4133
Sök

22T turbo till 940ftt?

106 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! Tänkte ta och fråga lite ang turbo uppgradering av min Volvo 940!
Det är så att jag ska i med en 22T turbo och samtidigt byter jag spridare från vanliga R grönisar på 465cc till deka 630cc. Bifogar lite spec på bilen så ni vet vad som är gjort med den!

Mappad
smidd motorn med H-profil stakar och smidda coatade kolvar.

chippad bränsle/tändning
BTR-Malpassi (4bar soppatryck)
R Spridare
Sportkatasylator 3"
Topplock ACC-racing
ALU - Intercooler 3"
M90
VX3-kam
Sach sportkoppling
Ombyggd 3" LMM till filter
Fuel pump Walbro GSS341
Öppet sportfilter
mappad med 98 okt.

Laddar 1.2-1.4 BAR

Allt som går att göra med motorn så att stressborrad, viktade stakar/kovar, deckad, portad, förbränninsrum, planad, justerade ventilen m.m m.m. Så ni som är lite mer kunnig inom detta säg gärna vad ni tycker och vad man kan förvänta sig för effekt! smile


Forummoderator
26 351 Inlägg
9 juli 2014
#2
Du säger att den är chippad och mappad..men är den chippad och mappad för en sådan turbo?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

106 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#3
Jag kommer ju nog behöva mappa om den med den nya turbon. Chippa om den tror jag inte jag behöver göra andligt vad andra har sagt iaf. Men mappa är nog en stor risk att jag måste göra. Beroende på om den går skit efter bytet. Men om bilen går bra som den ska måste man fortfarande mappa den då? hmm ursäkta om jag låter dum i roten gällande detta men jag har faktiskt ingen aning, därför jag frågar :p


Forummoderator
26 351 Inlägg
9 juli 2014
#4
mattiasgottberg skrev:
Jag kommer ju nog behöva mappa om den med den nya turbon. Chippa om den tror jag inte jag behöver göra andligt vad andra har sagt iaf. Men mappa är nog en stor risk att jag måste göra. Beroende på om den går skit efter bytet. Men om bilen går bra som den ska måste man fortfarande mappa den då? hmm ursäkta om jag låter dum i roten gällande detta men jag har faktiskt ingen aning, därför jag frågar :p

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men i det här fallet när det är utbytbara chip i boxarna, så mappar man väl om programmen som ligger på chippen?

I senare bilar som har omprogramerbara boxar så mappar man bara om dom som dom är.

Eller..har jag gjort en tankevurpa här?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

106 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#5
Okej om jag förstår lite av detta så måste man inte byta ut själva chippen utan man mappar om chippen som sitter i? Jag är insatt i att jag kanske måste behöva mappa om den beroende på hur den är mappad nu. Vissa säger att jag inte behöver det om den är ordentligt mappad hmm men som sagt helt kost i detta med el etc. Jag förstår mig mer på det mekaniska smile


671 Inlägg
6 september 2014
#6
Köp en bredbandslambda och lär dig läsa den, därefter skaffa lite olika chip och ut å åk...
Du kommer rätt så långt på det viset....
Har du fått fart på 22T aggregatet....

106 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
#7
Ja en bblambda är ju ett måste i detta fallet.
Tycker ändå att den ska gå något bra jämfört med hur den går nu... Den går lika kasst nu på 0,8 bar som när den laddade 1,4 bar. Man hör spoolupen på turbon och en jävulskt massa insugsljud! Deka spridarna ska ha 630cc @ 3bar men jag kan bara ha det på 2 bar annars blir den sur och blir en hörbar skillnad på motorn hmm


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
11 september 2014
#8
Är din tanke att kolla hur mycket man kan få ur ett original  sprut? Tänkte eftersom du inte byter till eftermarknadssprut smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

106 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
#9
Ja kan ju vara roligt att veta vad orginal orkar innan man byter till eftermarknadsprut. Då får man ju en liten uppfattning på vad man har också. Det jag har insett är ju att eftermarknadsprut och bblambda är ett måste. Men man måste ju kunna göra något för att den ska gå bättre till man har råd till ett annat sprut hmm



Sök