Hej!
Hoppas nu att jag skriver under rätt kategori
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med förslag på lite trim till motorn från en Volvo C70 enl. ovan.
Värt att nämna är att den sitter i en Volvo 740 -88 (givetvis reggad med den nämnda motorn).
Utöver original så är den nu uppgraderad med:
-Rakt 3" avgassystem med en dämpare
-Öppet luftfilter
-16t agg
-Större alu IC
-Auototech chip steg 3
-Någon värre bränslepump (ej kollat upp fabrikat/modell)
-Sitter även en pysventil på (För att kunna justera laddtrycket om jag förstått rätt?)
Turbon laddar nu 1,1 bar.
Som det är nu så sitter de orangea spridarna på (0 280 150 785 310cc/min 3.8 bar).
1. Skulle jag vinna något på att montera de gröna spridarna (0 280 155 968 465cc/min 3,8 bar) ?
2. Krävs det isåfall en grövre luftmassemätare eller någon mer justering för att få allt att lira?
3. Mer bränsle och högre laddtryck låter ju i min värld som att det borde bli mer fart på maskin, men rätta mig gärna om jag missat något.
4. Jag förstår att jag inte kan ladda så väldigt mycket hårdare med turbon om jag behåller originalstakarna, men går det att pressa ut lite till med grövre spridare utan att åka omkring med värsta rasrisken?
Eftersom att maskin har en slagvolym på 2 liter så är det väl mest vridmomentet jag saknar och skulle vilja skrämma upp lite.
5. Blir det märkbar skillnad på det med spridarna enl. ovan eller blir jag tvungen att byta vev osv. till 2.4 för att få bättre vrid? (Byter jag vev så tar jag ju med h-profilstakar på en gång)
6. Kan man byta bottendelarna (vev+stakar) utan att plocka av toppen på motorn?
Originalkolvarna ska väl hänga med en bit till som jag förstått det. Jag har inte planerat att plocka ut mer än 400hk/500nm. Mer 350hk/450nm eller något i den stilen.
7. Något mer jag bör byta i botten när jag ändå är där?
8. Andra förslag på trimning??
Jag kan nämna att drivlinan är uppgraderad med balanserat svänghjul, 6-puck sinter, ZF-låda, nyrenoverad bakaxel med lockerdiff mm. Så jag tänker mig att den delen bör hänga med även om jag skulle skrämma upp motorn lite till.
Har tidigare endast haft isär överdelen av motorn och då var det en rödblockare det var fråga om. Så det kan komma en del knäppa frågor, och som nybliven vitblocksägare är jag tacksam för all hjälp/alla tips jag kan få
!