Bygger en 740 t5 (b5234t) som skall landa på 550-600hk men har hört så många olika motorrecept så undrar vad ni tycker jag skall satsa på? bygger eget grenrör och plenum. Kommer köra dubbla turbon (t3/t4 + hx50) ca 2-2.2 bar och h-profilsstakar + smidda kolvar. men själva toppen vet jag inte så mycket om... förståss ska den portas och största möjliga ventiler och GLT/riktiga trim kammar.
Alla tipps mottages gärna t.ex varifrån ni har skaffat delar och vad ni tycker om dem
Varför en HX50? Bara onödigt stor och klumpig med tanke på att en hx40 klara av effekten du siktar på. En sån går det dessutom få rätt bra svar ifrån om motorn i övrigt är bra utan att behöva bygga sekventiellt som jag antar att du tänkt göra.
Siemens deka 875, holset hx 35 med ordentligt grenrör. Smidda stakar samt kolvar. E85. 1.8bars ladd med extern wg gav 508 hk i motorn på _swe_knutsson s 740 t5. Dock var ej bottnen smidd vid detta tillfället. Pappaer finns på hans profil.
Varför en HX50? Bara onödigt stor och klumpig med tanke på att en hx40 klara av effekten du siktar på. En sån går det dessutom få rätt bra svar ifrån om motorn i övrigt är bra utan att behöva bygga sekventiellt som jag antar att du tänkt göra.
Bygger allt "overkill" bränslesystemet innehåller 3x bosch 044, 50l Fuelcell och catch tank på ca 2l bygger så att det skulle gå att ta 1000hk ur den
Siemens deka 875, holset hx 35 med ordentligt grenrör. Smidda stakar samt kolvar. E85. 1.8bars ladd med extern wg gav 508 hk i motorn på _swe_knutsson s 740 t5. Dock var ej bottnen smidd vid detta tillfället. Pappaer finns på hans profil.
Bygger allt "overkill" bränslesystemet innehåller 3x bosch 044, 50l Fuelcell och catch tank på ca 2l bygger så att det skulle gå att ta 1000hk ur den
Att överdimensionera är bra - till en viss gräns. Beroende på hur du har tänkt sätta pumparna så finns ju risken att du bara kommer värma upp bränslet och förlora effekt om du pumpar runt för mycket.
Samma sak med bi-turbosystemet egentligen. Det är fränt såklart, inget snack om det. Men det blir extra vikt att släpa på och fler saker som kan gå sönder.
Bygger allt "overkill" bränslesystemet innehåller 3x bosch 044, 50l Fuelcell och catch tank på ca 2l bygger så att det skulle gå att ta 1000hk ur den
Att överdimensionera är bra - till en viss gräns. Beroende på hur du har tänkt sätta pumparna så finns ju risken att du bara kommer värma upp bränslet och förlora effekt om du pumpar runt för mycket.
Samma sak med bi-turbosystemet egentligen. Det är fränt såklart, inget snack om det. Men det blir extra vikt att släpa på och fler saker som kan gå sönder.