3060
Sök

Ljuduppgradering Saab 9-3 02

39 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
Jag går i tankarna att uppgradera ljudet i min Saab 9-3 02:a så man får lite renare ljud samt mer kraft. Så skulle behöva lite hjälp.

Jag skulle vilja få bort original stereon och byta ut den mot en eftermarknadsvariant. Hur går jag tillväga?
Jag har förstått att man behöver en ny slags ram så den nya stereon ska passa, men vet inte vilken. Ska man även passa på och byta ut några högtalare? Jag har läst att det finns olika ljudpaket i dessa saabar, AC1, AC2 och AC3. (jag vet inte vilket jag har).

Men som sagt, skulle gärna vilja få länkar till olika bra stereos och i sådana fall högtalare. Även länkar till ramar.

Varje förslag och tips är välkommet! smile

1 494 Inlägg
17 juni 2014
Vad är din budget och hur vill du att det ska låta? (fint, högt)

39 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
Min budget är runt 3000:- och vill ha "fylligare" ljud samt mer "poff" när man höjer volymen.

1 494 Inlägg
17 juni 2014
Att spela bättre än original systemet brukar inte vara så svårt om det inte sitter nått riktigt fint i smile

http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cd … paket.html

Detta paket kanske kan vara nått? (går att välja 2 par 6,5"). Det är inte några super bra högtalare men det är ingen ide att köpa fina kitsystem heller om man inte har ett steg till att driva dom och då tycker jag det är bättre att köpa en finare stereo och senare byta upp sig till kitsystem och slutsteg senare i livet om det behövs ^^

39 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Tack!

Jag har två frågor nu, om jag skulle ta det paketet som finns i länken, vart kan jag köpa en passande ram? Sen såg jag att dem hade dubbel din stereo. En sådan kanske passar/ser bättre ut i det stora hålet efter original stereon?  smile
Senast redigerat av Aeroman93 (18 juni 2014)

1 494 Inlägg
18 juni 2014
Aeroman93 skrev:
Tack!

Jag har två frågor nu, om jag skulle ta det paketet som finns i länken, vart kan jag köpa en passande ram? Sen såg jag att dem hade dubbel din stereo. En sådan kanske passar/ser bättre ut i det stora hålet efter original stereon?  smile

Kolla om BRL har en ram till din bil och i värsta fall kan man ju göra en ^^ Är det bra ljud du vill ha så ska du nog inte köpa en dubbel din heller smile

39 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Tack för all hjälp! Nu ska det bara komma in pengar så man kan beställa tongue

Kan passa på att fråga, är det bara att byta ut högtalarna eller måste man dra nya kablar? Samt är det 6.5 både fram och bak?

1 494 Inlägg
18 juni 2014
Aeroman93 skrev:
Tack för all hjälp! Nu ska det bara komma in pengar så man kan beställa tongue

Kan passa på att fråga, är det bara att byta ut högtalarna eller måste man dra nya kablar? Samt är det 6.5 både fram och bak?

Så länge du kör med stereon så behöver du inte byta men ska du köra med slutsteg krävs nya sladdar. Vilka högtalare som sitter i din bil original vet jag inte, sök lite eller montera ner dina dörrsidor så får du snabbt svar på det smile Men du kommer nog behöva en ISO-adapter till stereon.

Du kan ju alltid dra iväg ett mail eller åka in till nån av BRLs butiker å se vad dom tycker om uppgraderingen, min rekommendation är inte nödvändigtvis den bästa men det är en bra grund för eventuella uppgraderingar som kitsystem, bas å slusteg tongue

39 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Jag kommer väl bara byta högtalarna där fram och bak?  För det sitter inga i dörrarna smile

1 494 Inlägg
18 juni 2014
Inget super proffs på saab så vet inte var dom har sina högtalare, antog att det va dörrarna bara tongue Spelar väl ingen större roll ifs ^^

39 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Hehe okej, iaf Tack för all hjälp smile

Sök