2920
Sök

Opel Corsa -90 till -93

Evildan
4 juni 2014
#21
För att vara petig angående 205 GTI så fanns den bilen emellan 1988-1998 med
1.6 105hk
samt två versioner av
1.9 122hk (med katalysator)
samt 133hk.


1.6 105hk 1984-1987.
1.9 131hk 1987. 0-100 på strax under 8 sekunder! Det var skitsnabbt -87.

De 150hk (148) som nämns är förmodligen de bilar som någon stoppat ned en 16v motor från 405Mi16 eller Citroen BX 16v.

1 861 Inlägg
4 juni 2014
#22
Evildan skrev:
För att vara petig angående 205 GTI så fanns den bilen emellan 1988-1998 med
1.6 105hk
samt två versioner av
1.9 122hk (med katalysator)
samt 133hk.


1.6 105hk 1984-1987.
1.9 131hk 1987. 0-100 på strax under 8 sekunder! Det var skitsnabbt -87.

De 150hk (148) som nämns är förmodligen de bilar som någon stoppat ned en 16v motor från 405Mi16 eller Citroen BX 16v.

8 sekunder är skitsnabbt idag med när man sitter med röven i backen! big_smile


Evildan
4 juni 2014
#23
Dr_struts skrev:
Evildan skrev:
För att vara petig angående 205 GTI så fanns den bilen emellan 1988-1998 med
1.6 105hk
samt två versioner av
1.9 122hk (med katalysator)
samt 133hk.


1.6 105hk 1984-1987.
1.9 131hk 1987. 0-100 på strax under 8 sekunder! Det var skitsnabbt -87.

De 150hk (148) som nämns är förmodligen de bilar som någon stoppat ned en 16v motor från 405Mi16 eller Citroen BX 16v.

8 sekunder är skitsnabbt idag med när man sitter med röven i backen! big_smile

Farten känns verkligen i en sådan mördarsnigel.

Hade nöjet att äga en 1.9 GTI -88 när den var 10år gammal.
Den bilen gjorde att kompisens Camaro LT -75 med 305cui fick en vassare 350cui då han alltid blev frånåkt av mitt "franska fnask" efter kopplingen hade bytts.
Det jag inte gillade var att det är dålig takhöjd i GTI pga den vacuumstyrda takluckan, innertaket stjäl en del utrymme och jag är 183cm och gillar att sitta rakryggad.

1 861 Inlägg
4 juni 2014
#24
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:
Evildan skrev:
För att vara petig angående 205 GTI så fanns den bilen emellan 1988-1998 med
1.6 105hk
samt två versioner av
1.9 122hk (med katalysator)
samt 133hk.


1.6 105hk 1984-1987.
1.9 131hk 1987. 0-100 på strax under 8 sekunder! Det var skitsnabbt -87.

De 150hk (148) som nämns är förmodligen de bilar som någon stoppat ned en 16v motor från 405Mi16 eller Citroen BX 16v.

8 sekunder är skitsnabbt idag med när man sitter med röven i backen! big_smile

Farten känns verkligen i en sådan mördarsnigel.

Hade nöjet att äga en 1.9 GTI -88 när den var 10år gammal.
Den bilen gjorde att kompisens Camaro LT -75 med 305cui fick en vassare 350cui då han alltid blev frånåkt av mitt "franska fnask" efter kopplingen hade bytts.
Det jag inte gillade var att det är dålig takhöjd i GTI pga den vacuumstyrda takluckan, innertaket stjäl en del utrymme och jag är 183cm och gillar att sitta rakryggad.

Haft 2st själv! Dock va det när jag va 12 samt 16 så va inte så lång (150 samt 170) Men jag sitter ganska lutad när jag kör då jag har långa armar och inte vill sitta med 90 graders vinkel på dom när jag kör! ^^


467 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#25
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:
Evildan skrev:
För att vara petig angående 205 GTI så fanns den bilen emellan 1988-1998 med
1.6 105hk
samt två versioner av
1.9 122hk (med katalysator)
samt 133hk.


1.6 105hk 1984-1987.
1.9 131hk 1987. 0-100 på strax under 8 sekunder! Det var skitsnabbt -87.

De 150hk (148) som nämns är förmodligen de bilar som någon stoppat ned en 16v motor från 405Mi16 eller Citroen BX 16v.

8 sekunder är skitsnabbt idag med när man sitter med röven i backen! big_smile

Farten känns verkligen i en sådan mördarsnigel.

Hade nöjet att äga en 1.9 GTI -88 när den var 10år gammal.
Den bilen gjorde att kompisens Camaro LT -75 med 305cui fick en vassare 350cui då han alltid blev frånåkt av mitt "franska fnask" efter kopplingen hade bytts.
Det jag inte gillade var att det är dålig takhöjd i GTI pga den vacuumstyrda takluckan, innertaket stjäl en del utrymme och jag är 183cm och gillar att sitta rakryggad.

Vänta nu... Jag är 1.85, säger du att Golfarna är "för små" för mig? hmm

Evildan
4 juni 2014
#26
totte1015 skrev:
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:

8 sekunder är skitsnabbt idag med när man sitter med röven i backen! big_smile

Farten känns verkligen i en sådan mördarsnigel.

Hade nöjet att äga en 1.9 GTI -88 när den var 10år gammal.
Den bilen gjorde att kompisens Camaro LT -75 med 305cui fick en vassare 350cui då han alltid blev frånåkt av mitt "franska fnask" efter kopplingen hade bytts.
Det jag inte gillade var att det är dålig takhöjd i GTI pga den vacuumstyrda takluckan, innertaket stjäl en del utrymme och jag är 183cm och gillar att sitta rakryggad.

Vänta nu... Jag är 1.85, säger du att Golfarna är "för små" för mig? hmm

Nej, jag har inte skrivit någonting alls i den här tråden angående Golf. ??

1 861 Inlägg
5 juni 2014
#27
Beroende på sittställning så är väl alla bilar små om man vill... ^^ Provsitt en och se vad du tycker själv! smile


463 Inlägg
5 juni 2014
#28
Vill bidra med Renault Clio 16v (även R5GTE om man kan hitta en fräsch) 5an har 1.7-motor på 95hk och Clion har 1.8 16v på 137. båda jämförbara med Peugeot 205 gti och övriga "hot hatches" som nämnts i tråden. Clion är lite modernare men fortfarande otroligt snabb och bra väghållning i jämförelse med ålder.
(Toppversionen Clio Williams (2.0 16v, 150hk) går jämnt med Clio III RS (2.0 16v, 200hk))


Sök