Hej,
har under en tid sökt efter en beg. Audi A4 2.0TS men ännu inte hittat någon jag fastnat för av olika anledningar. Främsta anledningen är väl att jag inte hittat någon som rullat med oljebyten tätare än 2-3000 mil(Long Life). Söker man info ang. oljeproblematiken bland Audis får man ofta upp liknande svar med att "har den rullat mer än 2000mil innan oljebyte skulle jag aldrig köpa", "har en kompis var sugsil satte igen då han köpte en beg. A4 trots rengöring av oljetråg etc, följden var motorras pga lågt oljetryck" etc. Själv tycker jag kring 2-3000mil är helt för mycket, för vilken bil som helst oavsett körning.
Problemet är ju då att man antingen får söka otroligt länge efter en beg. bil som rullat enligt mina egna principer eller köpa "grisen i säcken". Därför har jag nu börjat kolla efter lite andra märken. Har hittat en intressant BMW 530i E60 till salu som rullat lite över 15K mil med oljebyten kring 2000-2500 mil, bilen har rullat långkörning mestadels och verkar vara i riktigt bra skick.
Googlar man på svenska och amerikanska forum hittar man knappt något gällande BMW, Audi i sin tur hittar man massivs info om sugsilar som sätter igen, oljan som koksar, motorhaveri som följd etc.
Nu till min fråga, hur står sig BMW i jämförelse med Audin kring dessa oljeproblem? Är det ett "säkrare" köp än Audin gällande oljeproblemet?
Senast redigerat av MLE (7 juli 2014)