Glesmark skrev:
Jag hade en passat 1.9 tdi en gång i tiden, den knackade och var allmänt trött i motorn.
Gjorde ett litet experiment och hällde på 1 liter diesel och lät den stå på tomgång i nån minut tänkte jag, det blev typ 15 minuter tomgång + lite körningö.
Sen hällde jag på en 5-6 liter diesel till så fick den stå typ en timma med motorn avstängd och bara lösa upp skiten.
Gjorde oljebyte inkl filter 2 gånger efter detta, den var helt tyst och fin i motorn sen.
Kanske inte att rekommendera på en finare bruksbil, men det var min bruksbil och jag brydde mig inte så mycket om den. Det var mest ett kul experiment.
Gjorde likadant på en bmw 328 jag hade, den va rätt äcklig. Den hällde jag på 1 liter diesel och lät den stå på tomgång 1-2 minuter, sen hällde jag i en satans massa diesel i motorn på och lät den stå avstängd.
Den blev också tystare i lyftarna efter detta. Syntes ingenting på lagerna efter detta, så jag vet inte hur mycket stryk motorn tar. Förmodligen ingen. Den var dessutom enklare att rengöra inuti blocket sedan, bara spraya rikligt med avfettning så löste det upp det som inte dieseln tog.