3870
Sök

Volvo s60 t5 steg 3 skramlar på tomgång

14 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#1
tjena

har en s60 t5 2001 mappad steg3 köpte den trimmad o klar

efter lite smått bus får jag fram ett skramlande ljud på tomgång från vad jag tror kopplingen, det låter i otakt och försvinner när jag trycker ner kopplingen (kommer tillbaka när jag lyft foten från kopplingen), kopplingen har blivit bytt vid 9000mil (bilen har gått 19000)

sen om den låter när jag kör i växlar är väldigt svårt att säga då avgas systemet bullrar rätt kraftigt.
funderat på att byta kopplingen men lite dumt om felet inte ligger där


kan lägga till att när jag tar en svag kurva vänster kommer ett skrapande ljud som kommer o går i jämn takt 1sec mellanrum mellan skrapningarna som jag känner i gaspedalen, detta finns alltid där känns det som men kommer fram starkt när jag svänger vänster, kan vara ett fel försäg , om de något ni känner till hojta till. ljudet ökar inte med fart eller varvtal


alla svar uppskattas verkligen då jag inte är super kunnig men har starkt intresse, eran erfarenhet och visdom väger mycket för mig, tackar i förväg
Senast redigerat av fulafiskar (11 augusti 2014)

6 642 Inlägg
11 augusti 2014
#2
Svänghjulet eller ingående axellager i växellådan.

Förväntar mig att urtrampningslagret är bytt ihop med kopplingen? (Vilket även kan ha blivit dåligt)

De/Dem

14 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#3
bör kopplingen bytas tror du? eller kan de vara ett dyrare fel

6 642 Inlägg
11 augusti 2014
#4
Växellådan måste ner vilket som, om bilen ändå är trimmad och det sitter en original koppling är det inte fel att byta till en starkare. (Men om original kopplingen pallar upp till 400hk får någon annan bekräfta)

De/Dem

5 Inlägg
11 augusti 2014
#5
Jag hade samma fenomen på min S60T5 från -01 när jag hade den för många år sedan.
Det var helt enkelt urtrampningslagret, trycker du ner kopplingspedalen blir det tyst.
Skulle det vara så att det fortfarande skramlar när du tryckt ner kopplingen är det med största sannolikhet något annat... Du kan gott köra vidare trots det dryga oljudet, är koppling orginal kan det vara som Malheus säger, verkligen dags att uppgradera den, för den kommer strax att ge sig...
Lådan i sig håller för betydligt mycket mer effekt, så länge du sätter växlingarna...

Mvh / Larsson


14 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#6
vad jag har läst är att urtrampningslagret ska låta när man trycker ner kopplingen (belastar) och de ska inte spela nån roll om de fullgas eller tomgång

mitt hör jag bara på tomgång när kopplingen är uppe ... ljudet kommer inte direkt kan ta nån sec eller minut sen börjar de komma i otakt och olika högt

5 Inlägg
11 augusti 2014
#7
fulafiskar skrev:
vad jag har läst är att urtrampningslagret ska låta när man trycker ner kopplingen (belastar) och de ska inte spela nån roll om de fullgas eller tomgång

mitt hör jag bara på tomgång när kopplingen är uppe ... ljudet kommer inte direkt kan ta nån sec eller minut sen börjar de komma i otakt och olika högt

Jag nämner bara vad jag hade för problem wink
Det var exakt samma som du, just vid tomgång lät det lite illa och när man tröck ned kopplingen tystnade det för att sedan kunna komma tillbaka när man släppte upp kopplingen.
Jag böt urtrampningslager, koppling och svänghjul i samma veva, då mitt svänghjul hade slagit sig lite också.
Men enligt Volvoverkstaden så var oljudet enbart från urtrampningslagret.

Mvh / Larsson.


14 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#8
tack larsson

5 Inlägg
11 augusti 2014
#9
fulafiskar skrev:
tack larsson

Det var så lite så smile Alltid kul att kunna hjälpa till.
Jag önskar lycka till och hoppas att det blir riktigt bra!

Mvh / Larsson


14 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#10
ny upptäckt

ny upptäckt

vid visa hack trycks bilen fram lite trots handbromsen är i nästan som den vill lägga i växel men inte går in helt

har en video jag ska försöka trycka in

14 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#12
Lsson skrev:
fulafiskar skrev:
tack larsson

Det var så lite så smile Alltid kul att kunna hjälpa till.
Jag önskar lycka till och hoppas att det blir riktigt bra!

Mvh / Larsson

https://www.youtube.com/watch?v=vPhkWs8 … e=youtu.be

var de såhär det lät?

Team VeboTrim
322 Inlägg
11 augusti 2014
#13
Skrammel från lådan som tystnar när man trycker ner pedalen brukar i dom flesta fall vara urtrampningslagret.

Team VeboTrim @ Facebook

14 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
#14
TurboAnton skrev:
Skrammel från lådan som tystnar när man trycker ner pedalen brukar i dom flesta fall vara urtrampningslagret.

galet fin t5 motor du hade något sånt ska investeras i snarast framtid

vet inte om du såg videon ,, men de låter lite som den vill lägga i växel,,, när handbromsen är i kan visa skrammel få bilen att gunga fram

hoppas de nu är urtrampningslagret,, ska byta hela kopplingen tryckplatta o allt,, har kollat på

http://www.mister-auto.se/sv/koppling/s … 0!052.html
och
http://www.mister-auto.se/sv/koppling/l … 55!33.html

något du tror skulle passa?   det pratas om att man behöver special verktyg till sachs kopplingar tror du de ändå skulle funka om man monterar som vanlig,, sen har jag läst att någon la till ett extra svänghjul då det klappa,, något jag oxå borde köpa med eller klarar jag mig utan?

14 Inlägg
12 augusti 2014
Trådstartare
#15
Nån som kollat videon?

5 Inlägg
13 augusti 2014
#16
Kikade på videon nu...
Jag lyssnade aldrig på ljudet med huven öppen, men det påminner helt klart om det ljudet.
Men om detta ljud skulle komma från toppen på motorn så känns det som att det skulle kunna vara lyftarna eller tryckarna lika gärna... Däremot försvinner det ljudet absolut inte när man trycker ned kopplingen.
Så länge det ljud du hör upphör när du trycker ned kopplingen så indikerar det helt klart att det är urtrampningslagret och som du skrev tidigare, det är inte dumt att byta allting på en gång. Då vet du att allt är i gott skick.

Mvh / Larsson


14 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
#17
Är tacksam för alla svar köpt ett sachs koppling kit med organisk lamell den kosta 3400 hoppas den pallar 400nm

Kommer försöka byta den själv har läst o frågat somfan har nu alla verktyg om det finns nybörjar fel ni kan/vet så förvarna mig tex lärde mig nyligen att skruvarna måste ha ett jämnt tryck o nått om något lager borde bytas när man ändå är där osv


Sök