Tror det var 250 för burken 350 för hela rörpaketet 150 för slangen upp till toppen och en hundring för returen på burken. Gött att få nytt och fint det ska bubbla som tusan i tråget om det är fritt fall ner i tråget. Annars får du plocka ner tråget, du behöver packning till oljekylet, olje-pickupen och en till tätning i tråget samt den flytande packningen det kosta typ 500-600 tillsammans om minnet inte sviker
Nu har jag för 4e gången monterat ner vevhusventilationen på min v70 2.5t - 97
Läcker olja någonstans ( rätt mycket kladd under hela motorn ) det verkar vara övertryck i motorn då om man tar ut oljestickan så blåser det lite ur hålet samt ser det ut som att avgaser kommer ut.
Har försökt petat in ståltråd i hålen på blocket bakom oljefällan men vet ej hur långt in man ska peta? kommer in en bra bit innan det tar stopp sen är det lite lite "gegga" fast längst fram på ståltråden (4mm2 tjock)
Läst en massa att man kan använda en borr men hur sjutton ska det gå till när kanalerna går in ca 3 cm sen går den övre kanalen neråt och en undre kanalen verkar gå åt höger inne i blocket. lär ju ha ståltråd eller något hårt fast böjbart.
själva fällan samt slangarna är rena och fria så måste vara i blocket det är stopp OM det nu är stopp där. Har samtidigt felkod på främre lambdasonden och den drar mellan 2-5 liter/ milen om det kan ha någon samband då lambdan är ohm mätt och allt ska vara i sin ordning där. samma i kontakten kommer 12v från alla 4 pinnar och det är bra kontakt.
I värsta fall, hur mycket jobb är det att ta ner hela tråget under och via där kolla hur det ser ut?
Lite kassa bilder (om det nu behövs) Men ja, vad ska man göra/testa?
Bilen står bara nu och vill gärna fixas så snart som möjligt så den kan säljas..
jag hade ordentligt med vevhustryck, jag hade liknade oljefilm på mitt tråg, va säker på att det läckte mellan tråg och block.. visade sig att en av vevaxeltätningarna hade skjutits ut pga hög vevhusvent:/ har du komptestat så du vet att motorn är i ok skick? Jag hade en cyl som va sämre(1.8 lägre komp) hade en bränd ventil å en ventiltätning så va trasig
Nu har jag för 4e gången monterat ner vevhusventilationen på min v70 2.5t - 97
Läcker olja någonstans ( rätt mycket kladd under hela motorn ) det verkar vara övertryck i motorn då om man tar ut oljestickan så blåser det lite ur hålet samt ser det ut som att avgaser kommer ut.
Har försökt petat in ståltråd i hålen på blocket bakom oljefällan men vet ej hur långt in man ska peta? kommer in en bra bit innan det tar stopp sen är det lite lite "gegga" fast längst fram på ståltråden (4mm2 tjock)
Läst en massa att man kan använda en borr men hur sjutton ska det gå till när kanalerna går in ca 3 cm sen går den övre kanalen neråt och en undre kanalen verkar gå åt höger inne i blocket. lär ju ha ståltråd eller något hårt fast böjbart.
själva fällan samt slangarna är rena och fria så måste vara i blocket det är stopp OM det nu är stopp där. Har samtidigt felkod på främre lambdasonden och den drar mellan 2-5 liter/ milen om det kan ha någon samband då lambdan är ohm mätt och allt ska vara i sin ordning där. samma i kontakten kommer 12v från alla 4 pinnar och det är bra kontakt.
I värsta fall, hur mycket jobb är det att ta ner hela tråget under och via där kolla hur det ser ut?
Lite kassa bilder (om det nu behövs) Men ja, vad ska man göra/testa?
Bilen står bara nu och vill gärna fixas så snart som möjligt så den kan säljas..
jag hade ordentligt med vevhustryck, jag hade liknade oljefilm på mitt tråg, va säker på att det läckte mellan tråg och block.. visade sig att en av vevaxeltätningarna hade skjutits ut pga hög vevhusvent:/ har du komptestat så du vet att motorn är i ok skick? Jag hade en cyl som va sämre(1.8 lägre komp) hade en bränd ventil å en ventiltätning så va trasig
Har inte komptestatt något då jag faktiskt inte ens vet hur/vart man gör sånt?
hoppas det inte är nått sånt skit. ska i morgon montera nya motorfästet så motorn sitter stabilt samt testa blåsa med tryckluft och montera nya volvo oljefiltret samt i med ny olja. sen kan man väl komp testa när motorn är "ihop" igen?
Tror det var 250 för burken 350 för hela rörpaketet 150 för slangen upp till toppen och en hundring för returen på burken. Gött att få nytt och fint det ska bubbla som tusan i tråget om det är fritt fall ner i tråget. Annars får du plocka ner tråget, du behöver packning till oljekylet, olje-pickupen och en till tätning i tråget samt den flytande packningen det kosta typ 500-600 tillsammans om minnet inte sviker
Fint inge 1000 lappar som flyger iväg på en gamma slit & släng bil då
Ska som sagt testa tryckluften i morgon och hålla tummarna
Kan följa upp lite och meddela att det antagligen var den nedre ingången i blocket från oljefällan som "läckte" pga dålig slangklämma. kan ha missat hela påföringen av den övre oxå dom andra gångerna då det alltid varit super enkelt, nu bökade jag ca 15 min innan hela gummit på den övre var ordentligt monterad samt att det tog säkert 15-20 min att montera dit egna "riktiga" slangklämmor plus en liiiite längre slangbit där istället för original biten så nu läcker det inte därifrån något mer
MEN, det kommer någon enstaka droppe från någonstans runt oljefiltret, baksidan av motorn? någonstans precis i mitten och innat under bilen så att säga, sen kommer det lite från nå hål där i mellan växellådan och motorn tror jag? där det ska vara ett hål och man ser kuggarna på svänghjulet eller vad det är.
Kan kanske vara att det kommer från motortvätten där, men vid baksidan av motorn samt oljefiltret någonstans kommer det lite, så vad skulle det då kunna vara om vevhusventilationen är helt ren nu?
Baksidan av motorn är i nästan alla fall packningen/arna till returen på turbon, om det kommer olja i hålen till växellådan är det packboxen till veven, då väntas det lite skruvande tyvärr
Har fixat "monster" läckan iallafall, nu i dag på jobbet har bilen stått 8,5 timmar och det var en fläck på kanske 1x1 dec innan hade den nog varit 3x3 dec säkert