Hej, min 740 88- klarade inte besiktningen för att den har höga avgasvärden. Bilen kommer ca 13 mil på 20liter bensin, den spottar ut ganska mycket sot från avgasröret.
Får dessa felkoder: 212 - Lambdasignal 221 - Lambdareglering, mager dellast 113 - lambdareglering vid övre gräns för mager
Lambdalampan är inte tänd (Bortkopplad?)
Har testat att spruta startgas vid insuget och packningar men märkte inte någon varvtalsökning. Plockade bort lambdan och körde en runda, märkte ingen skillnad.
Så är det lambdan som är kass? Bytte även tempgivare innan vintern för den var riktigt svårstartad, det hjälpte men kan det vara så att den kanske kör på choke hela tiden?
Du kan plocka bort lambdan och sätta den i en bänk, blås på den med gas brännare med multimeter på kablarna så drar du lågan på och av när den glöder det bör pendla mellan 5 och 0 volt låter som att den är kass...
Enklare att låta den sitta kvar i bilen och mäta på den där:). varmkör bilen och mät på signalledningen ,om den är ok ska den pendla mellan 0,1 och 0,9 volt. Om den står still så prova att sätta en startkabel mellan främre rör och minus på batteri.om den börjar jobba med startkabeln monterad så har du dålig jord till lambdan,men om den fortfarande står still/ej pendlar/reglerar så är den troligen trasig.
Du kan ej ta bort lambdan och köra utan.pga att styrenheten känner av att det är något fel och går in i LIMP-HOME mode dvs halta hem läge med fasta låsta värden.Den blir tröttare och ev drar mer bensin.
Mätte lite på lambdan igår och fick värdena pendlade ganska bra, känns nästan som att jag gjorde något tokigt...
Tomgång: 0.3 - 3~ volt. Pendlade ganska bra mellan dessa värden.
3000 varv: 4 - 7 Volt. Pendlade även där ganska bra upp och ner.
Så antingen mätte jag helt galet eller så är min lambda paj?
Gick den upp i 7 volt är den troligen kass! Dom ska inte gå så högt mig veterligen min gick mellan 0 och 5 och ska enligt lärare där jag studerar vara helt frisk, bilen går som den ska osv också!