3087
Sök

Golf VR6 -92 Hur mycket effekt ger luftfilter?

246 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
JonasK skrev:
Eventuell effektförlust kan man bortse ifrån med den sköna sången en VR6 får med sportluftfilter big_smile

Jafyfan vad den sjunger! big_smile

5 710 Inlägg
12 oktober 2010
mats757 skrev:
Anledningen till att luftintaget sitter på taket på en lastbil beror på att luften är renare några meter upp i luften. Det ger längre servicintervall. Samat att buller blir mindre störande där uppe.

Delvis ja. Sedan är luften kallare vilket är positivt.
mats757 skrev:
Som sagt, Turbon suger i sig ändå!

Hmm....ja....MEN matar du turbon med lågt tryck blir det motsvarande lägre tryck ut oxo.
Detta kan man kompensera för och det görs ju i moderna styrsystem men det finns samtidigt en gräns för hur mycket man kan kompensera.
"Mina motorer" på jobbet kompenserar upp till 1500möh sedan är det stopp och då börjar man ta ned effekten....annars övervarvar man snurran.
Skulle det vara lågt tryck (som jag tolkar allt lägre än atmosvärstryck) på taket skulle man behöva göra effektnedragning tidigare så vilket naturligvis inte är önskvärt.

mats757 skrev:
MEN... det finns zoner i fronten som är mer eller mindre lämpliga. Men generellt sett är trycket högre i fronten än än på sidorna/ovan eller under ett fordon

Det håller jag absolut med om!

Finns ett kul exempel på detta med tryck på olika ställen på en bil.
När SAAB 9-5 lanserades fick man problem på autobahn där det under vissa förhållanden/hastigheter blev så lågt tryck i hörnet vid blinkersen att denna bröt av sina fästen och flög ut. Sedan hängde den mot framskärmen och slog i 200km/h ......smile

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
JonasK skrev:
Eventuell effektförlust kan man bortse ifrån med den sköna sången en VR6 får med sportluftfilter big_smile

Det är ju också en aspekt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

246 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
När jag satte på sportluftfilter på saaben så blev det också ett så underbart ljud! big_smile dock så dumpade saaben via filtret också! smile men skönt och riktigt underbart ljud blire iaf! big_smile

44 Inlägg
29 juni 2014
Ni som skriver att det inte gör någon effekt alls.. då måste min Golf 3 2.8 VR6 -98 vara jävligt unik för från att toppa 226km/h till 235km/h

Men vad vet jag.. kanske har varit någon och mekat med bilen när den stått inlåst i garaget utan min vetskap?

370 Inlägg
29 juni 2014
Johan477 skrev:
Ni som skriver att det inte gör någon effekt alls.. då måste min Golf 3 2.8 VR6 -98 vara jävligt unik för från att toppa 226km/h till 235km/h

Men vad vet jag.. kanske har varit någon och mekat med bilen när den stått inlåst i garaget utan min vetskap?

Exakt samma väderförhållanden ute, samt exakt samma väg båda gångerna??

Sånt spelar in..

1 758 Inlägg
30 juni 2014
zagzer skrev:
Johan477 skrev:

Exakt samma väderförhållanden ute, samt exakt samma väg båda gångerna??

Sånt spelar in..

Ja, nio km/h i toppfart kan det ju skilja beroende på hur hårt man pumpat däcken, eller om man skitit ordentligt på morronen... Räknade lite på det och det skulle krävas cirka 25 hk till för att få upp en Golf 3 VR6 i 235 istället för 226.

44 Inlägg
30 juni 2014
schnauz skrev:
Ja, nio km/h i toppfart kan det ju skilja beroende på hur hårt man pumpat däcken, eller om man skitit ordentligt på morronen... Räknade lite på det och det skulle krävas cirka 25 hk till för att få upp en Golf 3 VR6 i 235 istället för 226.

Den kan iofs ha gjort mer innan också.. provade aldrig men toppfart på bilen ska vara 226 men det var tydligt att det inte stämde iaf och jag hade kunnat ge lite till mot 240.

Enda som jag gjort på den förutom filtret är coilovers.. men det har ju ingen roll i hastigheten förutom väghållningen.

Forummoderator
26 438 Inlägg
30 juni 2014
Johan477 skrev:
schnauz skrev:

Den kan iofs ha gjort mer innan också.. provade aldrig men toppfart på bilen ska vara 226 men det var tydligt att det inte stämde iaf och jag hade kunnat ge lite till mot 240.

Enda som jag gjort på den förutom filtret är coilovers.. men det har ju ingen roll i hastigheten förutom väghållningen.

...och eventuellt att det blir ett annat luftmotstånd på grund av ändrade höjdförhållanden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
30 juni 2014
Är rullomkretsen den samma på hjulen som när den är fabriksmätt (eventuellt så stämmer kanske inte rullomkretsen med original), hur stor är glädjemarginalen på hastighetsmätaren (toppfarten är ofta uppmätt exakt och mätaren visar X% mer för att du inte ska köra för fort när Du väljer att hålla enligt mätaren 80km/h på 80-väg). Ofta skiljer det redan i 130 cirka 5-8km/h mellan hastighetsmätaren och faktiskt hastighet i förhållande till vägen.

För att kunna "bevisa" att toppfarten ökat behöver du nog köra samma sträcka, samma dag, när bilen redan varit varm/ansträngd ett tag för att kunna göra bedömningen något mer noggrann. smile

Sen är det alltid kul när någon rycker upp en nästan 4 år gammal tråd...
Senast redigerat av t_one21 (30 juni 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 juni 2014
Johan477 skrev:

Johan477 skrev:
provade aldrig men toppfart på bilen ska vara 226

Du hade ingen aning alltså... tongue

Grejen är den att på motorvägen så spelar det ofta mindre till eftersom du har gott om kylning.  Det är vid stadskörning eller rödljusrejs som ett öppet filter är markant sämre även om du avskärmar det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

151 Inlägg
17 juli 2014
Så summan av kardemumman: det KAN ge någon effekt men mest är ljudet. Kan tänka mig att placeboeffekten är nog större för vissa...

Sök