.
Motorn gick smidigt att bygga ihop med hjälp utav kära vänner och folk som ställer upp för en! Dock otroligt mycket jobb som allt annat.
Tyvärr gick motorn på orginalsprut och internwg och efter en kort tids körning så slutade det med att topplockspackningen gick pga för mycket laddtryck. motorn klarade sig bra förutom packningen, Det var här jag bestämmde mig för och bygga 100% serriöst och började riva den i juli 2013.
Bilen såg iaf ut som vilken 740 som helst
Här börjar del 2 i projektet!
Steg 1 i detta skedet var att riva ner bilen invändigt och i motorutrymmet.
Nya Motorn Består utav.
Nyrenoverad b230 med 16v topp, Orginal.
pulssplitt grenrör med t4 fläns.
Borg Warner s200 med extern 50mm Wg.
3" avgassystem hela vägen.
044 pump.
Plenuminsug med fullradietrattar, Nukerail med Bosch motorsport 1200cc.
Malpassi linjär Btr.
30mm Öppen dumpventil.
Stort "Cheva" kyl. Alu intercooler med 3" anslutningar. 13 raders Oljekyl,
m90 låda med pottsvänghjulet och 4puck stum sinterlamell och Sachs 763 tryckplatta.
Vems Motorstyrning. Mac ventil för elektronisk Laddtrycksstyrning.
Med Mera.
Skrapa asfaltsmatta är inte kul men bara att ta tag i det.
Efter detta var jag och min gode vän Daniel "Moziz" Johansson upp till finess i Eskilstuna och hämtade en Driftingbur till bygget!
Här vart de rörigt som han sa
Sen vart det "bara" att börja bygga ihop buren, aldrig byggt bur men fick goda råd utav en god vän Tobias "Totten" Olofsson, Buren tog mig ett bra tag att få i men slutresultatet är jag väldigt nöjd över så efter alla timmar så är de värt det!
Här är vi pågång och fått in en hel del rör! Ganska lurigt att notcha i börjarn, Använde mig av vinkelslip med lamellskiva och Hålsåg i pelarborrmaskin.
Här är buren så gott som klar, Många rör blev det! Stort tack till Andreas Hellgren med hjälp av svettsningen av buren! Kändes skönt och ha en utbildad svettsare som svettsa buren åt mig!
Sedan byggde jag mig en ny Upphägning till kylare och intercooler i fronten, Blev mycket nöjd !
Efter detta så var det dax för lack! En kompis hjälpte mig att lacka iordning motorutrymme och Invändigt en helg!
Inne i boxen redo för färg!
Rött motorutrymme blev det och svart invändigt! Kanonnöjd med Resultatet!
Det var nu de roliga började. Nylackat och ta hem bilen till garaget för en lång och kämpig vår,
Grenröret byggdes om för extern Wg och lindade även det, satan så trångt och jobbigt o linda
Införskaffade mig fin fina Coilovers runt om från MyranesRacing
Renoverade ok och bromsslangar och nya rör drogs nytt, Bromsarna är orginal sålänge men kommer bytas när pengar och tid finns!
Sedan köpte jag mig även ett nytt sprut, ett Vems blev det och köpte även nya spridare som blev Bosch Motorsport 1200cc och ny fuelrail samt att ett nytt insug började byggas.
Även inredningen börjar arta sig. Sparco Sprint stolar med Beltenick 6p bälten, Även MyranesRacing stålspak och en RRS hydraulisk handbroms
Och i skrivande stund har jag kommit lite längre än detta men detta är den nyaste bilden jag har för tillfället! börjar se bra ut nu!.
Fortsättning följer och jag kommer updatera denna tråd filitigt.
Och sist men inte minst glöm inte följ oss på Facebook! https://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Hoppas ni gillar det ni ser! en kommentar är alltid fint
Mvh David Berra Sandberg
0
0
0
0