3154
Sök

Gäller registreringsbeviset?

719 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
Ska kolla på en bil i helgen, den har varit på kredit men har blivit löst i dagarna.
Jag har ringt till kreditbolaget och kollat så skulden är betalt.

Nu undrar jag om man behöver vänta på nytt registreringsbevis? För i pappret killen har nu står det kreditköp

Skickas det ut automatiskt när man betalt av hela skulden?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 augusti 2014
jag skulle tro att det inte kommer ut nåt nytt reg-bevis alls om det inte beställs av ägaren. Och att det står så har förmodligen ingen betydelse. Men vill du veta säkert så ska du nog ringa transportstyrelsen o fråga...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

8 883 Inlägg
14 augusti 2014
Så fort krediten är löst kommer ett nytt regbevis till ägaren och evt kreditspärr tas bort.

Fotograf på tierpidag.se

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 augusti 2014
Som tidigare sa. Så fort skulden är betald kommer det nya reg papper. Och har för mig att det inte ens går att göra ägarbyte om nu bilen skulle vara på kredit fortfarande.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

719 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
Hamilton skrev:
Så fort krediten är löst kommer ett nytt regbevis till ägaren och evt kreditspärr tas bort.

Helt riktigt!
Pratade med transportstyrelsen och kreditspärren försvinner igenom imorgon. Då skickas nya registreringsbevis ut som är framme tidigast i början av nästa vecka.  Så jag får vänta en vecka till eller hitta något annat:)
Senast redigerat av Vitamin (14 augusti 2014)

klabbarpan
3 041 Inlägg
14 augusti 2014
Du kan använda de gammla papprena. Dock går ej ägarbytet igenom förrens kreditbolaget släpper spärren. Mvh

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
14 augusti 2014
Bästa för båda parter är nog att vänta på nya papperna så blir ingen blåst på något sätt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Evildan
14 augusti 2014
Då nya papper skickas ut upphör de gamla att gälla, så nej det går inte att genomföra ett ägarbyte med de gamla.
Klokast är att vänta tills rätt papper kommer och så gör ni ägarbytet då.
Om ni inte gör det via appen så gå båda två och lägg det på brevlådan, då vet ni bägge att allt gått till på rätt vis.

klabbarpan
3 041 Inlägg
15 augusti 2014
Går alldeles utmärkt att använda de gamla evildan. Har både sålt ock köpt bilar med kreditspärr på pappret.

719 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:
Går alldeles utmärkt att använda de gamla evildan. Har både sålt ock köpt bilar med kreditspärr på pappret.

Jag väljer att lita på handläggaren på transportstyrelsen istället, han förklarade att registreringsbeviset är ogiltigt eftersom nya papper har skickats ut. Om jag ska föra över 220000kr till en främmande människa vill jag gärna att pappret är giltigt

Evildan
15 augusti 2014
nixon89 skrev:

Jag skrev ingenting angående att ett papper med kreditspärr inte kunde användas. Läs igen vad jag skrev.

Evildan
15 augusti 2014
Vitamin skrev:
nixon89 skrev:

Jag väljer att lita på handläggaren på transportstyrelsen istället, han förklarade att registreringsbeviset är ogiltigt eftersom nya papper har skickats ut. Om jag ska föra över 220000kr till en främmande människa vill jag gärna att pappret är giltigt

Precis det jag skrev.
Kreditspärr på pappret hindrar inte att ett ägarbyte genomförs. När spärren är hävd är ett ägarbyte genomförbart.
Förstår att du avvaktar tills rätt papper anländer så allt löper smidigt. Skickar ni in det befintliga papperet kommer inte ägarbytet registreras.

Sök