3345
Sök

Volvo 740 Höga avgasvärden, hög bränsleförbrukning (ny lambda, fortf problem)

12 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej, min 740 88- klarade inte besiktningen för att den har höga avgasvärden.
Bilen kommer ca 13 mil på 20liter bensin, den spottar ut ganska mycket sot från avgasröret.

Får dessa felkoder:
212 - Lambdasignal
221 - Lambdareglering, mager dellast
113 - lambdareglering vid övre gräns för mager

Lambdalampan är inte tänd (Bortkopplad?)

Har testat att spruta startgas vid insuget och packningar men märkte inte någon varvtalsökning.
Plockade bort lambdan och körde en runda, märkte ingen skillnad.

Så är det lambdan som är kass? Bytte även tempgivare innan vintern för den var riktigt svårstartad, det hjälpte men kan det vara så att den kanske kör på choke hela tiden?
Senast redigerat av Timpis (2 juli 2014)

1 861 Inlägg
28 juni 2014
#2
Du kan plocka bort lambdan och sätta den i en bänk, blås på den med gas brännare med multimeter på kablarna så drar du lågan på och av när den glöder det bör pendla mellan 5 och 0 volt låter som att den är kass... tongue


12 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
#3
Har tyvärr inte tillgång till gasbrännare men tack för tipset smile

914 Inlägg
28 juni 2014
#4
Enklare att låta den sitta kvar i bilen och mäta på den där:).
varmkör bilen och mät på signalledningen ,om den är ok ska den pendla mellan 0,1 och 0,9  volt.
Om  den står still så prova att sätta en startkabel mellan främre rör och minus på batteri.om den börjar jobba med startkabeln monterad så har du dålig jord till lambdan,men om den fortfarande står still/ej pendlar/reglerar  så är den troligen trasig.

914 Inlägg
28 juni 2014
#5
Du kan ej ta bort lambdan och köra utan.pga att styrenheten känner av att det är  något fel och går in i LIMP-HOME mode dvs halta hem läge med fasta låsta värden.Den blir tröttare och ev drar mer bensin.

12 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#6
Mätte lite på lambdan igår och fick värdena pendlade ganska bra, känns nästan som att jag gjorde något tokigt...

Tomgång: 0.3 - 3~ volt. Pendlade ganska bra mellan dessa värden.

3000 varv: 4 - 7 Volt. Pendlade även där ganska bra upp och ner.

Så antingen mätte jag helt galet eller så är min lambda paj?

71 Inlägg
29 juni 2014
#7
Kan vara "air flow" mätaren också om den har dålig bränsleekonomi. En pajad sån kan öka bensinförbrukningen dramatiskt.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

1 861 Inlägg
30 juni 2014
#8
Timpis skrev:
Mätte lite på lambdan igår och fick värdena pendlade ganska bra, känns nästan som att jag gjorde något tokigt...

Tomgång: 0.3 - 3~ volt. Pendlade ganska bra mellan dessa värden.

3000 varv: 4 - 7 Volt. Pendlade även där ganska bra upp och ner.

Så antingen mätte jag helt galet eller så är min lambda paj?

Gick den upp i 7 volt är den troligen kass! Dom ska inte gå så högt mig veterligen min gick mellan 0 och 5 och ska enligt lärare där jag studerar vara helt frisk, bilen går som den ska osv också!


12 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#9
Hej igen.

Var och köpte en ny lambdasond på biltema idag, nollställde felkodsboxen, monterade lambdan, startade bilen och lät den stå i 10 minuter.

Sedan fick jag dessa felkoder:

231 -  Lambdareglering, mager eller fet, dellast
232 - Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
221 - Lambdareglering, mager dellast

Några funderingar på vad som fortfarande är tokigt?

627 Inlägg
6 juli 2014
#10
Köp inte lambdasond på biltema det är skit, köp Bosch istället wink


528 Inlägg
7 juli 2014
#11
biltema säljer sina saker med garanti. Men uteslut annat först innan. Kollat luftmassemätaren om sådan finns?


Sök