2389
Sök

Volvo 945 LTT -95 - vilken turbo passar bolt on?

4 693 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#1
Undrar om det finns turbosar från andra bilar som passar bolt on?
Lite sugen på en större turbo så man kan ladda 1,2-1,3 bar.

Orginalaren vill tydligen inte ladda mer än 1 bar verkar det som hör på forumet.
Vad händer om man laddar på tex 1,2 bar med orginalturbo, MED chip så klart!

Booyakasha!

44 Inlägg
27 augusti 2011
#2
Händer ingenting, kopplingen tar stryk bara. Jag körde 1.4bar på original turbo på min Classic. Kopplingen höll i en månad. Så jag rekommedera dig till att köpa en vassare koppling.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
27 augusti 2011
#3
holsta skrev:
Händer ingenting, kopplingen tar stryk bara. Jag körde 1.4bar på original turbo på min Classic. Kopplingen höll i en månad. Så jag rekommedera dig till att köpa en vassare koppling.

1.4bar då är turbon så oeffektiv att du bara tillverkar värme

alla turbosar har ett arbetsområde och vid 1.4bar så är man långt över vad turbon klarar av på en 940


16T skulle jag köra med eller större

räcker till 260-270hk utan problem och är ganska lagom på en relativt orginal b230ft/fk

18t och 19t är om man vill komma till runt 300hk

och då snackar man bra driftsäkerhet osv

märkte väldigt stor skillnad när jag bytte från 13c på min 245turbo till ett 16t hade mindre ladd och mer effekt

Kör fort så hinner inget hända...

4 693 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#4
Och en 16T passar bolt on? Dvs bara byta rakt av utan att modifiera någonting alls?
Vad sitter dom på för bilar?

Booyakasha!

The one and only
1 091 Inlägg
27 augusti 2011
#5

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
27 augusti 2011
#6
det beror på hundra bult on är det ej...

men så gott som man får vrida lite på avgashuset svetsa om fästet till tryckklockan
och göra om främre röret

jag har ett agg från 850R så då är det mest rätt
använder man ett från tex en nyare volvo har vinklade avgashuset måste man ha en fläns och bygga om lite av främre röret

finns dom som säljer kona till 16T från 850R så det passar på ditt främre rör
köpte ett sånt på tpc till min 740turbo kostade någon hundring men helt klart värt det

jag fick tag iett färdig moddat 16t dock ändrade jag om det och monterade det på min 850 men det är inget stort jobb tar en lite stund att bygga om det

alla vattenrör oljerör osv passar bult on

Kör fort så hinner inget hända...

4 693 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#7
Såna där grejer kan inte ja göra då jag måste mecka på en parkering.
Så det finns alltså inte en enda som passar 100% bolt on?

Där där Volvo Knugen länkade till, passar inte den då?

Booyakasha!

The one and only
1 091 Inlägg
27 augusti 2011
#8
Jo det var just därför jag länkade den wink Den ska vara 100% bolt on på 940

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

3 Inlägg
20 juli 2014
#9
Gammalt inlägg kanske men passar den rakt på en 740i också ? smile


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
20 juli 2014
#10
Tussn skrev:
Gammalt inlägg kanske men passar den rakt på en 740i också ? smile

ja


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
22 juli 2014
#11
barenhoff skrev:
Tussn skrev:
Gammalt inlägg kanske men passar den rakt på en 740i också ? smile

ja

det var ett kort och felaktigt svar...


det passar inte bulton på bilar som inte har B230Ft/Fk med en td04 13c under huven orginal

han som frågar verkar ha en b230Et och det ser ut som det sitter en t03:a under huven orginal på denna

men samtidigt är det ingen raketforskning att få dit dom nya aggen och utan tvekan värt besväret.
då man får en helt annan karaktär


skaffar man oljeretur+olja in och alla vatten rören från 740/940turbo med 13c snurra orginal är det inga som helst problem att bulta dit agget
Senast redigerat av Growe (22 juli 2014)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök