2632
Sök

Blir bilen tillräckligt varm?

356 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej har en undran om någon här skulle kunna veta hur varm bilen bör bli? Jag har ju en Ford escort från 99 som har en tempmätare där de står N O R M A L med text där "pilen" går svårt o förklara men iaf så går nålen bara max till början på N:et fastän de är 35 grader varmt ute och man kör i 1timme/sträck känns som den bör bli varmare för bilen drar också runt 0.9 till 1 liter milen och de känns som om termostaten då skulle kunna spöka o han därför drar lite för mycket sås är ja helt ute o cyklar?


6 632 Inlägg
29 juli 2014
#2
En ny termostat vore inte dumt, kan även vara värt att byta en av tempgivarna också (Ena går till PCM, andra till instrumentpanel) 

smile

De/Dem

356 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
En ny termostat vore inte dumt, kan även vara värt att byta en av tempgivarna också (Ena går till PCM, andra till instrumentpanel) 

smile

Vad är PCM? finns de flera tempgivare? Min mammas kille tyckte ja skulle kolla tempgivarn genom att ta loss kablarna o lägga en skruvmejsel där då ska tempmätarn gå i bott i bilen gör den inte de är de bara tempgivarn de e fel på enligt han...


6 632 Inlägg
29 juli 2014
#4
PCM är Fords namn för motorstyrdon, men det är lika bra att byta bägge för att:

Tycker din bil drar någon deciliter för mycket, kan skicka felaktig signal så de får för mycket bränsle då PCMen tror att motorn är kall.
Givaren till instrumentgruppen är rätt klen, brukar sällan fungera.
Och så slipper du tömma kylsystemet fler gånger, lika bra att byta termostat och givare samtidigt då. smile

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
29 juli 2014
#5
moopith skrev:
Malheus skrev:
En ny termostat vore inte dumt, kan även vara värt att byta en av tempgivarna också (Ena går till PCM, andra till instrumentpanel) 

smile

Vad är PCM? finns de flera tempgivare? Min mammas kille tyckte ja skulle kolla tempgivarn genom att ta loss kablarna o lägga en skruvmejsel där då ska tempmätarn gå i bott i bilen gör den inte de är de bara tempgivarn de e fel på enligt han...

PCM är förmodligen bilens dator.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

356 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#6
Malheus skrev:
PCM är Fords namn för motorstyrdon, men det är lika bra att byta bägge för att:

Tycker din bil drar någon deciliter för mycket, kan skicka felaktig signal så de får för mycket bränsle då PCMen tror att motorn är kall.
Givaren till instrumentgruppen är rätt klen, brukar sällan fungera.
Och så slipper du tömma kylsystemet fler gånger, lika bra att byta termostat och givare samtidigt då. smile

Okej känner mig rätt lost vet inte riktigt var ja ska börja leta efter givarna ens tongue Vad tycker du min bil borde dra? (enligt ford själva skulle den dra 0.65) Får byta allt då är väl lika bra termostaten går ju ändå bara på 150kr och givarna är väl inte så mycket dyrare heller så smile


6 632 Inlägg
29 juli 2014
#7
Tror den till PCM låg på ca 3-400 kronor och den till instrumentgruppen kostade ca 250 kronor

De sitter i termostathuset.

http://img.photobucket.com/albums/v471/JdotMiller/thermohsg.jpg

Edit: Ser inte riktigt ut som på bilden men kan nog ordna en bild ifrån Ecat imorgon (Ifall jag kommer ihåg)
Senast redigerat av Malheus (29 juli 2014)

De/Dem

356 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#8
Malheus skrev:
Tror den till PCM låg på ca 3-400 kronor och den till instrumentgruppen kostade ca 250 kronor

De sitter i termostathuset.

http://img.photobucket.com/albums/v471/ … rmohsg.jpg

Edit: Ser inte riktigt ut som på bilden men kan nog ordna en bild ifrån Ecat imorgon (Ifall jag kommer ihåg)

Okej. Ja gärna smile Ska försöka kolla runt lite imorgon på den smile



Sök