Hej!
Som vanligt vid trilskande motorer ska du kolla om motorn drar "tjuvluft" någonstans.
Du gör det genom att spreja på startgas (innehåller eter) rund insug och slanganslutningar. Går motorvarvet upp när du sprejar så vet du att du har en läcka där du sprutar. O-ringarna vid spridarna läcker ibland.Har bytt två gånger under de 20 år jag har haft min Audi 100 2,0E Avant -89.
Kolla också tändstift,rotor och fördelarlock (byt dem). För ett tiotal år sedan hade jag svårt att starta min Audi. Då var det rotorn som var sliten. Efter bytet (Biltema) fungerade allt perfekt igen.
Några tips om du är mån om din bil!
Byt olja ,oljefilter och luftfilter varje år (vart 500-1000mil). Helsyntet 5W-40 eller 5W-50 olja naturligtvis. Tänk också på att vart eller vartannat år byta bromsolja. Bromsoljan är hygroskopisk vilket innebär att den drar åt sig vatten vilket försämrar bromsverkan.
Ladda också batteriet. Ett "friskt" batteri ska visa ca 12,6V ett "slut" batteri visar under 12v.
Senast redigerat av jaka54 (27 juli 2014)