2782
Sök

Helrenovera en gammal japps

98 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#1
Nu har jag bestämt mig för att återuppta renoveringen av corollan.
Det har stått stilla nu i över ett år pga sommarjobb långt hemifrån ifjol och flyttar osv...

bilen är en toyota corolla ke30 -77 1,1 rwd

några saker som skall åtgärdas är bl.a:

*målning
*utsidan ska stylas
*insidan ska stylas och byggas om
*motorbyte
*bromsar fjädring elektronik ska bytas
*billjud

i stort sätt allt ska fixas.

bilen är nu slipad plåtren och allt är demonterat.
det som ska fixas nu är rost, som det finns en hel del av.
jag kommer både att svetsa och använda glasfiber för att fixa det..

men mitt största bekymmer jusst nu är motorn.
jag kan inte bestämma mig för om det skall bli någon jappsmaskin eller en redig V8.
siktar på 4-500 hk (lite skillnad mot ca 50 orginal)
men jag vet som sakt inte vad som skulle va det bästa alternativet.
eftersom allt skall bytas (motor, växellåda,kardan,bakaxel)

jag vore tacksam för åsikter om val av motor/växellåda samt för och nackdelar med dessa.

en jappsmaskin känns mer äkta i min bil men en v8 är väl "enklare" byggd,
och skulle bli lättare med tanke på att jappsen består till 50% av elektronik och skit, medans v8:an är lite enklare byggd.

men vilken är lättare att få ut den önskade mängden hk ur? vilken är tåligare?
vilken blir förmånligare att bygga? vilken har plats under huven? vilken blir billigare att bygga?

allt sånt vill jag ha svar på. någon som genomfört ngt liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter och felsteg?

tilläggas bör att jag inte har någon tidsgräns på när detta ska vara klart och vad det får kosta, men så billigt som möjligt..

(bilder finns under mina fordon)

hoppas på många bra svar smile

mvh // Thomas
Senast redigerat av tnygord (13 maj 2007)

:D Mazda Driver :D

27 Inlägg
14 maj 2007
#2
detta låter mycket spännande!
jag tänkte själv börga med ett liknande projekt efter nyår! o ser framemot att se hur det går för dej! särskilt motorbytet är jag intreserad av att se mera av. jag sattsar också på ett motorbyte från en tråkig 6:a till en rolig 8:a
förstärka chassit o lite schystare bromsar o dämpare!
kommer att fälja din tråd med spänning o hoppas på mycket uppdateringar!

lycka till med ett spännande projekt!
mvh/ Lowe

nu även bmw ägare, än så länge har den bara vart till besvär!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 maj 2007
#3
ska du ha en V8a i den med runt 500hk kommer du vrida hela vramen på den där bilen


98 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#4
V8 var bara en tanke som slog mej tongue men som du säger, det kommer vrida sönder bilen..
Har sansat mej lite nu och börjat funder på volvospisar..
Endera en  B23ET, eller en B230ET står på önskelistan nu smile men de verkar va lite svårt att hitta nån sån här sad men måste fortsätta leta lite nu smile

mvh Thomas

:D Mazda Driver :D

98 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#5
<legolito>
ok, låter ju skojj smile hur stor effektökning har du siktat på? vad säger sbp om det?
lycka till med projektet! smile hoppas att man får följa det här sen! smile

:D Mazda Driver :D

7 120 Inlägg
15 maj 2007
#6
Försök att få tag i en RB25DET, inte så jätte dyra och 400hk+ är inga problem.

98 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#7
<Aerodynamik>

tack för det förslaget! har inte ens kommit att tänka på dessa motorer tongue

nån som vet nån bra sida där man kan hitta billiga lr förmånliga motorer??
kollar runt på några finska sidor, men de e rätt hopplöst..

mvh Thomas

:D Mazda Driver :D

1 827 Inlägg
15 maj 2007
#8
Tänk på att det är viktigare att komma över en lätt motor rent viktmässigt än en massa effekt.

En RB25DET inkl låda kommer nog landa på ca 30k inkl ECU mm. En RB20DET inkl låda däremot är billigare. Kolla på Ebay i US så ligger dom på ca 1000 USD. Dessa är i US populära att kasta i 200sx. Nackdelar med denna motorn är reservdelar, för det är mer eller mindre omöjligt. Jag ska göra en renovering av min, och bara kolvar går på 8k exkl frakt.

En annan tanke på motor är ju Hondas F20 (S2000). relativt smidig motor med låg vikt, mer eller mindre skottsäker och riktigt skoj med varvstopp på 9000 rpm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Almännt tokig
481 Inlägg
15 maj 2007
#9
eller kanske en 3S gte från celica gt4 / mr2 turbo big_smile

Inline sixes ist sie scheisse.......

98 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#10
<Eisenhut>
*host* hade ingen aning om att dom va såå dyra big_smile har inte hittat ngt pris ännu..
men som du säger, rätt dyra maskiner och reservdelar.. jämfört med volvo iaf big_smile
är dock lite av en volvohatare tongue men sånt får man väl glömma nu..
har även funderat lite på en 200sx maskin, men de e väl samma där, med rätt dyra grejjer.
vill ju ha så billig trimmvänlig motor som möjligt, med så billiga reservdelar som möjligt.
+ att den ska va relativt lätt att trimma, och att man skall kunna göra största delen själv..
men tack för tipsen! de va många vettiga tips!

<LoFET>
det var ju åxå en möjlighet smile men en sån blir väl rätt dyr åxå, tyvärr sad
men det blir defenitivt att tänka på det smile

tack för alla idér och tillrättavisningar! allt sånt är otrolgit användbart! smile

mvh Thomas

:D Mazda Driver :D

2 924 Inlägg
16 maj 2007
#11
Väldigt synd att den inte var år -75 som nyast för då hade du kunnat få den "godkänd" att köra på gatan med också för nu blir det väldigt svårt men lycka till, verkar skoj! smile
(Om jag hade varit dig hade jag letat upp en -75a eller äldre och byggt på från början) wink

~ Life is short, have FUN! ~

98 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#12
<peegee> är det så i sverige? bor nämligen i finland, så det kan va lite annorlunda här smile
man jag vet inte med säkerhet hur det är.. ska kollas upp smile tänkte försöka som ombyggt fordon..

mvh Thomas

:D Mazda Driver :D


Sök