Hej!
har precis inhandlat en Volvo V40 T4 -01 och det första jag tänkte på att byta var ljudsystemet. Detta är min första bil så är inte så direkt insatt i ljudsystem till bil.
Jag hade tänkt mig att sätta in en bas på 500w RMS, har kollat på MDS fanatic fr10. Har förstått att jag behöver ett slutsteg för att driva en bas men då undrar jag vad jag ska kolla efter för slutsteg för att kunna driva den basen? Ska jag ha 2 eller 4 kanals? vilken frekvens ska jag köra den på isåfall?
Jag vill också byta ut högtalarna i bilen till bättre högtalare. Har inte direkt kollat på några än men tänkte på att byta ut de 4 högtalarna som sitter i dörrarna. Kanske även de som sitter i instrumentpanelen. Vad för slags ljudstyrka är lagom för att det ska låta bra tillsammans med basen? behöver jag delningsfilter? behöver jag koppla de nya högtalarna till slutsteget eller kan jag koppla de direkt till stereon?
Har även tänkt på att köpa en ny stereo. Tips på en bra stereo?
hade vatt skönt om någon hade kunnat klargöra för mig allt vad jag behöver köpa och hur jag ska koppla det så jag förstår lite bättre. Hade tänkt mig en bas plus 4 nya högtalare att sätta in i dörrarna.
Som sagt är inte alls speciellt insatt i ljudsystem till bilar.
tack på förhand!