2186
Sök

Regga bil före -75 med annan motor

Ticken
5 september 2014
Trådstartare
#1
Hej, nån som vet mer exsakt hur det funkar när man vill regga typ en volvo 242 från -75 med annan motor ? det enda jag vet om det är att det ska vara enklare att regga bilar med annan motor före -75 en efter -75 men skulle vilja veta varför och om det endå kan uppstå problem vid reggning. big_smile

1 362 Inlägg
5 september 2014
#2
saknas något i papprena för 240 -75 tror jag;) o då är det enklare...smile


1 362 Inlägg
5 september 2014
#3
misty2 skrev:
Få sex i aften, ingen bullshit, bare sex på http://na.gg/uv5swb

tror jag skippar det lol


3 292 Inlägg
5 september 2014
#4
turbo98 skrev:
misty2 skrev:
Få sex i aften, ingen bullshit, bare sex på http://na.gg/uv5swb

tror jag skippar det lol

Skippar det jag åxå.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

103 Inlägg
5 september 2014
#5
Från och med -76 är det avgaskrav... Det gör att du inte kan byta till en motor med förgasare, och utan katalysator.

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 september 2014
#6
misty2 skrev:
Få sex i aften, ingen bullshit, bare sex på http://na.gg/uv5swb

Tösen på omslagssidan var visserligen ögongodis, men jag väljer också att avstå, tills vidare.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

699 Inlägg
6 september 2014
#7
Du får även plocka delar från flera olika motortyper och sätta samman till en motor.. Min 264 är tillexempel Reggad med T5 på 2,3 liter.. Det ska ju inte gå egentligen då de har för mycket effekt, men tar man delar från olika bilar å plockar ihop ett vettigt recept på motor så räcker det med att visa upp bromspapper vid bänkning...

Bilgalen elektriker :)

Ticken
6 september 2014
Trådstartare
#8
ah fan vad nice big_smile har en 740 stående nu som jag fundera på slänga i en T5 i eller köpa en 244/242 o sätta i en saab diesel motor i men vet inte hur jag ska lösa med drivningen vilken växellåda jag ska använda lixom.

57 Inlägg
16 september 2014
#9
Är det någon som lyckats regga med överladdning? tänker framförallt på hur man går tillväga för att inte öka momentet med mer än 10%


103 Inlägg
18 september 2014
#10
Vissa bilar får du ha en högre effekt, därför att tillverkaren har accepterat en effekthöjning som är större. Det är därför det går bra att sätta t5-or i en 740 t ex.

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

57 Inlägg
18 september 2014
#11
vet detta men är främst nyfiken på de som gjort detta med de allmänna kraven på 20% extra hk och 10% extra moment. Tror det ska finnas några som reggat med överladdning på de allmänna kraven men är inte helt säker.


3 354 Inlägg
18 september 2014
#12
miatasimon skrev:
vet detta men är främst nyfiken på de som gjort detta med de allmänna kraven på 20% extra hk och 10% extra moment. Tror det ska finnas några som reggat med överladdning på de allmänna kraven men är inte helt säker.

20%hk och 10% vrid går man efter när det inte finns någon maxeffekt angiven för modellen.
ska du montera turbo på din befintliga motor i mazdan(?) så får du registrera som ombyggt/amatörbyggt fordon och bl.a etanolkonvertera.
Senast redigerat av Seth (18 september 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

57 Inlägg
18 september 2014
#13
mazdan är flyttgods med samma avgasregler som bilar före 75, tyvärr finns det inte några självklara motoralternativ att byta till så överladdning vore det enklaste så jag undrar om någon lyckats överladda utan att överstiga en momentökning på 10%


513 Inlägg
19 september 2014
#14
Det enklaste är om du går in på sfro hemsida och läser om reglerna, där står allt plus så finns det listor på hur hög effekt du får ha i resp bilmodell.
Men kortfattat så efter -75 så införs avgasregler på motorbytet. Så tex om du tar en 242 -75 kan du sätta i typ va fan du vill så länge du håller dig till några enkla saker som sluten vv, effekt osv. Du kan göra lite som du vill så länge du klarar effekten som är max 220 hk har jag för mig. Är 242 mellan -76 till -88 måste motorn vara komplett, kan motorstyrning spridare. Hela kittet, dock får du modifiera så att motorn kommer i, tex t5 måste du bygga om då den är sneställd original. Du har även här effektkraven. Efter -88 måste du även ha med växellådan som sitter original då den räknas in i avgaskraven. Ingen T5 om man inte reggar via sfro som ombyggd fordon.


Sök