Jag har aldrig hört talas om och ser inga belägg för att det skulle vara problem att dra tungt med den aktuella modellen, jag har ett antal bekanta som drar och kör BMW men även två 535d E61 i familjen och vi brukar dra en del. Ingen av bilarna har visat några tecken på slitage.
Tyngst drar en av bilarna med bi-turbo ovan och ägaren har ingen respekt för reglerna kring totalvikten utan drar regelbundet en boggie med två hästar som väger ca 2200-2250kg totalt, vilket de har de gjort sedan de köpte bilen 2006. Jag körde den senast i våras någon gång och automatlådan fungerar utan anmärkningar.
Mig veterligen finns det däremot några undantag, tidiga årsmodeller med V8 eller årsmodell 2005 av 535d hade problem med sin momentomvandlare så just de bör man kanske undvika. Sedan menar BMW att ett oljebyte i lådan inte behövs men runt 20.000mil är det lämpligt, senare om man i huvudsak pendlar med bilen och tidigare om man t.ex drar tungt.
Jag tror att huvudorsaken till problem med kombinationen BMW diesel och automat beror på att bilen varit trimmad, ofta av tidigare ägare som sedan återställt bilen i originalskick och sålt vidare den utan att informera nästa ägare. Och det finns många åsikter om trim men när det gäller en BMW enligt ovan är det bara och konstatera att automatlådan är inte byggd för att tåla mer kraft än vad motorn ger original men en trimmad bil kan leverera 100-150Nm extra utan problem.
Det är inte riktigt bra och problemen kan bli att den slirar, växlar ryckigt eller sent och har det blivit riktigt slitet kan man tydligt se hur varvräknarens nål pendlar upp och ner även i konstant fart på en helt plan väg med jämt gaspådrag; momentomvandlaren har helt enkelt svårt att låsa växeln utan går i och ur efter vartannat.
Angående E60 och E61 så menar många att sedan (E60) är ett bättre val eftersom det finns färre svaga punkter på dem, kombi har bland annat nivåreglering bak och lite annat som kan ställa till det. Men de fel som kan uppstå är kända, relativt enkla att kontrollera och om man vänder sig till rätt ställe behöver det inte bli dyrt att åtgärda. Jag hade föredragit en kombi eftersom den är mycket mer praktisk.
Jag tycker att du är rätt ute så leta efter en 525d E61 från 2007 och framåt (Uppdaterad med 197hk) så hamnar du i en bil som förmodligen blir lagom, mer motor är inte fel om du hittar en fin 30d men 25d räcker gott och vill du trots allt ha fyrhjulsdrift finns det under namnen xd (t.ex 525xd) eller xDrive. Om du kör mycket är tillvalet komfortstolar ett stort plus för man sitter så fruktansvärt mycket bättre i dem än i standard eller sportvarianten.
Vill du ha lite att läsa tar följande guide upp alla mer eller mindre sannolika fel du kan råka ut för:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/Lycka till med köpet!