Nu har jag bestämt mig för att återuppta renoveringen av corollan.
Det har stått stilla nu i över ett år pga sommarjobb långt hemifrån ifjol och flyttar osv...
bilen är en toyota corolla ke30 -77 1,1 rwd
några saker som skall åtgärdas är bl.a:
*målning
*utsidan ska stylas
*insidan ska stylas och byggas om
*motorbyte
*bromsar fjädring elektronik ska bytas
*billjud
i stort sätt allt ska fixas.
bilen är nu slipad plåtren och allt är demonterat.
det som ska fixas nu är rost, som det finns en hel del av.
jag kommer både att svetsa och använda glasfiber för att fixa det..
men mitt största bekymmer jusst nu är motorn.
jag kan inte bestämma mig för om det skall bli någon jappsmaskin eller en redig V8.
siktar på 4-500 hk (lite skillnad mot ca 50 orginal)
men jag vet som sakt inte vad som skulle va det bästa alternativet.
eftersom allt skall bytas (motor, växellåda,kardan,bakaxel)
jag vore tacksam för åsikter om val av motor/växellåda samt för och nackdelar med dessa.
en jappsmaskin känns mer äkta i min bil men en v8 är väl "enklare" byggd,
och skulle bli lättare med tanke på att jappsen består till 50% av elektronik och skit, medans v8:an är lite enklare byggd.
men vilken är lättare att få ut den önskade mängden hk ur? vilken är tåligare?
vilken blir förmånligare att bygga? vilken har plats under huven? vilken blir billigare att bygga?
allt sånt vill jag ha svar på. någon som genomfört ngt liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter och felsteg?
tilläggas bör att jag inte har någon tidsgräns på när detta ska vara klart och vad det får kosta, men så billigt som möjligt..
(bilder finns under mina fordon)
hoppas på många bra svar
mvh // Thomas