4225
Sök

Volvo 240 förgasare från 83

40 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#1
Tjenare har en gammal 244 från 83 med en b21a i o den misständer när man håller jämn gas har bytt tänspolen rotor fördelare o brytarspetsen o kondensatorn o stiften men jag fattar inte vart felet ligger så jag tänkte kolla om de e nån här som e duktig på de:) mvh tony

132 Inlägg
29 september 2014
#2
Menar du att du bytt rotorn i fördelaren eller både rotor
och fördelare?  Isåfall en beg fördelare?  Den kan kärva
i reglermekanismen vilket ger fel tändläge.
Har du ställt spetsarna med kamvinkelmätare? Bladmått
är för trubbig metod.

BTW, har din bil M45 vxlåda, 4-växlad?
Om orginal, kan den ha den sällsynta 3,15 bakaxeln, håll
hårt i den isåfall!

132 Inlägg
29 september 2014
#3
Glömde att skriva- eftersom du bytt en hel del, byt kablar och
tändhattar också, inget att snåla på.

^^^^^^^^^^^^^^^^^

Såg nu att du kör dubbla trådar och hade bytt kablar.

Som någon helt rätt skrev får man ryckningar pga tjuvluft,
kan vara vid förgasarfoten eller insugspackningarna.
Detta som allmän info, vet ju inte om du lossat något där.
Senast redigerat av kgk (30 september 2014)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
30 september 2014
#4
kgk skrev:
Menar du att du bytt rotorn i fördelaren eller både rotor
och fördelare?  Isåfall en beg fördelare?  Den kan kärva
i reglermekanismen vilket ger fel tändläge.
Har du ställt spetsarna med kamvinkelmätare? Bladmått
är för trubbig metod.

BTW, har din bil M45 vxlåda, 4-växlad?
Om orginal, kan den ha den sällsynta 3,15 bakaxeln, håll
hårt i den isåfall!

Snor inlägget lite här, har en 240-77 med b21a och med 4 petad låda. Har den med samma bakaxel som du pratar om?smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

132 Inlägg
30 september 2014
#5
Tror tyvärr inte det, en gammal Volvomek sa en gång
att 3,15 satt på vissa 240 med B21A och M45 mellan 79 - 84.
Det har bytts bakaxlar hejvilt på dessa bilar så enda sätten
att få klarhet är att läsa på etiketten (om den finns kvar) som
sitter till vänster om klumpen bakifrån sett. Eller att ta bort kåpan / locket
på diffklumpen och läsa de instansade siffrorna på kronhjulet.
Metoder som att snurra på hjul och kardan och räkna varv
fungerar också om man vet vad man gör.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
30 september 2014
#6
kgk skrev:
Tror tyvärr inte det, en gammal Volvomek sa en gång
att 3,15 satt på vissa 240 med B21A och M45 mellan 79 - 84.
Det har bytts bakaxlar hejvilt på dessa bilar så enda sätten
att få klarhet är att läsa på etiketten (om den finns kvar) som
sitter till vänster om klumpen bakifrån sett. Eller att ta bort kåpan / locket
på diffklumpen och läsa de instansade siffrorna på kronhjulet.
Metoder som att snurra på hjul och kardan och räkna varv
fungerar också om man vet vad man gör.

Tackar för infon, ska ta mig en titt och kolla om det finns någon etikett smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

och Dupont
581 Inlägg
30 september 2014
#7
Trevlig, har en 242 från 84 med M45, kanske man har tur. smile Är 75% säker på att det är B21A, annars är det B23A.
Hade B23A med M45 också 3.15 axel?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

132 Inlägg
30 september 2014
#8
Det ska bara vara B21A sades det. Som jag nämnde
har det bytts många axlar så säkrast är att titta efter noga.


Sök