2245
Sök

Golf 4 -99 tdi, turbon slutar ladda vid 80-100km/h

99 Inlägg
22 juli 2014
Trådstartare
#1
Hejsan jag har en golf 4 tdi som jag blir galen på, när jag kommer upp i 80-100km/h så slutar turbon å ladda eller va de blir, bilen blir slö och orkeslös, vrider ja snabbt av å på nyckeln så funkar den som vanligt igen, säg att ja åker 80km/h och de bryter då stänger ja av å sätter på bilen så funkar den som vanligt till kanske 100km/h då bryter de igen, å så fortsätter de, när de "bryter" känns de att bilen motar till sen reagerar den typ inte på gasen då den är så orkeslös, har bytt egr ventil och nån vaccum ventil som sitter på torped väggen men ingen förbättring!

Vad ska ja göra?
Vad ska ja kolla?
Vad ska jag byta?

Tack för alla svar ja kan få!


BilFixare
22 juli 2014
#2
Kolla felkod. Men själv så tror jag att det är laddtryckgivare/ventil som har gett sig.

Smurfen
103 Inlägg
22 juli 2014
#3
kan vara vnt:n som spökar. då blir mottrycket för stort och laddet för högt och den går in i limp mode.
accar den bra i hela registret på låga växlar? min laddar till ca 2350 varv sedan blir det mottryck och bilen blir trött.
jag skall rengöra min vnt.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN

99 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#4
BilFixare skrev:
Kolla felkod. Men själv så tror jag att det är laddtryckgivare/ventil som har gett sig.

Okej! Får göra de, men vart sitter den givaren ungefär då?


99 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#5
VWSmurfen skrev:
kan vara vnt:n som spökar. då blir mottrycket för stort och laddet för högt och den går in i limp mode.
accar den bra i hela registret på låga växlar? min laddar till ca 2350 varv sedan blir det mottryck och bilen blir trött.
jag skall rengöra min vnt.

Orkar vell med sig något bättre på låga växlar, Och vad är och vart sitter vnt?


358 Inlägg
23 juli 2014
#6
VNT står för Variable Nozzle Turbine och är en teknik för att reglera laddtrycket med variabel turbogeometri.
Denna regleras med vakuum och sitter inuti avgassidan på turbon, det är vanligt att dessa börjar kärva på grund av sot/ avlagringar.

Började skriva ner allt annat som kan orsaka Limp Mode men insåg att det skulle ta resten av kvällen så jag lämnar en bra länk här istället.
http://www.myturbodiesel.com/wiki/limp- … di-engine/


Sök