2938
Sök

Dessa vikter med bil och släp.. Suck

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2014
Super40 skrev:
it_mutt skrev:
baltis skrev:
Har ingen som helst betydelse vad bilen som ska lastas på släpet väger.
DET ÄR SLÄPETS TOTALVIKT SOM RÄKNAS, oavsett om det är lastat eller ej.

Alltså får bilen inte ens dra det där släpet när det är olastat....

Beror på din behörighet iofs.

Men, för uppgifterna som är angivna av TS, så på

B  = nej
Utökad B = Nej (dragbilens totalvikt och släpets totalvikt tillsammans överstiger 4250kg)
BE = Ja, där får du räkna bruttovikt på släpet, även om behörigheten är införskaffad efter 19/1 2013 överstiger inte släpets totalvikt 3500kg. Men, du får då följaktligen inte lasta fullt på släpet.

Så, det spelar visst roll huruvida släpet är lastat eller inte, och det är då inte heller alltid totalvikten på släpet som räknas.

Klarar du dig under en sammanlagd totalvikt på;
3500kg (för B)
4250kg (för utökat B)

får du räkna bruttovikt och får således dra ett släp med högre totalvikt än vad draget/bilen är godkänd för. Även om du, igen, kanske inte får lasta fullt.

Bara för att förtydliga lite. På BE räknar man bruttovikt men den aktuella kombinationen inklusive last är inte ok eftersom draget är så klent.

baltis skrev:
Ska även tilläggas att det inte finns mer än några enstaka konstaplar där ute som kan dessa regler.... så att folk ens bryr sig förstår inte jag...
Chansen att du först ska bli stannad och sen kontrollerad utav en polis som verkligen kan reglerna och sen på det få en straffpåföljd högra än att du får en tillsägelse alt. koppla av släpet är så extremt liten så jag förstår inte att du bryr dig...

LASTA OCH KÖR! big_smile

Det blir ganska mycket överlass för draget, 2300 mot 1600 kg. Ska man köra olovligt kan man åtminstone ha en bil som klarar av det kan jag tycka. Inte kul om möget lossnar ute bland annat folk.

Ja jag var kanske lite otydlig där i att man fick lov att dra det på BE. Jag hade då i åtanke att man absolut fick dra släpet tomt. Tolkade baltis inlägg som att det menades att man omöjligt fick dra släpet efter den bilen, ens tomt. Så ja, bra att du förtydligade det hela lite där smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 436 Inlägg
9 juli 2014
Extrazz skrev:
Caffe skrev:
Men vänta nu, ska du köra på B-kort med en kärra med totalvikt 2500kg får dragbilen väga max 1000kg totalvikt. Tror det blir svårt att hitta en bil som fullastad väger mindre än 1 ton men får dra minst 2.5 ton... hmm

BE

Då blev det ju enkelt. Hitta dragbil som får dra 2300kg (2200kg i värsta fall) och köör bara köör. smile
Det borde ju en kungshytt klara.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

4 586 Inlägg
3 augusti 2014
Ifall jag har en bil med denna spec. Får jag dra ett obromsat släp som klarar av totalvikten 750 kg utan att då såklart lasta max

543 kg är väl lasten totalt på i både bil och släp och då räknas väl jag som förare in ?

Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad: 670
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1610
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2360
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3120
Max lastvikt, kg: 543

Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2014
jocke_gronberg skrev:
Ifall jag har en bil med denna spec. Får jag dra ett obromsat släp som klarar av totalvikten 750 kg utan att då såklart lasta max

543 kg är väl lasten totalt på i både bil och släp och då räknas väl jag som förare in ?

Vad har du för övrig info på bilen? Totalvikt/Tjänstevikt?

Föraren ingår i tjänstevikten

4 586 Inlägg
3 augusti 2014
it_mutt skrev:
jocke_gronberg skrev:

Tjänstevikt 1347 kg
Totalvikt 1890
Högsta sammanlagda bruttovikt med kopplat släp 3120 kg

Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2014
jocke_gronberg skrev:
it_mutt skrev:
jocke_gronberg skrev:

Tjänstevikt 1347 kg
Totalvikt 1890

Ah

Ja, du får dra ett obromsat släp som har en totalvikt på 750kg. Detta givetvis under förutsättning att tjänstevikten är under 670kg.

Är exempelvis tjänstevikten på det obromsade släpet 170kg, totalvikten 750kg, så får du dra det, men då inte lasta mer än 500kg på släpet.

Släpets bruttovikt (vikten "just nu", med tjänstevikt på släpet + släpets "just nu"-last), får inte överstiga 670kg.

Maxlasten är för bilen; passagerare + ev last i bilen.
Senast redigerat av it_mutt (3 augusti 2014)

4 586 Inlägg
3 augusti 2014
it_mutt skrev:
jocke_gronberg skrev:
it_mutt skrev:

Tjänstevikt 1347 kg
Totalvikt 1890

Ah

Ja, du får dra ett obromsat släp som har en totalvikt på 750kg. Detta givetvis under förutsättning att tjänstevikten är under 670kg.

Är exempelvis tjänstevikten på det obromsade släpet 170kg, totalvikten 750kg, så får du dra det, men då inte lasta mer än 500kg på släpet.

Släpets bruttovikt (vikten "just nu", med tjänstevikt på släpet + släpets "just nu"-last), får inte överstiga 670kg.

Tack för mycket bra svar.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2014
jocke_gronberg skrev:
it_mutt skrev:
jocke_gronberg skrev:

Tjänstevikt 1347 kg
Totalvikt 1890

Ah

Nemas smile

Kanske rörde till det lite, men iaf; det obromsade släpet får inte väga mer än, lastat och klart,  670kg
Bilen får du, utöver släpet, lasta med 543kg, och där räknas då även passagerarna in (Inte föraren, bränsle o det som krävs för att bilen ska vara "körbar" typ)

4 586 Inlägg
3 augusti 2014
it_mutt skrev:
jocke_gronberg skrev:
it_mutt skrev:

Ah

Nemas smile

Kanske rörde till det lite, men iaf; det obromsade släpet får inte väga mer än, lastat och klart,  670kg
Bilen får du, utöver släpet, lasta med 543kg, och där räknas då även passagerarna in (Inte föraren, bränsle o det som krävs för att bilen ska vara "körbar" typ)

Nej du rörde inte till det

Mitt släp väger 175 kilo

Då får jag lasta nästan 500 kilo det klarar jag mig gott o väl på

Sök