Dowzy92 skrev:
mätte upp hallgivaren och ingen volt fram dit! men hallgivaren ger ifrån sig ca 10 Ohms motstånd, vad tros om detta? Mvh
Är det en trestiftskontakt?
- - Edit - -
Hittade detta i mina gömmor, garanterat taget från något forum, inte editerat nu iaf, så du får ta att det är lite "rörigt" på sina ställen. Vem som står bakom det vet jag inte, så; credit goes where credit is due
För att utesluta tändmodulen;
(Tändningen påslagen)
Tändmodulen sitter integrerat i spolen (där kontakten från ecu:n går in )(tre stift).
Yttre (jord)-mittensignal-inre plus.
Mitten ska vara 0,3-0,5volt .
Mellan de två yttre där är det 12volt.
Är det inte det så kan då problemet ligga där.
Det sitter även ett litet plastlock på ovansidan av spolen. Lirka du upp det (locket) sitter där två gängade anslutningar där modulen är fastskruvad.
Mät där på nr 15 och uttaget till tändkabel, här ska du ha 3k3ohm (3300 ohm).
Sen mäter du på kontakterna (tre stift), fortfarande på nr 15 med andra änden. Kolla vad du får för värden för varje stift. Är det noll på någon av dessa, ja då talar det för att du får byta tändmodul.
Fungerar på Telefunken- och Bosch-spole.
- - - - - -
Jord kan du ta från spolen nr 1 (den vänstra anslutningsmuttern)
Höger mutter är plus nr 15.
Om du ohm-mäter från nr 15 med plus på multimetern till ansl. tändkabel som går ner till fördelar locket(ohm) ska det vara 3,3kiloohm(3300),-då är den ok!
Sen mäter du från (spelar ingen roll tror jag) nr 1 eller 15-ingången på spolen, till modulen vä-mitt-hö stift(Ohm)-då ser du om det finns nåt motstånd på stiften!
Det är olika värden ,men är det noll på nåt av stiften så är det kortis. Om du har 0,3-0,5 på mittstiftet (modul)så är ecu ok.
- - Edit 2 - -
Detta grävde jag också fram, igen, ingen aning om vem som är författaren men iaf;
För att kontrollera om givaren har matningsspänning kan man mäta med en multimeter mellan stift 1 = röd ledning = + och stift 3 = brun/röd ledning = minus, med tändning påslagen. Där ska du ha ett värde på minst 4,5V.
Sen kan man kontrollera på samma kontaktstycke om givaren lämnar ifrån sig pulser.
Då behöver man en lysdiod med pålödda tampar(se bild)
För att inte bilen ska starta under testet kopplas alla kontaktstycken till spridarna bort och gummihöljet över kontaktstycket dras tillbaka. Kontaktstycket ska vara ihopkopplat vid det här testet. Koppla in lysdioden mellan stift 2 = Grå/röd = signal och stift 3 som var minus och brun/röd. Nu är det dags att hämta frugan eller nån kompis eller lämplig person som kan köra startmotorn. Blinkar lysdioden med jämn takt är hallgivaren ok.
Sen kan ju givaren krångla när den blir varm som nån här på tråden sa.
Jag har läst någonstans att styrsystemet endast använder sig av hallgivaren vid start och det för att veta hur första kolven står, sedan tar andra saker över och sköter tändning.