2734
Sök

Bakhjulsdrift billigare och enklare?

76 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#1
Har jag hört många ggr...

Också att kriminella grupperingar i USA (mexikan ligor osv.) föredrar bakhjulsdrivna pickups av den anledningen.

Förstår inte riktigt varför?

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 augusti 2014
#2
Det har ju tidigare varit så att det var tekniskt enklare med längsmonterad motor, låda, kardan och diff men den sanningen har nog förändrats de senaste 30 åren då majoriteten av bilar börjar bli framhjulsdrivna.

Mexikanska ligor gillar nog GM pickuper framförallt för att deras brajrökande kusiner skruvat ihop eländena i Detroit, sedan är en bonusfaktor att det ser coolare ut att åka på flaket på en pickis med bössa genom byn snarare än i en Daewoo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 861 Inlägg
21 augusti 2014
#3
Det mesta med rwd är ju grövre och stabilare, slipper vinkelväxlar och sånt skit och man har en redig bakaxel osv! Men det är nog mycket som caromania säger att en Daewoo inte är lika coolt att glida i med wink


Sir
935 Inlägg
21 augusti 2014
#4
Dr_struts skrev:
Det mesta med rwd är ju grövre och stabilare, slipper vinkelväxlar och sånt skit och man har en redig bakaxel osv! Men det är nog mycket som caromania säger att en Daewoo inte är lika coolt att glida i med wink

Nu sitter det inte vinkelväxlar i en fwd bara för den är framhjulsdriven. Då är ju både motor och låda tvärställd i de flesta bilar. Den är bara vissa bilar som har längst monterad motor men då är lådan byggd annorlunda.
Jag har vinkelväxel i min ena bil ( en v70 awd) men det är den enda som har det pga 4wdn. Hade den varit fwd hade den inte haft det.

Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

5 089 Inlägg
21 augusti 2014
#5
Jag tycker det är roligt hur du gör alla dina trådar. Du skriver något jättekonstigt påstående för att sen aldrig delta i diskussionen själv. 

Troll delux varning på dig.....

\Lindgren

1 861 Inlägg
21 augusti 2014
#6
marcus80 skrev:
Dr_struts skrev:
Det mesta med rwd är ju grövre och stabilare, slipper vinkelväxlar och sånt skit och man har en redig bakaxel osv! Men det är nog mycket som caromania säger att en Daewoo inte är lika coolt att glida i med wink

Nu sitter det inte vinkelväxlar i en fwd bara för den är framhjulsdriven. Då är ju både motor och låda tvärställd i de flesta bilar. Den är bara vissa bilar som har längst monterad motor men då är lådan byggd annorlunda.
Jag har vinkelväxel i min ena bil ( en v70 awd) men det är den enda som har det pga 4wdn. Hade den varit fwd hade den inte haft det.

Mvh marcus

Okej visst det stämmer ju bra, tänkte lite hastigt bara! ^^ Men det är fortfarande onödiga kugghjul som gör konstruktionen svagare smile


Evildan
21 augusti 2014
#7
Dr_struts skrev:
marcus80 skrev:
Dr_struts skrev:
Det mesta med rwd är ju grövre och stabilare, slipper vinkelväxlar och sånt skit och man har en redig bakaxel osv! Men det är nog mycket som caromania säger att en Daewoo inte är lika coolt att glida i med wink

Nu sitter det inte vinkelväxlar i en fwd bara för den är framhjulsdriven. Då är ju både motor och låda tvärställd i de flesta bilar. Den är bara vissa bilar som har längst monterad motor men då är lådan byggd annorlunda.
Jag har vinkelväxel i min ena bil ( en v70 awd) men det är den enda som har det pga 4wdn. Hade den varit fwd hade den inte haft det.

Mvh marcus

Okej visst det stämmer ju bra, tänkte lite hastigt bara! ^^ Men det är fortfarande onödiga kugghjul som gör konstruktionen svagare smile

Hur ser en bakaxel utan vinkelväxel ut?
Pinjongen brukar oftast driva i vinkel mot kronhjulet. wink

Jag vill snarare påstå att en lång pinne som skall föra över kraften framifrån och bak med diverse stabiliserande lagringar samt gummin gör en sådan konstruktion både klenare och tyngre om bägge principerna byggs med likadana krav på hållfasthet och vikt.

Sir
935 Inlägg
21 augusti 2014
#8
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:
marcus80 skrev:

Nu sitter det inte vinkelväxlar i en fwd bara för den är framhjulsdriven. Då är ju både motor och låda tvärställd i de flesta bilar. Den är bara vissa bilar som har längst monterad motor men då är lådan byggd annorlunda.
Jag har vinkelväxel i min ena bil ( en v70 awd) men det är den enda som har det pga 4wdn. Hade den varit fwd hade den inte haft det.

Mvh marcus

Okej visst det stämmer ju bra, tänkte lite hastigt bara! ^^ Men det är fortfarande onödiga kugghjul som gör konstruktionen svagare smile

Hur ser en bakaxel utan vinkelväxel ut?
Pinjongen brukar oftast driva i vinkel mot kronhjulet. wink

Jag vill snarare påstå att en lång pinne som skall föra över kraften framifrån och bak med diverse stabiliserande lagringar samt gummin gör en sådan konstruktion både klenare och tyngre om bägge principerna byggs med likadana krav på hållfasthet och vikt.

Nu var det tidig morgon när jag skrev. Det är en form av vinkelväxel ju wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

1 861 Inlägg
21 augusti 2014
#9
marcus80 skrev:
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:

Okej visst det stämmer ju bra, tänkte lite hastigt bara! ^^ Men det är fortfarande onödiga kugghjul som gör konstruktionen svagare smile

Hur ser en bakaxel utan vinkelväxel ut?
Pinjongen brukar oftast driva i vinkel mot kronhjulet. wink

Jag vill snarare påstå att en lång pinne som skall föra över kraften framifrån och bak med diverse stabiliserande lagringar samt gummin gör en sådan konstruktion både klenare och tyngre om bägge principerna byggs med likadana krav på hållfasthet och vikt.

Nu var det tidig morgon när jag skrev. Det är en form av vinkelväxel ju wink

Vi har alla tidiga morgonar verkar det som! ^^


Sir
935 Inlägg
21 augusti 2014
#10
Dr_struts skrev:
marcus80 skrev:
Evildan skrev:

Hur ser en bakaxel utan vinkelväxel ut?
Pinjongen brukar oftast driva i vinkel mot kronhjulet. wink

Jag vill snarare påstå att en lång pinne som skall föra över kraften framifrån och bak med diverse stabiliserande lagringar samt gummin gör en sådan konstruktion både klenare och tyngre om bägge principerna byggs med likadana krav på hållfasthet och vikt.

Nu var det tidig morgon när jag skrev. Det är en form av vinkelväxel ju wink

Vi har alla tidiga morgonar verkar det som! ^^

Mm, inte bra det wink förbjud tidiga morgonar

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

1 861 Inlägg
21 augusti 2014
#11
marcus80 skrev:
Dr_struts skrev:
marcus80 skrev:

Nu var det tidig morgon när jag skrev. Det är en form av vinkelväxel ju wink

Vi har alla tidiga morgonar verkar det som! ^^

Mm, inte bra det wink förbjud tidiga morgonar

+1



Sök