Alltså egentligen är det ganska enkelt, iaf i teorin. Säg att alla exakt likadana bilar och förare (storlek på stad, viss ålder) lägger pengar i en pott varje månad som ska täcka alla försäkringsärenden. Har du helförsäkring får du ta pengar för en ny bil ur potten om du krockar eller den blir stulen, plus pengar för de skador du orsakar på andras egendom givetvis. Har du halvförsäkring får du bara ta pengar för de andras egendom samt pengar för din om den blir stulen och har du trafik bara för andras egendom. Ni betalar annars lika mycket eftersom alla era bilar är värda lika mycket.
Du skulle kunna se det som att pengarna ni lägger dras från ert konto istället. Dvs, varje månad summerar man hur mycket pengar som gått åt och drar procentuellt sett lika mycket från era konton. Det hade givetvis varit opraktiskt att inte veta vad det kostar per månad och därför räknar man ut ett snitt istället.
Nu är det lite svårare eftersom man grupperar in bilarna och personerna lite olika, men principen är att om fler i din grupp (tex ungdomar med 740 GLT) behöver ta pengar ur potten (försäkringsbolaget) ska inte pensionärer med Toyota Avensis betala mer för detta. Men försäkringsbolaget är egentligen samma sak som att du och ett antal kompisar går ihop och betalar för varandras skador.
Hur statistiken som bestämmer avgiften i förhållande till risken sedan fungerar jag också försöka förklara enkelt om någon är intresserad, men det känns som att det är överkurs.