2377
Sök

Volvo 940 1993 B230FT - Oljetryckslampan lyser...

72 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
Tjenare...

För någon dag sedan upptäckte jag att det var som en oljebeläggning på blocket och att de droppade några droppar på 1 timma, försökte hitta läckan men utan resultat. Bara av en händelse så råkade jag kolla i hyllorna på autoherba och hittade '' kemisk motorsvets '' skulle täta bra och snabbt. Skit bra tänkte jag, den prövar vi ! köpte en sådan och gjorde ett oljebyte och hade i motorsvetsen, bilen gick ca 1 km sen började den bete sig jävligt lustigt, hade ingen tomgång, men gick bra annars.. vänder hem och på gårn börjar oljetryckslampan lysa. kastar mig under bilen med en olje dunk och tappar ur skiten, små röda klumpar i oljan samt i filtret...

Häller i ny olja och byter filter, går som en klocka bara att oljetryckslampan lyser...

Nu är frågan, tror ni att de är hiva ur motorn som är alternativet och göra rent alltihop, eller finns de något annat man kan göra ?

Tacksam för svar....

Livet är som en berg och dalbana, långsamt upp å sen utför så det kittlar i magen å man vill krekas.
Sen tvärbromsar man och livet är över.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 augusti 2014
Silen till pumpen är nog full med detdär röda. I värsta fall är motorn skrot

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 845 Inlägg
25 augusti 2014
Ja, silen är nog full av skit av detta, men kan även va oljetryckskontakten som spökar.

Jag skulle iallafall plocka bort tråget och göra rent silen till att börja med, om nu inte det gått för långt redan.
Risken finns.

Sen så, men det är ju försent nu...... men ha aldrig i sån skit i en motor, kemisk svets, eller kylarcement, eller vad det nu än må heta, för då blir det just så här.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 augusti 2014
uhlin skrev:
Ja, silen är nog full av skit av detta, men kan även va oljetryckskontakten som spökar.

Jag skulle iallafall plocka bort tråget och göra rent silen till att börja med, om nu inte det gått för långt redan.
Risken finns.

Sen så, men det är ju försent nu...... men ha aldrig i sån skit i en motor, kemisk svets, eller kylarcement, eller vad det nu än må heta, för då blir det just så här.

En dosa lössnus i en kylare med litet hål i funkar som nödlösning. Men övriga mirakelmedel bör undvikas i alla lägen

72 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
Tack för snabba svar, enda anledningen till att jag hade i den här skiten är att personalen rekommenderade det, brukar vara jävligt kunnig personal på autoherba, ( har alltid varit lite skeptisk mot sådanna medel )

vill bara tilllägga att oljelampan lyser bara ibland när man varvar till ett par gånger, Nivån är fortfarande bra. måste man lyfta motorn för att få bort tråget eller går det annars ?

Edit: Läst mig till att motorn måste upp en bit, men hur mycket snackar vi ? räcker de med att låssa motorkuddarna ?
Sköna är att motorn ger inte ifrån sig några missljud eller beter sig konstigt, det måste ju vara ett+
plockar nog tråget på fredag så löser de här nog sig på ett eller annat sätt..
Senast redigerat av 2wD (25 augusti 2014)

Livet är som en berg och dalbana, långsamt upp å sen utför så det kittlar i magen å man vill krekas.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 augusti 2014
Annars tar du ner motorbalken. Är ju inte så jättejobbigt. Bara styrväxeln som kan jävlas lite

Lastbilsmekaniker
5 183 Inlägg
25 augusti 2014
När jag bytte tråg på min gammle 940 så fick jag lyfta upp motorn ca 10 ifrån motorfästena så kunde jag byta tråget:).

72 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
volvoqq skrev:
När jag bytte tråg på min gammle 940 så fick jag lyfta upp motorn ca 10 ifrån motorfästena så kunde jag byta tråget:).

Fan va fint, hoppas på att de är så lätt för mig också, all skit lär ju inte sitta i silen, finns de något man kan göra rent motorn inuti med på något lätt sätt ?smile

Sök