2533
Sök

Etanolkonverterting saab 9-5

221 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#1
Har en Saab 9-5 -01, och är lite smått intresserad av etanolkonvertering.
Vad är för- och nackdelar med det?

Har läst lite att BioPower bilar mår bättre i motorn pga att det är bra för motorn att den blir typ "renad" om man tankar olika eftersom de har olika egenskaper osv? Skulle min bil få högre effekt, skulle jag tjäna pengar på det? Jag förstår ju att etanol drar mer, samtidigt som det är mycket billigare.

Någon här som gjort etanolkonvertering och hur blev det för er, märkte ni nån skillnad i plånboken?
Blir skatten billigare om man har etanolkonverterad bil? Blir ju BioPower, tänkte om man kunde klassa om den på något vis.

Ja, det finns många frågor. Vore kul om någon här har någon erfarenhet den vill dela med sig av!

890 Inlägg
22 juni 2014
#2
Tja

Etanolkonventarde min nyligen faktiskt och har bara bra saker att säga än

Mycket piggare bil

I mitt fall ökade inte bränsleförbrukning så mycket ifrån 0,9 till 1,1 på etanol det kan man leva med.

Måste regga bilen med etanol för att få ner skatten krångligt har jag förstått det som

Vart rekommenderad att byta bränslefilter efter ett par takningar för att smuts ifrån tanken sätter igen filtret enkelt gjort delen kosta bara 200 på mekonomen

Klarar mig på 300 kr i veckan just nu förut var jag tvungen att tanka 400 i veckan

Så det är mina erfarenheter så länge

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2014
#3
kwamex skrev:
Har läst lite att BioPower bilar mår bättre i motorn pga att det är bra för motorn att den blir typ "renad" om man tankar olika eftersom de har olika egenskaper osv?!

Ja tankar du olika så mår den bra, att bara köra på E85 är dumt, inte ens tillverkarna av etanolbilar tycker det är en bra idé.

kwamex skrev:
Skulle min bil få högre effekt,

Alla bilar är olika, man kan ofta hitta 30hk med ett chip hos en turbobil. Tankar man sen E85 så brukar effekten inte bli högre eftersom spridarna inte räcker till.  Så svaret är ju både ja och nej på frågan.

kwamex skrev:
skulle jag tjäna pengar på det?

Nej, pengar tjänar man på jobbet... 

kwamex skrev:
Någon här som gjort etanolkonvertering och hur blev det för er, märkte ni nån skillnad i plånboken?

En riktig konvertering där bilen startar i alla väder och går som den ska med avgasrening värd namnet ger marginella besparingar. Du kör helt enkelt inte in kostnaden för konverteringen.

Sen kan man pga etanolens kylande egenskaper fuska på div olika sätt, men det händer också att motorer smälter och då blir det genast dyrt.

En lättare gaspedal och ta cykeln lite oftare är nog enda sättet att spara pengar på bilen egentligen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2014
#4
Just det... söööök i ämnet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2014
#5
Bara på skoj tittade jag upp en bil, 9-5 biopower...  dem vågar inte ens själva säga vad den drar på etanol wink gulligt att det är en miljöbil som släpper ut 358g CO2/km i stan.


Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 136,0   
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 220,0
Ljudnivå dB, vid körning: 70
Ljudnivå dB, stillastående: 80
Varvtal stillastående min-1: 4125
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 246,0 g/km

Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 180,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 15,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 358,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,3320 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0210 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0350 G/KM


Drivmedel 2: ETANOL



Miljöklass: 2005
Miljöbilsklass: 2005/EURO IV
Euro miljöklassning:
Miljöbilstillhörighet för fordonet:  FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE
Utsläppsklass:

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 466 Inlägg
23 juni 2014
#6
torpis skrev:
Bara på skoj tittade jag upp en bil, 9-5 biopower...  dem vågar inte ens själva säga vad den drar på etanol wink gulligt att det är en miljöbil som släpper ut 358g CO2/km i stan.


Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 136,0   
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 220,0
Ljudnivå dB, vid körning: 70
Ljudnivå dB, stillastående: 80
Varvtal stillastående min-1: 4125
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 246,0 g/km

Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 180,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 15,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 358,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,3320 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0210 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0350 G/KM


Drivmedel 2: ETANOL



Miljöklass: 2005
Miljöbilsklass: 2005/EURO IV
Euro miljöklassning:
Miljöbilstillhörighet för fordonet:  FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE
Utsläppsklass:

Vadå vågar inte ens själva säga vad den drar? Står ju klart och tydligt. Kan ju tilläggas att det bara är 15% fossila bränslen.
Med andra ord så är de enbart 53,7g CO2 stadskörning som är av fossila bränslen, jämför det med vilken miljödiesel som helst så ligger dom typ dubbelt så högt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2014
#7
M_icke_ skrev:
torpis skrev:
Bara på skoj tittade jag upp en bil, 9-5 biopower...  dem vågar inte ens själva säga vad den drar på etanol wink gulligt att det är en miljöbil som släpper ut 358g CO2/km i stan.


Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 136,0   
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 220,0
Ljudnivå dB, vid körning: 70
Ljudnivå dB, stillastående: 80
Varvtal stillastående min-1: 4125
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 246,0 g/km

Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 180,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 15,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 358,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,3320 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0210 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0350 G/KM


Drivmedel 2: ETANOL



Miljöklass: 2005
Miljöbilsklass: 2005/EURO IV
Euro miljöklassning:
Miljöbilstillhörighet för fordonet:  FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE
Utsläppsklass:

Vadå vågar inte ens själva säga vad den drar? Står ju klart och tydligt. Kan ju tilläggas att det bara är 15% fossila bränslen.
Med andra ord så är de enbart 53,7g CO2 stadskörning som är av fossila bränslen, jämför det med vilken miljödiesel som helst så ligger dom typ dubbelt så högt.

Nej det står inte alls.  Vad den släpper ut på E85 vet bara gudarna...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 466 Inlägg
23 juni 2014
#8
torpis skrev:
M_icke_ skrev:
torpis skrev:
Bara på skoj tittade jag upp en bil, 9-5 biopower...  dem vågar inte ens själva säga vad den drar på etanol wink gulligt att det är en miljöbil som släpper ut 358g CO2/km i stan.


Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 136,0   
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 220,0
Ljudnivå dB, vid körning: 70
Ljudnivå dB, stillastående: 80
Varvtal stillastående min-1: 4125
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 246,0 g/km

Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 180,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 15,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 358,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,3320 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0210 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0350 G/KM


Drivmedel 2: ETANOL



Miljöklass: 2005
Miljöbilsklass: 2005/EURO IV
Euro miljöklassning:
Miljöbilstillhörighet för fordonet:  FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE
Utsläppsklass:

Vadå vågar inte ens själva säga vad den drar? Står ju klart och tydligt. Kan ju tilläggas att det bara är 15% fossila bränslen.
Med andra ord så är de enbart 53,7g CO2 stadskörning som är av fossila bränslen, jämför det med vilken miljödiesel som helst så ligger dom typ dubbelt så högt.

Nej det står inte alls.  Vad den släpper ut på E85 vet bara gudarna...

De siffrorna låter extremt höga för bensin.. Min aero 2,3 med steg 3 e85 på 310hk snittade 1,6 stadskörning. Inte en chans att en 2,0t skulle ligga så nära på bensin.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

508 Inlägg
23 juni 2014
#9
Har precis kommit hem från en resa upp till Dalarna och tillbaka (80 mil) och kan berätta mina förbruknings siffror.

Etanol
Resan upp drog den 1.06 .
Resan hem 0.92 .

Riktigt kul att tanka när man åkt 41 mil och slår i 38 liter Etanol :-)

Hemma drar bilen 1.2 l/m blandad körning till jobbet utan att tänka på förbrukningen smile

En månads körning till jobbet: Saab 9-5 2.3t Automat Biopower -09 210 hk / En bil som drar 0.7 l/m

3.4 mil fram & tillbaka X 21 dagar X 1.2 X 9.19 = 787 kr

Volvo s40 2.0 140hk eller en annan bil som drar 0.7l/m

3.4 mil fram & tillbaka X 21 dagar X 0.7 l/m X 14.93kr= 746kr .

Så en jobbmånad blir det 41 kr dyrare för mig att köra min Etanolbil till jobbet.
Tar vi sen skatten på Volvon som är 1780 kr & 1540 kr som det är på Saaben så blir det bara 252 kr dyrare per år att åka Etanol .

En Etanolkonvertering av en Saab 9-5 kostar idag 2500 kr vilket snart går att spara ihop när bensin priset är högt redan nu och även kommer stiga i sommar sen att man får en roligare bil med Etanol gör ju det ännu mera positivt.   
Räkna gärna själva på en jobbmånad med bensin och sen en jobbmånad på Etanol.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2014
#10
Skalman skrev:
Har precis kommit hem från en resa upp till Dalarna och tillbaka (80 mil) och kan berätta mina förbruknings siffror.

Etanol
Resan upp drog den 1.06 .
Resan hem 0.92 .

Riktigt kul att tanka när man åkt 41 mil och slår i 38 liter Etanol :-)

Hemma drar bilen 1.2 l/m blandad körning till jobbet utan att tänka på förbrukningen smile

En månads körning till jobbet: Saab 9-5 2.3t Automat Biopower -09 210 hk / En bil som drar 0.7 l/m

3.4 mil fram & tillbaka X 21 dagar X 1.2 X 9.19 = 787 kr

Volvo s40 2.0 140hk eller en annan bil som drar 0.7l/m

3.4 mil fram & tillbaka X 21 dagar X 0.7 l/m X 14.93kr= 746kr .

Så en jobbmånad blir det 41 kr dyrare för mig att köra min Etanolbil till jobbet.
Tar vi sen skatten på Volvon som är 1780 kr & 1540 kr som det är på Saaben så blir det bara 252 kr dyrare per år att åka Etanol .

En Etanolkonvertering av en Saab 9-5 kostar idag 2500 kr vilket snart går att spara ihop när bensin priset är högt redan nu och även kommer stiga i sommar sen att man får en roligare bil med Etanol gör ju det ännu mera positivt.   
Räkna gärna själva på en jobbmånad med bensin och sen en jobbmånad på Etanol.

Vad drar din på bensin då samma körning?

Medan du ändå räknar så glöm inte att man halverar oljebytesintervallen med etanol.

Långturer är bra för E85, då mår bilen gott, oljan blir varm och etanolen hinner inte samlas där nere i sumpen. Man slipper även pytsa in enorma mängder vid uppstart och choke.  Väljer man en flexlösning så kan man ju välja bensin när man kör i stan och etanol på längre färderna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 564 Inlägg
23 juni 2014
#11
har haft massa 9-5 som konverterat till E85 och nu har jag en som jag kör på e85


den jag har nu är 2,0 biopower med aero turbo på 280 hk den ligger 1,2-125 mycket körning i Göteborg med lite landsväg så 1,1 typ..

fulltank under 500 kr smile

tack till:
www.MBSCA.com

508 Inlägg
23 juni 2014
#12
torpis skrev:
Skalman skrev:
Har precis kommit hem från en resa upp till Dalarna och tillbaka (80 mil) och kan berätta mina förbruknings siffror.

Etanol
Resan upp drog den 1.06 .
Resan hem 0.92 .

Riktigt kul att tanka när man åkt 41 mil och slår i 38 liter Etanol :-)

Hemma drar bilen 1.2 l/m blandad körning till jobbet utan att tänka på förbrukningen smile

En månads körning till jobbet: Saab 9-5 2.3t Automat Biopower -09 210 hk / En bil som drar 0.7 l/m

3.4 mil fram & tillbaka X 21 dagar X 1.2 X 9.19 = 787 kr

Volvo s40 2.0 140hk eller en annan bil som drar 0.7l/m

3.4 mil fram & tillbaka X 21 dagar X 0.7 l/m X 14.93kr= 746kr .

Så en jobbmånad blir det 41 kr dyrare för mig att köra min Etanolbil till jobbet.
Tar vi sen skatten på Volvon som är 1780 kr & 1540 kr som det är på Saaben så blir det bara 252 kr dyrare per år att åka Etanol .

En Etanolkonvertering av en Saab 9-5 kostar idag 2500 kr vilket snart går att spara ihop när bensin priset är högt redan nu och även kommer stiga i sommar sen att man får en roligare bil med Etanol gör ju det ännu mera positivt.   
Räkna gärna själva på en jobbmånad med bensin och sen en jobbmånad på Etanol.

Vad drar din på bensin då samma körning?

Medan du ändå räknar så glöm inte att man halverar oljebytesintervallen med etanol.

Långturer är bra för E85, då mår bilen gott, oljan blir varm och etanolen hinner inte samlas där nere i sumpen. Man slipper även pytsa in enorma mängder vid uppstart och choke.  Väljer man en flexlösning så kan man ju välja bensin när man kör i stan och etanol på längre färderna.

Samma körning till jobbet på bensin så drar den runt litern.

Halvera oljebytesintervallen ? Byter olja va 1000 mil/ 1 gång per år vilket man ska göra på alla bilar, inga 3000 mils intervall här inte smile . Kostnad 399 kr för olja (Castrol) och 80 kr för filter.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2014
#13
Skalman skrev:
Samma körning till jobbet på bensin så drar den runt litern.

Halvera oljebytesintervallen ? Byter olja va 1000 mil/ 1 gång per år vilket man ska göra på alla bilar, inga 3000 mils intervall här inte smile . Kostnad 399 kr för olja (Castrol) och 80 kr för filter.

Jag tror vi hamnar i en dead end här.  Din bil drar lika mycket på bensin, du byter olja tätare än vad Saab rekommenderar och du visar ett exempel där e85 blir dyrare trots att du tillgodoräknar dig en lägre skatt som en konverterad bil inte får, men ändå kan man köra in pengarna för en konvertering säger du.

Det måste vara någonting som inte blivit riktigt rätt här.

Ang oljan,
http://9-5.se/serviceintervall skrev:
Bensin M04-
Serviceintervall för Saab 9-5 med bensinmotor modellår från och med M04.
Var 3000:e mil eller en gång per år.

BioPower M05-
Serviceintervall för Saab 9-5 med BioPower-motor modellår från och med M05.
Var 1500:e mil eller en gång per år.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

508 Inlägg
23 juni 2014
#14
Jag tog bara ett exempel som visar hur det ser ut i mitt fall där jag åkte Volvo S40 2.0 -96 med 140hk till jobbet som drog vid den körningen 0.7 liter milen och där min Saab 9-5 2.3t automat -09 med 210 hk drog 1.2 liter milen Etanol utan att ekonomi köra smile

Exemplet visar att Saaben som drar 1.2 liter milen på Etanol nästan slår en bil som drar 0.7 liter milen smile

För dom flesta är så rädda så fort en bil börjar dra mycket över litern så tycker dom att den drar mycket och tror att det blir dyrare.

Kan ta min resa upp till Dalarna och hem(80 mil) om du vill ha ett Exempel som visar att det blir mycket billigare att köra Etanol.

Förbruknings siffror enligt tillverkaren  0.76 liter/milen på Bensin vilket vi vet är svårt att köra på i verkligheten.
80 X 0.76 X 14.93 = 908 kr

Etanol resan upp
40 mil X 1.06 X 9.19 = 389kr
Resan hem
40 mil X 0.92 X 9.19 = 338 kr
Summa 727 kr
Sparade 181 kr. Och drar då bilen 0.8 liter milen så har man sparat ännu mera smile

Ang oljan,

Olja ska bytas var 1500 mil eller en gång per år inte 3000 mils intervall som Saab rekommenderar för det är som att be om problem.
Jag har bytt olja var 1000 mil på alla mina bilar för att bilen mår så mycket bättre av det och 1500 mil är ju Saabs rekommendation och där vet man inte hur dom räknat att bilen körs för det är skillnad på 1500 mils stadskörning och 1500 mils landsvägskörning.
Senast redigerat av Skalman (23 juni 2014)


3 295 Inlägg
23 juni 2014
#15
Allt beror på hur man kör. Min ligger på 11.7l/100km på etanol och 9.0l/100km på 98oktan. Den svarta alltså.. En riktig fördel om man alltid kör med motorvärmare, men då får man ju räkna in den kostnaden oxå för el och dylikt,

Fast nu är ju inte den svarta här på garaget konverterad utan biopower från början. Den vita aeron däremot ligger på 1 liter blandad körning på e85. Uträknat med miltal och tankvolym. Den där medelförbrukningsmätarn är inte att lita på.


Avstängd
1 031 Inlägg
23 juni 2014
#16
Etanol är grejer det :-)


Motormontör
437 Inlägg
2 juli 2014
#17
Min Saab 9-3 är konverterad av Nordin tuning i Norrköping.
Går fint dock lite törstig nu.
Men jag kör steg 1 240 ha 350 nu.
Går skotta dock har man stött på olika etanol kvalité.
Nu ska den mappas med 630cc spridare men det är inte för allmän funktion.
Utan mer kraft.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara


Sök