3724
Sök

B230FT eller B230FK?

43 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej! Nej, det är inte frågan om vilken som är bäst standard. Jag vela bara veta om B230FT var 8v och om B230FK var 16v? Jag vet att det finns dom som konverterar från 8v till 16v. Men är det inte bättre att köpa en senare B230FK med kolv/oljekylning och fulltrimmar en sådan? Typ betong, ökat laddtryck, o-ring, borrning osv än att bygga om en B230FT till 16v och göra samma trimmning?

OBS: motorbygge för dragrace eller tungt leksaksbygge!

och Dupont
581 Inlägg
19 juni 2014
#2
B230FT är fulltrycksturbo, 8v
B230FK är lätttrycksturbo, 8v
B204FT är 16v turbo.
Jag tycker att du ska satsa på en med oljekylning, skillnaden mellen FK och FT stort sett är wastegaten vad jag vet. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

43 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#3
Dupond skrev:
B230FT är fulltrycksturbo, 8v
B230FK är lätttrycksturbo, 8v
B204FT är 16v turbo.
Jag tycker att du ska satsa på en med oljekylning, skillnaden mellen FK och FT stort sett är wastegaten vad jag vet. smile

är inte FK:n 16v? yikes

460 Inlägg
19 juni 2014
#4
Jesper_740 skrev:
Dupond skrev:
B230FT är fulltrycksturbo, 8v
B230FK är lätttrycksturbo, 8v
B204FT är 16v turbo.
Jag tycker att du ska satsa på en med oljekylning, skillnaden mellen FK och FT stort sett är wastegaten vad jag vet. smile

är inte FK:n 16v? yikes

Jag har haft 3 945or, alla med fk, och vad jag har kunnat se så har dom varit 8v wink

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

664 Inlägg
19 juni 2014
#5
B234f Sugmotor 16V
B204FT Turbo 16v som Dupond skrev tidigare är de som är Original 16 ventilare.

43 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#6
Toddemannen skrev:
B234f Sugmotor 16V
B204FT Turbo 16v som Dupond skrev tidigare är de som är Original 16 ventilare.

oj! Då hade jag verkligen fel! Tja då kanske inte en konvertering är helt otänkbart smile

130 Inlägg
20 juni 2014
#7
B230ft och fk efter 95 har båda oljekylning.
byt kolvar i en fk maskin så är de bara att hänga på en 16v topp. blockena är lika alla modeller imellan utvändigt och för att montera topplock.


och Dupont
581 Inlägg
20 juni 2014
#8
Har inte 16v en annan oljepump för högre flöde till toppen ? Har för mig att 16v toppen vill ha mer oljeflöde, och att vanliga b230 pumpen ligger på gränsen för att klara det?  Eller är det jag som börjat lite tidigt på midsommar.. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

43 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#9
Dupond skrev:
Har inte 16v en annan oljepump för högre flöde till toppen ? Har för mig att 16v toppen vill ha mer oljeflöde, och att vanliga b230 pumpen ligger på gränsen för att klara det?  Eller är det jag som börjat lite tidigt på midsommar.. smile

Så kan det vara! Vet att vid en konvertering är det en jäkla massa pill och ''custom'' metoder för att få det att fungera riktigt. Iaf mer än att byta kamrem så att säga wink


Sök