2232
Sök

Audi 80 Coupé startspärr

183 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#1
Tjena! har inköpt mig en ostartbar Audi 80 Coupe 92a med 2.8L V6a.
bilen startar inte då startspärren gått i tydligen, har ingen stor kunskap om hur man kopplar förbi skiten eller om det är värt att lämna in bilen. Någon som vart med om samma problem eller vet hur man ska gå tillväga?
tacksam för svar!
Mvh Martin


Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
#2
Dowzy92 skrev:
Tjena! har inköpt mig en ostartbar Audi 80 Coupe 92a med 2.8L V6a.
bilen startar inte då startspärren gått i tydligen, har ingen stor kunskap om hur man kopplar förbi skiten eller om det är värt att lämna in bilen. Någon som vart med om samma problem eller vet hur man ska gå tillväga?
tacksam för svar!
Mvh Martin

Audi fick startspärr först 95 vill jag minnas. Dock möjligt om du har ett larm att startspärren sitter i det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

183 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#3
aaah okej, tack för den infon! ska ut och luska lite så får vi se om jag hittar något!
Mvh Martin


Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
#4
Dowzy92 skrev:
aaah okej, tack för den infon! ska ut och luska lite så får vi se om jag hittar något!
Mvh Martin

Är det larmet så har du antagligen två grova kablar, en som går från tändningslåset in i larmet, och en vidare från larmet till "bilen". Men, har du larm så tjoa till om modell så ska det nog gå att ordna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

183 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#5
okidoki, ska ut och kolla senare idag så får vi se, håller tummarna att det är som du säger!


183 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#6
Det går två halvgrova kablar från tändningslåset till denna! Tvivlar dock att det är något larm?! Dock så är det en liten lampa i mittkonsollen som kanske går till något larm? http://tinypic.com/r/1672qes/8


Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
#7
Dowzy92 skrev:
Det går två halvgrova kablar från tändningslåset till denna! Tvivlar dock att det är något larm?! Dock så är det en liten lampa i mittkonsollen som kanske går till något larm? http://tinypic.com/r/1672qes/8

Vad händer när du försöker starta?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

183 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#8
startmotorn går runt! jag får fram soppa och spridarna är uppmätta så att dom har motstånd så dom funkar, men ingen gnista i det hela.


Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
#9
Dowzy92 skrev:
startmotorn går runt! jag får fram soppa och spridarna är uppmätta så att dom har motstånd så dom funkar, men ingen gnista i det hela.

Hallgivaren är ju en möjlig bov iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

183 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#10
ja brorsan nämde det igårkväll att vi skulle kolla upp den idag så bara åka ut igen sen och kolla om det är den som spökar! tack för tipset iallafall! smile


183 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#11
mätte upp hallgivaren och ingen volt fram dit! men hallgivaren ger ifrån sig ca 10 Ohms motstånd, vad tros om detta? Mvh


Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
#12
Dowzy92 skrev:
mätte upp hallgivaren och ingen volt fram dit! men hallgivaren ger ifrån sig ca 10 Ohms motstånd, vad tros om detta? Mvh

Är det en trestiftskontakt?

- - Edit - -

Hittade detta i mina gömmor, garanterat taget från något forum, inte editerat nu iaf, så du får ta att det är lite "rörigt" på sina ställen. Vem som står bakom det vet jag inte, så; credit goes where credit is due


För att utesluta tändmodulen;

(Tändningen påslagen)

Tändmodulen sitter integrerat i spolen (där kontakten från ecu:n går in )(tre stift).
Yttre (jord)-mittensignal-inre plus.

Mitten ska vara 0,3-0,5volt .

Mellan de två yttre där är det 12volt.

Är det inte det så kan då problemet ligga där.

Det sitter även ett litet plastlock på ovansidan av spolen. Lirka du upp det (locket) sitter där två gängade anslutningar där modulen är fastskruvad.

Mät där på nr 15 och uttaget till tändkabel, här ska du ha 3k3ohm (3300 ohm).
Sen mäter du på kontakterna (tre stift), fortfarande på nr 15 med andra änden. Kolla vad du får för värden för varje stift. Är det noll på någon av dessa, ja då talar det för att du får byta tändmodul.

Fungerar på Telefunken- och Bosch-spole.

- - - - - -


Jord kan du ta från spolen nr 1 (den vänstra anslutningsmuttern)
Höger mutter är plus nr 15.
Om du ohm-mäter från nr 15 med plus på multimetern till ansl. tändkabel som går ner till fördelar locket(ohm) ska det vara 3,3kiloohm(3300),-då är den ok!

Sen mäter du från (spelar ingen roll tror jag) nr 1 eller 15-ingången på spolen, till modulen vä-mitt-hö stift(Ohm)-då ser du om det finns nåt motstånd på stiften!

Det är olika värden ,men är det noll på nåt av stiften så är det kortis. Om du har 0,3-0,5 på mittstiftet (modul)så är ecu ok.

- - Edit 2 - -

Detta grävde jag också fram, igen, ingen aning om vem som är författaren men iaf;

För att kontrollera om givaren har matningsspänning kan man mäta med en multimeter mellan stift 1 = röd ledning = + och stift 3 = brun/röd ledning = minus, med tändning påslagen. Där ska du ha ett värde på minst 4,5V.

Sen kan man kontrollera på samma kontaktstycke om givaren lämnar ifrån sig pulser.

Då behöver man en lysdiod med pålödda tampar(se bild)

För att inte bilen ska starta under testet kopplas alla kontaktstycken till spridarna bort och gummihöljet över kontaktstycket dras tillbaka. Kontaktstycket ska vara ihopkopplat vid det här testet. Koppla in lysdioden mellan stift 2 = Grå/röd = signal och stift 3 som var minus och brun/röd. Nu är det dags att hämta frugan eller nån kompis eller lämplig person som kan köra startmotorn. Blinkar lysdioden med jämn takt är hallgivaren ok.

Sen kan ju givaren krångla när den blir varm som nån här på tråden sa.

Jag har läst någonstans att styrsystemet endast använder sig av hallgivaren vid start och det för att veta hur första kolven står, sedan tar andra saker över och sköter tändning.
Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

183 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#13
åhfan där var skapligt med tips att testa givare o spolar o allt möjligt! får tacka så mycket för den informationen så är det bara ut och testa allt detta och hoppas att man hittar nått knas! återigen Tack!



Sök