3020
Sök

Volvo 240 -77 utan mellanregister

25 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej
min 240 som jag införskaffade i vintras har ett ganska irriterande problem med ett mellanregister som inte existerar.
Bilen går bra på tomgång och på höga varv (när man väl får den att jag varva).
Har bytt följande:
Rotor
fördelare
tändstift
Vakuumslangar
kollat brytarspetsar
rengjort förgasare
bytt förgasare
Bytt det elektriska luftmunstycket på gasaren

börjar få slut på ideer.
den går nästan som den ska med lite choke.
någon som har en idé?

"När jag ser en leende joggare ska jag tänka på saken"

10 164 Inlägg
17 juni 2014
#2
Förgasaren vad är det för förgasare på den och hur långt har bilen gått?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

102 Inlägg
17 juni 2014
#3
kolla så inte kamremmen har kuggat!

25 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#4
Är en su gasare på den och bilen har gått 19k. Är ju en möjlighet att kamremmen har kuggat men känns märkligt att tomgången är bra och att toppvarven är bra.

"När jag ser en leende joggare ska jag tänka på saken"

10 164 Inlägg
17 juni 2014
#5
Hellbilly skrev:
Är en su gasare på den och bilen har gått 19k. Är ju en möjlighet att kamremmen har kuggat men känns märkligt att tomgången är bra och att toppvarven är bra.

Jadu svårt säga men ja ställa tändning och justera förgasaren och kolla kamrem är väl det som kan göras först och främst.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

25 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#6
Vad var det förtändningen skulle vara, ska se till å skaffa en strobblampa i vecakn.

"När jag ser en leende joggare ska jag tänka på saken"

1 125 Inlägg
17 juni 2014
#7
För att ställa tändningen utan lampa:
*Nolla motorn, alla axlar vid markeringen.
*Demontera fördelarlock och lokalisera "nollmärkningen" på denne.
*Vrid vevaxeln till önskat antal grader.
*Vrid nu fördelaren till markeringen och dra åt fördelaren.

Detta förfarande är inte fullkomligt, men ett bra sätt att iaf få igång motorn för att sedan kunna ställa "på känn" eller med stroboskoplampa.

10 Grader skall det väl vara om jag inte minns fel
Senast redigerat av fadret (17 juni 2014)



Sök