3616
Sök

Laga eller skrota volvo 850 t5

192 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej. Går i ett svårt val just nu. Har nämligen förstört drivaxlarna som går in i växellådan efter en hjulspinn på bron. Ratten ville dra åt höger kraftigt efter hjulspinnet. Var precis som jag fick punka på noll tid men det var det inte. Men jag fortsatte och kom till en rondell och skulle svänga åt vänster och då rassla det till och bilen tog tvärstopp och då rann all växellådas olja ur. Tänkte det innan att jag skulle hinna ta mig hem. Klockan var ju 2 på kvällen men det gjorde jag som sagt inte. Så jag åker väl på att byta både växellåda och en drivaxel. Har bilder på växellådan och den har spruckit upp. Känner att jag vill ha kvar bilen. Men har varken plats eller verktyg till det och förmodligen ingen kunskap till det. Känner heller ingen som har bil lyft att låna ut. Att lämna in den på verkstad kostar mer än bilen är värd. Och så är jag arbetslös. Det som är bra på bilen är total renoverad motor som nu har gått ett par tusen mil. Bromsarna bak har jag nyligen byt, nya broms ok, nya skivor, broms backar, sen massa god saker som avgas system, trimchip, front, lyktor mm

Vad skulle ni ha gjort om ni var i samma sitts som mig?


441 Inlägg
15 juni 2014
#2
Sparat bilen, och letat efter en garageplats och fixa det. Har du tur så är det någon på garaget som är i behov av lite extra $$$ och kan hjälpa dig med det.


192 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
#3
dasboot skrev:
Sparat bilen, och letat efter en garageplats och fixa det. Har du tur så är det någon på garaget som är i behov av lite extra $$$ och kan hjälpa dig med det.

Okej. Ja det har du rätt i smile


192 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
#4
mumifix skrev:
Hej. Går i ett svårt val just nu. Har nämligen förstört drivaxlarna som går in i växellådan efter en hjulspinn på bron. Ratten ville dra åt höger kraftigt efter hjulspinnet. Var precis som jag fick punka på noll tid men det var det inte. Men jag fortsatte och kom till en rondell och skulle svänga åt vänster och då rassla det till och bilen tog tvärstopp och då rann all växellådas olja ur. Tänkte det innan att jag skulle hinna ta mig hem. Klockan var ju 2 på kvällen men det gjorde jag som sagt inte. Så jag åker väl på att byta både växellåda och en drivaxel. Har bilder på växellådan och den har spruckit upp. Känner att jag vill ha kvar bilen. Men har varken plats eller verktyg till det och förmodligen ingen kunskap till det. Känner heller ingen som har bil lyft att låna ut. Att lämna in den på verkstad kostar mer än bilen är värd. Och så är jag arbetslös. Det som är bra på bilen är total renoverad motor som nu har gått ett par tusen mil. Bromsarna bak har jag nyligen byt, nya broms ok, nya skivor, broms backar, sen massa god saker som avgas system, trimchip, front, lyktor mm

Vad skulle ni ha gjort om ni var i samma sitts som mig?

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147656/147656-99e7e17ba835db3d280cc96fb0fb9520.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147656/147656-c2af998a431dcdeabb46ed7110d43cbe.jpg


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 juni 2014
#5
Beroende på hur mycket eller lite känslor man har för fordonet i fråga, och hur mycket karossen är åtgången rostmässigt, så hade jag antingen - om jag hade varit du - sålt den som ett reparationsobjekt, så kallat "gds-bil", eller plockat delar av den och sålt dom separat, för att sedan skrotat karossen.

Men är den fin i karossen och fräsch i allmänt så hade jag ändå försökt fixa upp den, trots ringa kunskaper i ämnet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

192 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Beroende på hur mycket eller lite känslor man har för fordonet i fråga, och hur mycket karossen är åtgången rostmässigt, så hade jag antingen - om jag hade varit du - sålt den som ett reparationsobjekt, så kallat "gds-bil", eller plockat delar av den och sålt dom separat, för att sedan skrotat karossen.

Men är den fin i karossen och fräsch i allmänt så hade jag ändå försökt fixa upp den, trots ringa kunskaper i ämnet.

Karossen är princip rostfri förutom bakluckan som har börjat .dock mer skavanker sen min syster ägde den.

En gammal herre som backa in i vänster fram skärm plus att förardörren fick stryk så dörren hänger lite långt ner så man får slänga igen dörren. Folk som inte kunnat låtit bli den som har gått med nyckel eller något Annat föremål och repat från förare dörren och fortsatt ända bort till bakskärmen.

Bilder på bilen finns uppladdat på min sida.
Senast redigerat av mumifix (15 juni 2014)


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 juni 2014
#7
mumifix skrev:
Mack skrev:
Beroende på hur mycket eller lite känslor man har för fordonet i fråga, och hur mycket karossen är åtgången rostmässigt, så hade jag antingen - om jag hade varit du - sålt den som ett reparationsobjekt, så kallat "gds-bil", eller plockat delar av den och sålt dom separat, för att sedan skrotat karossen.

Men är den fin i karossen och fräsch i allmänt så hade jag ändå försökt fixa upp den, trots ringa kunskaper i ämnet.

Karossen är princip rostfri förutom bakluckan som har börjat .dock mer skavanker sen min syster ägde den.

En gammal herre som backa in i vänster fram skärm plus att förardörren fick stryk så dörren hänger lite långt ner så man får slänga igen dörren. Folk som inte kunnat låtit bli den som har gått med nyckel eller något Annat föremål och repat från förare dörren och fortsatt ända bort till bakskärmen.

En bättre baklucka hittar man ju på närmsta skrot. Har man tur hittar man den till och med i rätt färg..dock så lär det ju vara nyansskillnader.
Senast redigerat av Mack (15 juni 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

192 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
#8
Mack skrev:
mumifix skrev:
Mack skrev:
Beroende på hur mycket eller lite känslor man har för fordonet i fråga, och hur mycket karossen är åtgången rostmässigt, så hade jag antingen - om jag hade varit du - sålt den som ett reparationsobjekt, så kallat "gds-bil", eller plockat delar av den och sålt dom separat, för att sedan skrotat karossen.

Men är den fin i karossen och fräsch i allmänt så hade jag ändå försökt fixa upp den, trots ringa kunskaper i ämnet.

Karossen är princip rostfri förutom bakluckan som har börjat .dock mer skavanker sen min syster ägde den.

En gammal herre som backa in i vänster fram skärm plus att förardörren fick stryk så dörren hänger lite långt ner så man får slänga igen dörren. Folk som inte kunnat låtit bli den som har gått med nyckel eller något Annat föremål och repat från förare dörren och fortsatt ända bort till bakskärmen.

En bättre baklucka hittar man ju på närmsta skroten. Har man tur hittar man den till och med i rätt färg..dock så lär det ju vara nyansskillnader.

Japp. Risken finns ju det. Kanske går att polera upp den. Dock spara jag två fram skärmar från farsan 850. Dom är rostfria men dock fel färg ljusgrå.


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 juni 2014
#9
mumifix skrev:
Mack skrev:
mumifix skrev:
Karossen är princip rostfri förutom bakluckan som har börjat .dock mer skavanker sen min syster ägde den.

En gammal herre som backa in i vänster fram skärm plus att förardörren fick stryk så dörren hänger lite långt ner så man får slänga igen dörren. Folk som inte kunnat låtit bli den som har gått med nyckel eller något Annat föremål och repat från förare dörren och fortsatt ända bort till bakskärmen.

En bättre baklucka hittar man ju på närmsta skroten. Har man tur hittar man den till och med i rätt färg..dock så lär det ju vara nyansskillnader.

Japp. Risken finns ju det. Kanske går att polera upp den. Dock spara jag två fram skärmar från farsan 850. Dom är rostfria men dock fel färg ljusgrå.

Huvudsaken är ju att man har ett par skärmar. Att plocka lös dom och lacka dom i rätt färg kan man ju alltid göra en annan dag när ekonomin tillåter.
Senast redigerat av Mack (15 juni 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 452 Inlägg
15 juni 2014
#10
laga den,en växellåda går på ca 1000-1500 kr på skroten,o drivaxel runt 500 kr...är inte så svårt o byta växellåda

döden kommer tillbaka

192 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#11
turbodeath skrev:
laga den,en växellåda går på ca 1000-1500 kr på skroten,o drivaxel runt 500 kr...är inte så svårt o byta växellåda

Är det något man kan göra på en parkering eller på en gård?

Fast då funderar jag om man ska ha ner hela subframe. Har det klassiska felet med läckande styrservo oxå.

Och Edward skulle du ha passat på och byta kopplingen och packboxen om allt är nere trots att kopplingen funkar utmärkt


Eigenbrötler
1 237 Inlägg
16 juni 2014
#12
mumifix skrev:
Vad skulle ni ha gjort om ni var i samma sitts som mig?

Jag personligen, om jag var i samma sits som dig, så skulle jag skrota den.


2 452 Inlägg
17 juni 2014
#13
det går att göra på en parkering,vet folk som gjort det.fast bättre o få gjort det på en gård,ang koppling så hade jag säkert själv övervägt o gjort det i samma veva med packboxen med.

döden kommer tillbaka

183 Inlägg
17 juni 2014
#14
Kontrollera kopplingen men byt ut packboxen när den ändå är nere.

Det är inte laddet som dödar.

6 630 Inlägg
17 juni 2014
#15
Om du nu ändå är arbetslös, sälj bilen billigt, köp ett busskort och ta ett jobb.

Köp en fungerande fräsch bil senare.

wink

De/Dem

1 196 Inlägg
17 juni 2014
#16
Varför skrota? Sälj den istället

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
20 juni 2014
#17
För fan. Skaffa en ny låda och nya axlar. Är man händig så byter man låda på en dag. Någon dag om man är ovan. Är bara att skruva bort möget och dit med en ny smile ta från en 850r eller v70. Håller lite bättre o evt någon diff i.  Skrota en fungerande bil för ett skitfel.. Jässes. Petar man ut en stake så kanske må kan fundera. Bara dra hem den till gården och börja skruva.


192 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#18
Extrazz skrev:
För fan. Skaffa en ny låda och nya axlar. Är man händig så byter man låda på en dag. Någon dag om man är ovan. Är bara att skruva bort möget och dit med en ny smile ta från en 850r eller v70. Håller lite bättre o evt någon diff i.  Skrota en fungerande bil för ett skitfel.. Jässes. Petar man ut en stake så kanske må kan fundera. Bara dra hem den till gården och börja skruva.

haha. jaa den ska lagas. jag har en kille som fixar det åt mig för en bra peng smile


192 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#19
det var diffen som har rasat. brukar drivaxlarna klara sig bättre?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
6 juli 2014
#20
Blandat de där. En kompis drog bägge drivaxlarna men klumpen klarade sig. En annan drog två lådor först så.

Det handlar ganska mycket om underhåll och slitage. Stora påfrestningar och så. Däcken spelar ju in rätt mycket. Släpper det eller hoppar det eller har man fästa så att dreven delar på sig istället?
De "smala" axlarna är väl utbytes mot de grova och ska vara något bättre.



Sök