3892
Sök

Vart hyra högbyggt släp i mellersta bohuslän?

145 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
(mod får gärna flytta om ämnet är felplacerat)

Hej!

Skall köra hem en segelbåtsvagn från Hunnebostrand. Då det är en 30-kärra i sämre bruksskick vill jag inte köra den 30 mil utan det får bli släp.

Båtvagnen är 220 cm bred vid utsidan hjulen, så de biltransporter jag har kollat på är för smala (ca 195 cm). En tanke jag hade var att placera vagnen uppe på hjulhusen men dessa är förmodligen för klena för vikten.
Så nästa tanke är att hitta ett släp som är högbyggt, dvs har hjulen under flaket, ta bort alla lämmar och sedan lägga båtvagnen på med hjulen hängande på utsidan. Alltså båtvagnens axlar ligger an flaket och dess hjul utanför.

Men det är svårare sagt än gjort att hitta en sådan vagn. Alla traditionella uthyrare (bensinstationer) som jag har ringt har bara vanliga lågbyggda släpkärror.

Så tips emottages varmt om någon känner till ett företag eller privatperson i området Uddevalla-Hunnebostrand-Dingle som har ett sådant släp som kan tänka sig hyra ut det. Tiden är om ca en vecka.

Som sista alternativ får jag ta av axlarna från kärran men detta undviker jag helst.

Svar i tråden eller pm går bra.

Tack på förhand.
mvh J

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 juli 2014
Kolla blocket.. finns mycket privatpersoner som hyr ut stora släp..

Tänk även på att släp i den storleken ofta är registerade på 2-3ton. Dvs krävs BE-körkort för att framföra lagligt.
Senast redigerat av myran (18 juli 2014)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

145 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
Kollade igenom blocket, hittade inget som passade. Har iofs inte kollat maskinsläp, skall göra det imorgon.

Har BE-kort så det är inga problem. Behövs det dock? Så länge bruttovikten inte överstiger vad som är tillåtet utan E-kort så spelar det väl ingen roll vad kärran är reggad för? Det var så förr men fortfarande?...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 juli 2014
Med B-kort räknas alltid total-vikten. med BE brutto.. därför man fixar BE så man slipper bry sig wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Allfixare
1 475 Inlägg
19 juli 2014
Ta en vanlig biltrailer, å vänd din båttrailer uppoch ned då? Så du får dina hjul uppåt? Så båttrailer ramens ovansida ligger mot biltrailerns botten. Skulle det kunna funka?
Senast redigerat av fish (19 juli 2014)

145 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Kanske. Den har ju höga stöttor men dessa är ju bultade vill jag minnas. Blir nog dock rätt tungt, misstänker att vagnen väger runt 300 kg. Inte lätt att vända själv utan maskinhjälp.

Sök