2804
Sök

2500 kr självrisk för liten (gammal?) skada på hyrbil

7 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga angående en buckla på en hyrbil jag hyrde på Statoil i helgen.

Bakgrund
I fredags kväll hämtade jag ut en hyrbil på Statoil. Jag har haft körkort i knappt 10 år men har aldrig hyrt en bil förut. När jag skulle hämta den fick jag först ta ett varv runt bilen för att se om jag såg några skador på bilen. Det var helmulet och eftersom tjejen som jobbade var ensam på stationen fick jag titta på bilen själv. Jag var lite osäker på exakt vad jag skulle leta efter men tog ett varv, såg inga uppenbara skador och fick därefter skriva under att jag inte sett några skador på bilen.

På söndag kväll lämnade jag tillbaka bilen. Killen på macken tankade bilen och sa sedan att han hittat en skada på höger bakdörr. Vi gick tillsammans ut och tittade på bilen och mycket riktigt fanns det en liten buckla högt upp på höger bakdörr. Han sa att han själv hade svårt att se den men att den "syntes så bra i solljuset". Tyvärr var det strålande sol nu till skillnad från när jag hämtade bilen.

Här är en länk till bilder på bilen som jag tog efteråt (jag har ringat in där skadan sitter):
http://bayimg.com/cAODEaaFi

Jag uppskattar den i efterhand till ca 2,5 x 4 cm och får ärligt säga att den syntes lite bättre i direkt solljus än vad den gör på bilderna. Däremot har jag svårt att tro att skadan uppstått under helgen jag hyrde bilen, men kan förstås omöjligen garantera det eftersom jag inte haft uppsikt över bilen under de 48 h som jag hyrde den. Misstänker starkt att den fanns redan när jag hämtade bilen vilket jag också framförde. Killen på macken tyckte synd om mig men sa att det inte gick att komma från att jag måste betala en vagnskadesjälvrisk på 2500 kr vilket jag tycker är på gränsen till oskäligt med tanke på skadans omfattning. Tycker inte heller att det är helt självklart att jag ens borde ha upptäckt och anmärkt på en så liten skada, oavsett ljusförhållanden.

Fråga
Min fråga är om det i hyrbilssammanhang är rimligt att jag ska betala 2500 kr extra för detta. Killen som tog emot bilen sa spontant att det "kanske går att suga ut skadan" för en lägre kostnad. Jag har som sagt aldrig hyrt bil förut.

Är detta något jag bör driva vidare eller är det bara att svälja kostnaden? Jag har trots allt skrivit på ett papper att jag tittat på bilen innan utan att hitta några skador.

Mvh Erik

Fixare
321 Inlägg
3 juni 2014
Eftersom du undertecknat hyresavtalet där det framkommer att du har en självrisk vid skada så är det tyvärr inte mycket att gå vidare med. I ett sånt läge är det bara att ta kostnaden som är och fortsätta sitt liv som vanligt.

Lone Star Garage

2 452 Inlägg
3 juni 2014
man skall aldrig titta själv o hon skall vara med o kolla bilen oavset om hon är ensam....

döden kommer tillbaka

1 948 Inlägg
3 juni 2014
Rent generellt är det ens skylldighet att själv godkänna fordonet / påpeka felen på fordonet när man hyr det.
Samma sak gäller även t.ex lägenheter... har vänner som fått betala för omtapetsering vid flytt med motiveringen (det är på tok för många borrhål (pluggar) i väggen), när dom sen påpekat att 90% av hålen var INNAN dom flyttade in så har dom fortfarande blivit betalningsskyldiga eftersom detta aldrig antecknats innan! Så gör ALLTID nogranna besiktningar innan ny hyr något! Fotodokumentera är ju väldigt lätt nuförtiden också.

Vad som sen är rimligt att betala? Det står ju i avtalet man/du har skrivit på. Står det att vid skada så betalas självrisk med x antal kronor då får man betala det även om skadan kostar mindre att laga. Står det däremot att man ska stå för kostnaden utav skadan och självrisken är x antal kronor, ja då är ju saken annorlunda.

Detta är rent generellt MEN i ditt fall... ja, jag ser knappt skadan, har till och med svårt att kalla den för en skada, det där är mer en förslitning smile

JAG hade aldrig skrivit på något papper om att jag skulle betala något. Hade även påpekat förfarandet vid uthyrningen, vad står i deras papper? Får kunden själv inspektera bilen?
Kommer en statoil att reparera denna "skadan" - tror inte det...

Men sen är det som vanligt, prata med fotfolket är bara bortkastad energi, gå direkt till stationens ägare/föreståndare. JAG hade aldrig accepterat detta.
Nu är det visserligen sommar och sol, men se till att få göra en ny besiktning på bilen med ägaren/föreståndare och gör det då där det är mörkt... tvätthallen?

Är även föreståndaren ett "fotfolk" gå högre...

Du verkar ju både vältalig och smart så driv det vidare, om du nu inte skrivit på ett papper där du accepterat "skadan"....

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!

1 948 Inlägg
3 juni 2014
Behöver du hjälp i ärendet? Vänd dig till konsumentvägledaren i kommunen!

Kanske även finns någon form av branschorganisation för biluthyrare? Vad har dom för regler?

7 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
Tack för svar!

Killen som jag lämnade in bilen till var tillmötesgående och på pappret vi undertecknade vid återlämnandet skrev vi att jag bestrider skadan. Fick också telefonnummer till stationen - de har mitt nummer och det nämndes något om att de kunde ringa upp mig. Vill dock hellre åka dit personligen om jag kan komma från jobbet någon dag. Tyvärr betalade jag ändå självrisken direkt vilket betyder att det nu är jag som är intresserad av att få tillbaka pengar, så jag kan knappast förvänta mig att Statoil aktivt kommer ta kontakt med mig.

Har kikat på villkoren igen och det står faktiskt att undantag gäller för skador som kan hänföras till normalt slitage, men det kan inte jag avgöra i det här fallet. Vet inte vad som kan orsaka en sådan här skada. Dörr som öppnas häftigt på bilen bredvid på parkering? Stenskott?

Om inte annat en bra lärdom att vara noga när man hyr, och förstås att det är enkelt att knäppa av några utifall-bilder med mobilen.

9 117 Inlägg
3 juni 2014
Alla företag som hyr ut bilar är bara intresserade av att tjäna pengar. Har själv råkat ut för samma skit tyvärr. Det som uthyraren borde visat dig när du hämtade bilen är ett protokoll där dom har antecknat alla bucklor repor och andra skador som var på bilen innan. Har dom inte det så är det bara att neka!

Att tänka på i framtiden är att alltid ta extrakostnaden för självriskeliminering, annars gör dom allt för att få in pengar på minsta lilla stenskott eller typ tvättrepa mm. Har fått betala självrisk på 6000:- för ett litet stenskott på en hyrbil.

1 948 Inlägg
4 juni 2014
e_uppsala skrev:
Tack för svar!

Killen som jag lämnade in bilen till var tillmötesgående och på pappret vi undertecknade vid återlämnandet skrev vi att jag bestrider skadan. Fick också telefonnummer till stationen - de har mitt nummer och det nämndes något om att de kunde ringa upp mig. Vill dock hellre åka dit personligen om jag kan komma från jobbet någon dag. Tyvärr betalade jag ändå självrisken direkt vilket betyder att det nu är jag som är intresserad av att få tillbaka pengar, så jag kan knappast förvänta mig att Statoil aktivt kommer ta kontakt med mig.

Har kikat på villkoren igen och det står faktiskt att undantag gäller för skador som kan hänföras till normalt slitage, men det kan inte jag avgöra i det här fallet. Vet inte vad som kan orsaka en sådan här skada. Dörr som öppnas häftigt på bilen bredvid på parkering? Stenskott?

Om inte annat en bra lärdom att vara noga när man hyr, och förstås att det är enkelt att knäppa av några utifall-bilder med mobilen.

Dumt att du betalade...men lätt å vara efterklok. Bara å ligga på nu!

Skadan är väl troligtvis dörruppslag... räknar jag som slitage...
Vad säger ett försäkringsbolag när du vill få din bil omlackerad pga dörruppslag?

450 Inlägg
4 juni 2014
Personligen så kan man nu tycka att det är försent, du hade både skrivit under och du har betalat dessutom, låt gå att du skrivit under. men betalat, kände du inte just då att de kändes fel och du då skulle skitit i och betalat och TAGIT diskussionen istället.
Senast redigerat av Henrik-N (4 juni 2014)

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 juni 2014
Att du betalat spelar ingen roll. Det är tvärtom brukligt att betala även om man bestrider skadan vilket du gjort. Kontakta uthyrarens huvudkontor och fråga hur det går med ditt bestridande. För mig är det solklart att det handlar om ett dörruppslag vilket jag tycker killen på macken borde antagit själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 juni 2014
Ser ut som ett dörruppslag från annan bil. Tycker jag inte den som hyr bilen ska stå för.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
4 juni 2014
Hade aldrig gått med på 2500:- i självrisk för det där. Kämpa vidare eller erbjud dig att fixa det själv hellre. http://www.nordicdent.com/tjanster/ 600-1000:- Det ser ut som ett dörruppslag från en annan bil och kan vara svårt att se i dåligt väder, framförallt med otränat öga.

MVH Rikard

7 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Jag pratade med stationens chef idag på morgonen. Förklarade i korthet situationen. Han var också trevlig men hade inte sett bilen själv eftersom den hyrts ut igen. Han sa dock att bucklor i allmänhet inte räknas som normalt slitage med hänvisning till att de leasar bilarna och att denna typ av skada ger en merkostnad för dem när de i sin tur lämnar tillbaka bilarna.

Kan också passa på att nämna att 2500 kr var den självrisk jag fick betala _med_ den skadereducering som jag vid uthyrningen köpte till. (Annars hade det enligt avtalet gått på 10 000 kr.)

Vet inte om det är värt att bråka vidare om detta, får såklart erkänna att jag har ett ansvar. Kan inte heller utesluta att dörruppslaget tillkom under min helg. Tycker dock fortsatt att det är principiellt orättvist att jag som förstagångskund förväntas upptäcka och anmärka på en skada som denna när jag själv får titta på bilen en mulen majkväll. Att bilen saknade radioantenn både när jag hämtade och lämnade bilen (vilket vare sig jag eller någon annan anmärkte på) var inget som påpekades men jag kan lite spydigt fantisera om att den kostnaden kommer att landa i en framtida hyrtagares knä.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2014
Bra och klokt skrivet för andra att minnas. Man bör alltså syna bilarna rigoröst och kräva att alla blessyrer antecknas.

Jag kan fortfarande tycka att det är skillnad på buckla och buckla. Hur ska du förväntas ha orsakat en skada ovanför midjelinjen på bakdörren? Det är en gåta och jag hade inte accepterat den ganska lama ursäkten du fick.

7 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Tack. Men man behöver väl inte nödvändigtvis vara vållande för att vara ansvarig. Parkerar man en hyrbil över natten och en okänd förbipasserande sparkar av en backspegel så får man som hyrestagare rimligen betala självrisk, oavsett vem som orsakat skadan. På samma sätt som man får betala självrisk om man själv äger bilen. Det är snarare skadans storlek jag vänder mig mot, och hur orimligt svår den var att upptäcka eftersom den troligen fanns där redan vid uthyrning.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juni 2014
Fast ett dörruppslag kallar jag för normalt slitage och det är sådant du betalar dina dyra hyrespengar för. Skadegörelse som fallet med backspegeln kanske står omnämnt i det finstilta, det är en helt annan sak.

7 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Jag håller med, tyvärr delar inte Statoil den uppfattningen.

9 117 Inlägg
6 juni 2014
Ja tycker att du ska kräva att få se papper på där dom har antecknat ALLA små skador som varit på bilen. På Europecar så får man ett papper där dom markerat vart det finns tidigare skador. Kan dom inte visa det så skulle jag kräva pengarna tillbaka, för då kan dom inte veta vem som gjort det.

7 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Det fanns just ett sådant papper men det var blankt, dvs inga tidigare kända skador.

Sök