Rent generellt är det ens skylldighet att själv godkänna fordonet / påpeka felen på fordonet när man hyr det.
Samma sak gäller även t.ex lägenheter... har vänner som fått betala för omtapetsering vid flytt med motiveringen (det är på tok för många borrhål (pluggar) i väggen), när dom sen påpekat att 90% av hålen var INNAN dom flyttade in så har dom fortfarande blivit betalningsskyldiga eftersom detta aldrig antecknats innan! Så gör ALLTID nogranna besiktningar innan ny hyr något! Fotodokumentera är ju väldigt lätt nuförtiden också.
Vad som sen är rimligt att betala? Det står ju i avtalet man/du har skrivit på. Står det att vid skada så betalas självrisk med x antal kronor då får man betala det även om skadan kostar mindre att laga. Står det däremot att man ska stå för kostnaden utav skadan och självrisken är x antal kronor, ja då är ju saken annorlunda.
Detta är rent generellt MEN i ditt fall... ja, jag ser knappt skadan, har till och med svårt att kalla den för en skada, det där är mer en förslitning
JAG hade aldrig skrivit på något papper om att jag skulle betala något. Hade även påpekat förfarandet vid uthyrningen, vad står i deras papper? Får kunden själv inspektera bilen?
Kommer en statoil att reparera denna "skadan" - tror inte det...
Men sen är det som vanligt, prata med fotfolket är bara bortkastad energi, gå direkt till stationens ägare/föreståndare. JAG hade aldrig accepterat detta.
Nu är det visserligen sommar och sol, men se till att få göra en ny besiktning på bilen med ägaren/föreståndare och gör det då där det är mörkt... tvätthallen?
Är även föreståndaren ett "fotfolk" gå högre...
Du verkar ju både vältalig och smart så driv det vidare, om du nu inte skrivit på ett papper där du accepterat "skadan"....
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!