2354
Sök

Större laddtryck från turbon

Street racing <3
38 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hejsan allesammans.

Är en ungvuxen kille som har köpt sin första turbobil. Är inte speciellt duktig på turbo, tyvärr. Det är en Volvo S60 T5 -04. Jag har nyligen Steg 2 chippat den hos BSR. Då chippar man den till 300hk/408nm och byter rör från kat.

Jag har fått höra att man kan få större laddtryck från samma turbo som sitter i, så jag undrar hur man gör så man får större laddtryck av den? Vad måste man göra? Är det dyrt? Kommer jag få effekt av att få större laddtryck eller måste jag fixa något annat också?  smile


Riktigt tacksam för svar! smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 augusti 2014
#2
är den chippad så är den, visst kan du höjja laddtrycket på den men de kommer bara att resultera i motorhaveri.

Laddtrycket styrs av chippet å ju värre chipp du har ju värre laddtryck å effekt har du (inom rimliga gränser dvs)

Så vill du ha mer effekt å de ens är möjligt med din turbo får du istället tex köpa steg 3...

att pilla själv å manuellt höjja laddtrycket kommer kanske ge lite kortvarig effekt innan de är dags att byta motor...

byta avgas/intercooler/spridare å ett nytt chip däremot är den rätta vägen å gå...


3 860 Inlägg
9 augusti 2014
#3
Precis som ovan...

Laddtrycket bestäms i mjukvaran/chipet. Funkar inte att höjja laddet som man själv vill eftersom det är elektroniskt styrt. Och om någon tipsar dig om pysventil eller liknande så glöm det direkt wink

Mer ladd, mer effekt... ny mjukvara/chip.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Ticken
9 augusti 2014
#4
Skit snack, man kan visst trimma "manuellt" går hur bra som helst men trimma från "rätt håll " satt säga, börja med olije kyl , ny IC , och allt vad det innebär med kylning, sen köper du dig en bredbandlampa mätare så du har koll på så bilen går med rätt blandning, när du har montera allt så du har bra kylning så, behövs nya spridare, större turbo, btr, sen åker du och mappar. , vet inte hur mkt effekt du vill plocka ut men, obs ( detta recept är dyrt) räkna på 25k minst, vill du inte byta nånting utan bara ha mer ladd-tryck så höjer du det på WG, WG=Wastegaten, sitter förmodligen på turbon på din bil, en T5 kan du ladda ungefär 1bar utan risk för ras men lägg dig på ungefär 0.9bar då är du säker att inget händer med motorn, Hoppas du har öppet luftfilter redan ? annars är det första du gör när du läser detta att åka o köpa ett öppet luftfilter.

Forummoderator
26 339 Inlägg
9 augusti 2014
#5
Ticken skrev:
Skit snack, man kan visst trimma "manuellt" går hur bra som helst men trimma från "rätt håll " satt säga, börja med olije kyl , ny IC , och allt vad det innebär med kylning, sen köper du dig en bredbandlampa mätare så du har koll på så bilen går med rätt blandning, när du har montera allt så du har bra kylning så, behövs nya spridare, större turbo, btr, sen åker du och mappar. , vet inte hur mkt effekt du vill plocka ut men, obs ( detta recept är dyrt) räkna på 25k minst, vill du inte byta nånting utan bara ha mer ladd-tryck så höjer du det på WG, WG=Wastegaten, sitter förmodligen på turbon på din bil, en T5 kan du ladda ungefär 1bar utan risk för ras men lägg dig på ungefär 0.9bar då är du säker att inget händer med motorn, Hoppas du har öppet luftfilter redan ? annars är det första du gör när du läser detta att åka o köpa ett öppet luftfilter.

Och du ska prata om skitsnack..haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 861 Inlägg
9 augusti 2014
#6
Mack skrev:
Ticken skrev:
Skit snack, man kan visst trimma "manuellt" går hur bra som helst men trimma från "rätt håll " satt säga, börja med olije kyl , ny IC , och allt vad det innebär med kylning, sen köper du dig en bredbandlampa mätare så du har koll på så bilen går med rätt blandning, när du har montera allt så du har bra kylning så, behövs nya spridare, större turbo, btr, sen åker du och mappar. , vet inte hur mkt effekt du vill plocka ut men, obs ( detta recept är dyrt) räkna på 25k minst, vill du inte byta nånting utan bara ha mer ladd-tryck så höjer du det på WG, WG=Wastegaten, sitter förmodligen på turbon på din bil, en T5 kan du ladda ungefär 1bar utan risk för ras men lägg dig på ungefär 0.9bar då är du säker att inget händer med motorn, Hoppas du har öppet luftfilter redan ? annars är det första du gör när du läser detta att åka o köpa ett öppet luftfilter.

Och du ska prata om skitsnack..haha..

Snubben har ju stenkoll! wink För övrigt så är ju chippa samma sak som att mappa bara att mappningen så är programvaran gjord efter din bil och inte ett universal kitt tongue

Och öppet luftfilter kan ge mindre effekt om man inte gör rätt och till 300hk funkar vanligt fint, ev öppna upp insuget till boxen med större slang från friskluft smile


Ticken
9 augusti 2014
#7
Yes, vet att chippa e samma sak som mappa men nu har han ju redan chippat,

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2014
#8
Ticken skrev:
Skit snack, man kan visst trimma "manuellt" går hur bra som helst men trimma från "rätt håll " satt säga, börja med olije kyl , ny IC , och allt vad det innebär med kylning, sen köper du dig en bredbandlampa mätare så du har koll på så bilen går med rätt blandning, när du har montera allt så du har bra kylning så, behövs nya spridare, större turbo, btr, sen åker du och mappar. , vet inte hur mkt effekt du vill plocka ut men, obs ( detta recept är dyrt) räkna på 25k minst, vill du inte byta nånting utan bara ha mer ladd-tryck så höjer du det på WG, WG=Wastegaten, sitter förmodligen på turbon på din bil, en T5 kan du ladda ungefär 1bar utan risk för ras men lägg dig på ungefär 0.9bar då är du säker att inget händer med motorn, Hoppas du har öppet luftfilter redan ? annars är det första du gör när du läser detta att åka o köpa ett öppet luftfilter.

hallå ? ola-conny ?

Han vet inte riktigt hur han trimmar en motor, å nu vill du att han ska börja åka omkring själv med bredbandslambda å kolla så allting står rätt till ?

större oljekylare behövs inte... orginal duger gott å väl ( jag kör 380hästar)

han kan inte bara slänga på nya spridare å ut å åka, utan programvara eller fultrimmad Lmm kommer han inte en meter med större spridare.

btr ? de är ingen 740 vi pratar om.

den där 1 bars gränsen tycker jag e lite rolig, hans bil lär ladda mer än så redan nu..


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
9 augusti 2014
#9
RifatTV skrev:
Hejsan allesammans.

Är en ungvuxen kille som har köpt sin första turbobil. Är inte speciellt duktig på turbo, tyvärr. Det är en Volvo S60 T5 -04. Jag har nyligen Steg 2 chippat den hos BSR. Då chippar man den till 300hk/408nm och byter rör från kat.

Jag har fått höra att man kan få större laddtryck från samma turbo som sitter i, så jag undrar hur man gör så man får större laddtryck av den? Vad måste man göra? Är det dyrt? Kommer jag få effekt av att få större laddtryck eller måste jag fixa något annat också?  smile


Riktigt tacksam för svar! smile

Enkelt svar:

Ditt laddtryck är redan justerat till rimlig(!) nivå för vad som är gjort med motorn (läs inget).
Att manuellt justera laddet på något sätt i en elektroniskt styrd bil är mer än dumt.
Satsa på ett steg 3 om du vill ha ut mer ur Volvon.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

1 861 Inlägg
9 augusti 2014
#10
Ticken skrev:
Yes, vet att chippa e samma sak som mappa men nu har han ju redan chippat,

Med andra ord så har han det som är lämpligt att plocka ur med den här setupen?

Han lär väl nosa på 1.3 bar nu typ?



Sök