2914
Sök

Volvo 850 T5 läckage hjälp

49 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
Hejsan har en Volvo 850 t5a den börjar läcka ifrån den slangen som kommer från vevhusventilationen till motorn mellan tändstiftena... Snälla hjälp mig... Har plockat isär allt vevhusventilationen var inte tätt (som ny)
Märkt nu att varje gång jag drar på full gas efter nån secund börjar lukten komm vet att fet skjuter ut från den slangen som är mellan tändspolarna..sad
Vad kan felet vara sad?

Forummoderator
26 339 Inlägg
1 juni 2014
Byt slangen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 860 Inlägg
1 juni 2014
Som mack säger, byt slangen.. rengjordes vevhusvent nu när den var nerriven?

Iaf på s60/v70n bilarna händer det inte allt för sällan att den slangen går sönder... en hel del bilar råkar ut för detta då den inte kontrolleras påräns på 18k mils service (v70n t5)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

8 250 Inlägg
1 juni 2014
Säker på att det är slangen? Kan ju vara packningen till oljepåfyllningslocket med. Inget ovanligt och den kostar runt 20:- på Volvo.

49 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
Har nytt slang på nytt olje lock på samma problem kastar ut olja ur oljelocket samt slangen oavsett hur hårt jag drar åt den slangen med klämma så klämmer oljan sig förbi...
Kompisarna säger han blå/vit röker när jag släpper gasen ibland i vissa tillfällen... Luktar för mkt i kupén..
Kan det vara turbon eller kolvringarna?
Eller kan det va så att vevhusventilationen bör bytas ändå en mekaniker sa det att oavsett om den är ren eller inte Ska den bytas på vissa 850's.. Låter lite så där...
turbon laddar ibland 0.8 ibland 1bar förstår inte det heller sad?

61 Inlägg
3 juni 2014
hoshyar skrev:
Har nytt slang på nytt olje lock på samma problem kastar ut olja ur oljelocket samt slangen oavsett hur hårt jag drar åt den slangen med klämma så klämmer oljan sig förbi...
Kompisarna säger han blå/vit röker när jag släpper gasen ibland i vissa tillfällen... Luktar för mkt i kupén..
Kan det vara turbon eller kolvringarna?
Eller kan det va så att vevhusventilationen bör bytas ändå en mekaniker sa det att oavsett om den är ren eller inte Ska den bytas på vissa 850's.. Låter lite så där...
turbon laddar ibland 0.8 ibland 1bar förstår inte det heller sad?

Prova att dra upp olje stickan medans motor är på kolla så att det inte ryker där ifrån samt pröva att ta en plast påse typ frys påse sådanna som frugan har i köket eller plast handskar, trä sedan påse eller handske över där olje locket sitter fast utan lock på påse eller handske ska sugas in lite. Gör den inte det så är den igen täppt någonstans.

49 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
Okej ska ta och prova det tack så hemskt mycket för all svar!!! Återkommer med resultat:)

49 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
Det rycker och luktar bränsle från olje Stickan.
Luftmassamätaren är ur funktion...?
Höll för olje locket med en påse hände inget.

17 Inlägg
3 juni 2014
ryker det ur oljestickan så rengör vevhusventilationen, ända ner i tråget

4 586 Inlägg
3 juni 2014
Inte helt omöjligt att ringarna inte tätar när laddet kommer och då får du övertryck i motorn

Hade så på min t5a men det var vid 1.4 bar i ladd

Blir det även så när du kör lungt ?

Du skulle kunna skaffa en catchtank för att se hur mycket olja det blir. Kan ibland se ut att vara mer än vad det är
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 juni 2014)

61 Inlägg
3 juni 2014
hoshyar skrev:
Det rycker och luktar bränsle från olje Stickan.
Luftmassamätaren är ur funktion...?
Höll för olje locket med en påse hände inget.

Gå igen din vevhus ventilation ordendligt ps har du provat att stick ner ett finger och dra runt vid olje locke
kolla efter slam, samt hur sr oljan ut ?

49 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
helt ny servad obs fick reda på att det luktar bensin från där det rycker från oljestickan alltså.. luftmassamätaren är ju skrot så kan det var så att den är inställd på max och bilen trycker på max bränsle så den trycker igenom?*
och det luktar inget tog bort chippet idag allt verkade normalt fullt gaspådrag osv det läckte inget men när chippet sitter i laddar den 0.8bar vid växlingarna 1bar(automat).. kan det var att kolvringarna gett sig?-- jobbar med bilar själv men så jävla svårt med detta... är dock en amatör på motorer.
obs bilen dricker ovanligt mycket bränsle också 1.6l lugn körning helt sjukt.-

61 Inlägg
4 juni 2014
hoshyar skrev:
helt ny servad obs fick reda på att det luktar bensin från där det rycker från oljestickan alltså.. luftmassamätaren är ju skrot så kan det var så att den är inställd på max och bilen trycker på max bränsle så den trycker igenom?*
och det luktar inget tog bort chippet idag allt verkade normalt fullt gaspådrag osv det läckte inget men när chippet sitter i laddar den 0.8bar vid växlingarna 1bar(automat).. kan det var att kolvringarna gett sig?-- jobbar med bilar själv men så jävla svårt med detta... är dock en amatör på motorer.
obs bilen dricker ovanligt mycket bränsle också 1.6l lugn körning helt sjukt.-

Dricker den mkt olja ? blivit slöare på senaste ??? hur går den om du kopplar ur kontaketen till luftmängdsmätaren ? är luftmängdsmätaren kass går bilen oftast bättre utan den inkopplad men ändå inte helt 100 då den styr bränsle luft flöde mm.

49 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
japp blivit slöare dricker mycket mer ibland laddar han 0.7 ibland 0.9 fattar inte... sen är inte samma tryck i ...med chipped släppte den 2ans växel bott lite spin på 3ans också (automat) men nu släpper han inte ens på 2an...hmm
testat dra ut luftmassamätaren ... blev inte skillnad märkte inget iaf

61 Inlägg
4 juni 2014
hoshyar skrev:
japp blivit slöare dricker mycket mer ibland laddar han 0.7 ibland 0.9 fattar inte... sen är inte samma tryck i ...med chipped släppte den 2ans växel bott lite spin på 3ans också (automat) men nu släpper han inte ens på 2an...hmm
testat dra ut luftmassamätaren ... blev inte skillnad märkte inget iaf

Ryker den blått eller vit om du trampar på gasen ?

49 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Nej när jag släpper gaspedalen har känt på turbon kollat lite inget läcker från turbon propellern är i bra skick.. OBS detta händer väldigt sällan att det rycker. Rycker oftast vid högre hastigheter.

Sök