2595
Sök

Demontering växellåda motorbalkar Peugeot Expert -04

4 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
Tjena..

Håller på att bli galen på mitt kopplingsbyte på en Peugeot Expert -04 2.0 HDi 110 som jag förstått så är det samma infästningar som på en Jumpy där av att jag skriver i detta forum smile
Letar som en tok efter tips om hur jag ska gå tillväga, vill bara ha dit ny koppling inte slakta hela bilen. yikes

Trodde in min enfald att detta skulle bli en enkel match.
Tänkte först att jag skulle slippa att sänka motorramen (hela) som många andra gör för att få ut lådan eftersom den tar i balken.
Min icke den behöver mera plats så beslutade mig iallafall att gå på att försöka lossa balken och sänka den ca:5cm.

Men nu till det stora problemet som uppkommit har testat att lossa två bultar ifrån ramen utan några alls goda resultat.
Muttern inne i balken har börjar att snurra på båda de två jag rört. sad
Så min fråga är nu vad rekommenderar folk här inne ge mig tips.
Fram med rondellen och kapa bort bultarna?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=205974&image=2246204

Hur ser infästningen ut av muttern ut måste jag kapa upp balken för att komma åt och byta de som inte vill lossna?

All hjälp och tips till mitt problem uppskattas. smile

Mvh
DrSnuggel (Daniel)

Fri fart för ett fritt folk!
14 376 Inlägg
25 juni 2014
franskt skit... inget ovanligt att muttrarna släpper invändigt om jag förstått det rätt..

Kör fort så hinner inget hända...

234 Inlägg
25 juni 2014
Standard, Man får dra loss dom för hand om man vill slippa att dom snurrar runt. Använder man muttermaskin så släpper muttrarna på en gång sad

Bara att snitta upp balkarna och svetsa fast muttrarna, org sitter det bara ett plåtclips som hindrar muttern att snurra..

4 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
Den ena var det muttermaskin jag körde med den andra förhand.
Provade även med den jag körde för hand att köra metoden släppa lite spänna släppa lite till spänna osv.
Men inte det heller lyckades.
Går inte heller att komma åt och dränka mutter F-N i olja eller rostlösare.

Har börjat inse att jag är tvungen att svetsa dit nya muttrar då det inte heller finns några som reservdelar vad jag kunnat finna.

Ska även se om jag inte lyckas lirka lådan åt sidan och komma åt att byta kopplingen utan att lyfta ner lådan helt.

Dahlhjelm skrev:
Standard, Man får dra loss dom för hand om man vill slippa att dom snurrar runt. Använder man muttermaskin så släpper muttrarna på en gång sad

Bara att snitta upp balkarna och svetsa fast muttrarna, org sitter det bara ett plåtclips som hindrar muttern att snurra..

4 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
Info till andra som tänkt byta koppling på Jumpy/Expert eller fiat scudo.

Har lyckats att byta koppling utan att lyfta ner lådan helt gick vika undan den så pass att man precis kunde komma åt och byta koppling. big_smile

Så slutsats följ inte de 99% av verkstads instruktionerna för kopplings byte på ovanstående modeller man stöter på.

Däremot en viktig detalj att observera se till att få urtrampnings lagret rätt så det passar i kopplings armen. wink

4 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Nu till nästa problem hur i attans pressar man dit urtrampningslagret när lådan är på plats.
Lagret ligger i kopplings gaffeln och som jag förstår det så ska den endast pressas i med hjälp av kopplings armen eller måste man ha specialverktyg av något slag?

Sök