4097
Sök

S80 2,5 diesel svår startad

11 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej jag har problem med min bil som är en s80 2,5 diesel -99. Den vill inte starta när den är kall.
när man kör den på starten så verkar det som den inte få tillräckligt med ström trots att batteriet är helt ny laddat. Men drar man igång den så startar den typ direkt, vad kan vara fel?
Det som även är märkligt är att när man har täningen på så funkar inte gluggsystemet, utan det går igång när man kör den på starten? Men har man ett batteri på sidan av och hä plus kabeln på startmotorn och jorden på motorn så funkar gluggsystemet på täningen?
Vad kan vara fel?
Jag kan tillägga att katten & lamban är borta på denna bli också, kan det ha något att göra med detta?
Det är även ett fel meddelande som det står " motorsystem, återgärda service".

Är det någon där ute som kan klura ut vad som kan vara fel?


2 266 Inlägg
6 juli 2014
#2
Först får du kolla hur startmotorn mår om den är trött i lindningarna så går den tungt och dra ur batteriet fortare, plus att den ska dra runt en motor med.
(Eftersom den hoppar igång vid bogsering) Testa även med dubbla batterier typ kablning märks på starten då den får mer kräm då.

Sen glödstiften så alla fem är bra. byt trasiga

Glödningen börjar vid 5 plusgrader sen även när du vrider på tändningen.

Kolla med en dator va du har för felkoder om de står motorservice
Kolla även pumpinställning via datorn.

svetsdiff !!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 juli 2014
#3
En dieselmotor har varken katalysator eller lambdasond.

Bra snurr på startmotorn är viktigt på en diesel, om motorn är sliten så får man annars inte tillräckligt hög kompressionsvärme för att den ska starta. Ju sämre kompressionen är desto viktigare är det att glödningen funkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 824 Inlägg
6 juli 2014
#4
henke_99 skrev:
En dieselmotor har varken katalysator eller lambdasond.

öh, det har dom visst.
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/145/bil/lgnr/1104747_1.jpg&width=&height=
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ … M-8603034/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

11 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#5
svetsdiff, har provat de med att ge startmotorn extra ström, blir ingen skillnad. Men funderar på om det är gluggsystemet som de är fel på eftersom de inte går i gång fören när man kör den på starten? den tar ju väldigt mycket ström. Som jag förstår har även en annan ägare innan mig haft problem med pumpen och han hade även lämnat in den och inte fått till den sedan vad han gjorde efter de vet ingen, kanske man ska byta pump?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 juli 2014
#6
Finns inget som heter gluggsystem, glödning heter det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

11 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#7
pet noga, fast du inte visste att de satt en lamba och katt på en diesel?


Forummoderator
26 401 Inlägg
6 juli 2014
#8
bebburt skrev:
pet noga, fast du inte visste att de satt en lamba och katt på en diesel?

"Petnoga", stavas det.
Och "Lambda"..men hursomhelst.

Ett verkstadsbesök låter i alla fall sunt i detta fall tycker jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juli 2014
#9
Och dom har fortfarande ingen lambdasond som det egentligen heter... Det kan vara bra att veta vad saker o ting egentligen heter, lättare med felsökning då...

Du kan ju använda ditt gluggsystem till att göra en visuell kontroll av motorn. Använd gärna synvinkel eller ögonmått om du blir osäker wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök