3841
Sök

Behöver jag byta växellåda?

17 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Hejsan, jag har en Volvo C30 T5 -07. Är inte så jätte kunnig inom detta området så hoppas att jag får bra hjälp här.

Jag hade tänkt att trimma bilen till ca 300hk, men innan jag gör det vill jag ha lite mer kunskap inom detta. Bilen har Automat låda. Vad jag har hört så ska de inte va bra för dem automatiska lådorna om man har trimmad bil.

Nu till frågan !!

Hur stor är risken att lådan rasar?
Måste jag byta lådan till en annan som klarar av effekten?

ONÖDIGA KOMMENTARER UNDANBEDES !!!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
4 juni 2014
Lådan kommer hålla vid "normal" körning, om du ska köra bana med bilen så kan jag inte svara på om den kommer hålla. Men för 300 hk bör den absolut hålla.

17 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Kör för de mesta fram och tillbaka från jobbet och då är det normal körning, men på helgerna vill man ju dra på smile
Men den håller för detta?
Senast redigerat av Kvarnan (4 juni 2014)

17 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Fler svar från andra skulle uppskattas också smile

Evildan
4 juni 2014
Lådan kommer givetvis slitas mer vid inspirerad körning och därav haverera i förtid, när detta kommer att ske är svårt att sia om då det beror på hur ofta/länge/sträckor den "plågas" samt om den klarar av att kyla oljan varma sommardagar med de extra påfrestningar en bil då utsätts för maskinellt vid "lek".

Jag skulle med andra ord avråda ifrån att trycka ned 70hk till med originalgrejor om du inte tänkt att någon gång i framtiden behöva göra en växellådsrenovering.
Senast redigerat av Evildan (4 juni 2014)

4 824 Inlägg
4 juni 2014
Evildan skrev:
Lådan kommer givetvis slitas mer vid inspirerad körning och därav haverera i förtid, när detta kommer att ske är svårt att sia om då det beror på hur ofta/länge/sträckor den "plågas" samt om den klarar av att kyla oljan varma sommardagar med de extra påfrestningar en bil då utsätts för maskinellt vid "lek".

därför är det ju extra viktigt att byta olja i lådan med jämna mellanrum, ingår inte i någon servic för privat personer utan det är något man säga till om själv om man vill få den bytt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök