2668
Sök

Golf mk1 startar inte, elfel?

48 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Hallå!

Behöver hjälp med lite felsökning.

Har precis skaffat en golf mk1 -79. bilen har startat och gått bra, men igår när jag skulle åka iväg så startade bilen och gick i typ 4sek sen dog den och nu är den helt död.
startmotorn går inte alls och jag har märkt att om jag vrider på tändningen har jag inte halvljus, blinkers vindrutetorkare eller kupefläkt. men tex bakljus, varningsblinkers instrumentbelysning fungerar.
tänder inte heller de minsta om man försöker rulla igång den.

de jag hittils har provat är att köra ström direkt på startmotorn genom att jag tagit bort kontakten på baksidan av tändningslåset och kört ström direkt på stiftet till startmotorn och då snurrar den, så startmotorn är inte problemet.

har inte lyckats få tag på något kopplingsschema för tändningslåset så vet inte riktigt vad som är vad där.
det jag sett är iaf att de finns 12v på en röd lite grövre kabel, har provat brygga den med stiftet för startmotorn men då är de dött, vilket jag tycker är ganska konstigt..

så jag undrar då vad som skulle kunna vara fel eller något mer man kan prova?
finns de något relä/säkring som går till tändning/startmotor (är en förgasarmotor)?
kan de vara tändningslåset som de är fel på även fast de inte fungerar att brygga som ja gjort? 

tack på förhand smile

Allfixare
1 475 Inlägg
9 juni 2014
Jävla cool är den iaf wink jordflätorna? Kollat dom?

48 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
fish skrev:
Jävla cool är den iaf wink jordflätorna? Kollat dom?

haha aa den är frän wink de har jag, satte en startkabel mellan - och blocket med men vart inge bättre av de..
provat kabla från ett annat batteri med bara för att utesluta att de var nå tok med de

29 Inlägg
10 juni 2014
Har du provat vicka på nyckeln när du försöker starta?
Hade själv exakt samma bekymmer på en vw vento.

48 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
Jonble skrev:

har provat det med, men efter att ha läst runt lite lutar de kanske åt att de är själva tändplattan bakpå tändningslåset som gett upp..

men är de nån som har fler ideer så säg till! tongue

2 250 Inlägg
10 juni 2014
Grova pluskabelns anslutning till startmotorn. Därifrån går spänning till tändningslås mm. Lossa batteriets minuspol först. Skruva sen loss grova kabeln vid startmotorn (även den lilla). Putsa bort all oxid på bult och kabelskor. Montera tillbaks. Skruva sedan sist av allt fast polskon på batteriets minuspol.
Om detta var felet, lägg på lite fett på kabelsko, mutter mm vid startmotorn, så blir det inte samma fel igen på många år.

Vid allt skruvande i bilens elsystem lossar man minuspolen först och sen när man är klar sätter man dit minuspolen sist.
Skulle man börja eller sluta med pluspolen och just då råkar stöta verktyget man använder, t ex ringnyckel, mot chassie eller annat som är förbundet med detta. Ja då blir det en kraftig kortslutning som t o m kan smälta verktyget eller orsaka batteriexplosion. Tänk tanken om du får ring eller klockarmband av metall emellan.

Råkar man stöta emot när man börjar eller slutar jobbet med minuspol, händer inget.
Senast redigerat av Meaganeowner (10 juni 2014)

29 Inlägg
10 juni 2014
A-Lindskog skrev:
Jonble skrev:

har provat det med, men efter att ha läst runt lite lutar de kanske åt att de är själva tändplattan bakpå tändningslåset som gett upp..

men är de nån som har fler ideer så säg till! tongue

Var därför jag tänkte om du juckat nyckeln smile
Plattan bakpå kan ta kontakt då smile

48 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
It's Aliiiiive! big_smile

felet var att den inte fick tillräckligt med ström upp till tändningslåset.
sitter tydligen ett kontaktbleck av något slag nånstans vid säkringsboxen som brukar kunna bli dåligt.
har löst de nu genom att dra en egen strömkabel upp till tändningslåset så nu rullar den igen smile

Allfixare
1 475 Inlägg

Sök