Hej,
En E30 är en ganska gammal bil och dem saltade svenska vägarna har ej varit snälla mot dem. Rost är nog det störta problemet, att hitta en just kaross är nog det första du bör tänka på. Lågmilare, norrlandskörda, alt. tysklandsimporter är nog att föredra. Det gäller att kolla under bilen först och främst.
Motorerna (M20) går under smeknamnet "Symaskiner" då kamaxeln ofta är sliten och leder till ett tickande ljud i motorn, som en symaskin. Det är tyvärr så dem flesta E30:s är bara.
M20:orna är också kända för att läcka, annars har dem slut på olja! (= Kolla efter oljefläckar på marken under bilen.
M20:orna har tyvärr kamrem, som behöver bytas cirkus vart 10.000mil, inget stort jobb för den som kan dock.
Läcker växellådan är det ett stort jobb att byta packningar, bättre att köpa en annan växellåda eller titta på en annan bil.
Ljusarmaturerna till strålkastarna blir ofta fuktiga inuti vilket leder till att kromet lossnar över åren och ljusstyrkan blir sämre. Kolla så att inte armaturerna ser matta ut.
Servostyrningen går ofta sönder, har bilen servo (var ett tillval) så kolla att den funkar, annars är det billigare att plugga den och köra utan istället för att laga.
Det finns två stora chassibussningar till bakvagnen, dessa är ett stort jobb att byta. Klonkar bakvagnen i gupp eller vid växling så är dem troligen slut.
Sen är det nog inte mycket mer specifikt för E30 som jag känner till iaf. Undvik alla påbörjade "turbo-projekt", bilar med baslåda, svetsad diff, osv. dem bilarna har levt livet på tvären i rondellerna. (=
Lycka till!