2557
Sök

Volvo 740 turbo -86 bluddrar/dör vid jämn gas vid körning

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
Hallioj!

Byggt om min förgasar bil till insprutar turbo med ett lh2.4 från 240.
Bilen startar lätt och går som en dröm när man står och torrgasar eller står på tomgång.
Håller man full gas går bilen iaf framåt men känns som den tvekar och tvingar sig framåt.

Nu till det egentliga problemet, håller man jämn gas vid körning så bluddrar bilen efter 1-2 sekunder och all ork dör ut totalt.
Frikopplar man och snärtar till gasen ett par gånger går den igen men bara på full gas annars samma problem som ovan.

Har kollat felkoder och det enda den får fram är vattentempgivaren inte har signal fast den har de, mätaren rör sig i panelen.

Bytt LMM, tändkablar, motor temp givaren och felsökt som bara fasen nu i drygt 1 veckas tid utan resultat.
Generatorn har laddat dåligt dock men tycker inte det ska vara problemet. Bör vara ngt annat.
Ska montera nya kol imorgon då dem gamla var ojämnt slitna.

Vad kan felet vara? Ngn som varit med om samma problem?
Senast redigerat av LINGSTROM (26 juli 2014)

1 325 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Har rengjort fördelaren och bytt oringarna då dom sett sina ljusare dagar, allt annat såg bra ut.
Bytt boxar, spridar motstånd, även monterat ställbar BTR, dock går den lite bättre då den inte "motar" så mkt längre men går fortfarande risigt och dör vid jämn gas vid körning.

Det enda som är kvar är bränsle pumparna och att kolla att kamremmen inte hoppat nån lugg vilket känns omöjligt då allt vid kammen är nytt och sitter med bra spänn.

Juste, kollade tändstiften och dom är vita, innan btr bytet var dom svarta med en liten vit prick på stiften.

Ngn måste ha varit med om liknande problem?
Bilen måste få ut och piskas lite innan säsongen är helt över i år...

1 325 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Parai skrev:
Vad har du för spridare?

Gröna original till turbo motorerna.
Har kopplat in spridarmotståndet och det funkar som det ska, blir varmt när motorn är igång. Prövat 2 olika set med spridare, fuelrails.

Provat olika LMM också utan resultat.
Pumparna bör fungera eftersom jag klarar att ställa btren så hårt att motorn dör.

Ska kolla över kamremmen igen.
Märkningen nere på stora remhjulet ska vara mot nollan och övre kamhjulet ska vara pricken mot märkningen på plasten uppe?
Har allti ställt de så på mina tidigare 740 dock utan turbo men ska la inte vara ngn skillnad?

Haft 740 i flera år och aldrig varit med om ngt liknande fel.

1 325 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
Vilka kontakter ska till vilken givare?

Antar att den med röd/gul kabel ska mot motor temp givaren under 3:e loppet.
Har en kontakt med 2st röd/blå kablar i, en kontakt med en lila och en brun/svart kabel.

ngn som vet vilka som ska till vilken givare? Tänkte då jag öppnat för att se färger bör ngn ha ett svar.

Den bruna kontakten har jag ingen aning om, den passar kylvätskegivaren som sitter standard på 740/940 under 2:a loppet där jag nu har den med 1 stift så som 240 har.

Fick se att min nya slang till wastegaten hade brustit av ngn konstig anledning, sitter en ny där nu dock, inte provkört bilen efter detta då jag vill koppla alla givare rätt till 110%.

Har en mörk grå kontakt också men denna vet jag ska gå till tomgångsventilen. (Ej bild på denna)

Hjälp mig  :roll:  lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-77da2333f6c559da754638d5abc26d58_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-1f8ffd7d1057750f01335c4d5b740440_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-94af24bbab73a416bac277aa7268a43d_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-e1cbe1f2d943692acd33e5444370bfb5_tn.jpg

meK
11 Inlägg
10 augusti 2014
har samma problem tyvärr hmm den vill dö och orkar inget på jämn gas sad sska testa byta bränslefiltret o titat om det är igensatt. jag böt även ut luftmassemätaren som då också tydligen va pajj som gör att den kan gå riktigt dåligt

Sök